Aziatische discus of Duitse discus?


rens-ie

Well-known member
Lid geworden
27 januari 2012
Berichten
55
Locatie
vlaardingen
Hallo,
ik ben me aan het orientieren om dicussen aan te schaffen. Ik heb op het internet een hoop gelezen en bij een paar discus speciaalzaken op bezoek geweest om te kijken. Nu heb ik mijn oog laten vallen op discussen van piwowarski of tony tan.
Alleen wat ik uit de artikelen op het internet haal is dat het verschil vooral zit in de kleurslagen.
Mijn vraag is zijn er ook andere verschillen tussen de vissen van deze kwekers qua kwaliteit of iets dergelijks?

Gr Rens
 
Dat had ik inderdaad ook gelezen. Dat het absoluut niet verstandig is om duits en aziatisch te mixen ivm verschillende bacterien.
Ik heb nog een kleine 2 maanden om te beslissen, want me nieuwe aquarium wordt donderdag geleverd.
En eerst me huidige bestand er naar overzetten en als alles stabiel is na een week of 6 wil ik pas tot aanschaf overgaan.
 
Zelf vind ik Duitse beter dan de Aziatische die ik heb gezien. In winkel van een goede bekende van mij doen ze het ook zeer goed met geen uitval.

Dit is een Duitser.
1375070_434862539966797_2015608006_n.jpg
 
Ik vind de aziaat weer mooier dan de duitser (beter heeft niks met de herkomst te maken)
Maar dat is persoonlijke smaak
 
Ik heb het er nog even over gehad en de Duitsers schijnen het beter te doen op gewoon leiding water en is minder ziekte gevoeliger dan de Aziatische dieren. Precies wat mijn bevindingen ook al waren.
 
Met wie heb je het erover gehad dan???
Mijn aziaten doen het een stuk beter dan de duitsers in de bak dus graag zie ik een mooi onderbouwd stukje tekst waar je kunt aantonen dat duitse discussen beter zijn dan de aziatische discussen.
Mijn antwoorden zijn uit eigen ervaring gebaseerd.
 
Botia heeft het toch over een goede bekende van hem met een winkel of begrijp ik het verkeerd?
Dat is dan net zo goed een ervaring als dat jij een bepaalde ervaring hebt. Wat wil je aangetoond zien? :)

~ Ivo
 
Ik heb begrepen dat het voordeel van aziaten is dat die makkelijker aan granulaat wennen dan stendkers? Omdat stendkers te veel verwend zijn met runderhart? Heeft iemand daar ervaring mee?
 
@Mascha als ik hier bij de lokale dierenwinkel een vraag stel over discussen moet hij zich ook 2x achter de oren krabben en krijg ik nog geen antwoord ;) ook dat is een bekende maar ik kon dezelfde vraag ook aan mijn bejaarde buurvrouw vragen die nog nooit een aquarium heeft gezien en krijg ik vrijwel hetzelfde antwoord.
Dus ik heb er nog ff over gehad zegt mij helemaal niks zolang ik niet weet met wie.

Het verhaal van het granulaat ligt echt niet aan waar de vissen vandaan hoor en aziaten krijgen ook runderhart dus dan zouden die ook geen granulaat moeten eten.

Dus graag wil ik dus nog een gefundeerd verhaal waarin je kunt bewijzen dat duitse discussen "beter" zijn dan de aziatische discussen.

Ik zeg dat het hele verhaal staat bij de verzorging van de vissen.
 
beide soorten zijn goed, Aziatische hebben meer kleur vind ik persoonlijk

en bij elkaar in gaat met goede overzetting prima

beide soorten bij elkaar in geeft een discus die nog sterker is dan beide apart,

omdat ze gewoon beter overweg kunnen met bacteri�n

Aziatische hadden vroeger wel slechte naam omdat ze compleet over behandelt werden,

echter gezien de juiste controle daarop waagt geen een goede kweker cq importeur zich daar meer aan
 
duncs zei:
@Mascha als ik hier bij de lokale dierenwinkel een vraag stel over discussen moet hij zich ook 2x achter de oren krabben en krijg ik nog geen antwoord ;) ook dat is een bekende maar ik kon dezelfde vraag ook aan mijn bejaarde buurvrouw vragen die nog nooit een aquarium heeft gezien en krijg ik vrijwel hetzelfde antwoord.
Dus ik heb er nog ff over gehad zegt mij helemaal niks zolang ik niet weet met wie.

Het verhaal van het granulaat ligt echt niet aan waar de vissen vandaan hoor en aziaten krijgen ook runderhart dus dan zouden die ook geen granulaat moeten eten.

Dus graag wil ik dus nog een gefundeerd verhaal waarin je kunt bewijzen dat duitse discussen "beter" zijn dan de aziatische discussen.

Ik zeg dat het hele verhaal staat bij de verzorging van de vissen.
Dit is iemand met jarenlange ervaringen met discussen in de handel. En jarenlang in het Artis gebouw van Artis heeft gewerkt.

Ivo en Mascha hebben deze handelaar ook gezien en gesproken en zijn het ws wel met mij eens dat hij meer van vissen weet dan de gemiddelde handelaar.
 
Er zijn veel duitse kwekers ... die worden nu allemaal over 1 kam geschoren, terwijl van de slechste duitse kweker een foto word getoont.
Deze kweker is een massakweker waar kwantiteit voorop staat.

Er zijn nog veel meer Aziatische kwekers, ook die worden nu allemaal over 1 kan geschoren.

Hoeveel duitse kwekers kan iemand gemiddeld noemen en hoeveel Aziatische kwekers ?
Een paar namen is bij de meeste mogelijk, maar de meeste kennen helemaal geen namen, laat staan hun dieren.

TS heeft het hier over Piwowarski of Tony Tan

Dus al die andere ... Tja :)
 
als je voor duitse discussen gaat zou ik stendker kiezen mooie en goede kwaliteit enze zijn gezond

met aziatische discussen ben ik nietzo enthousiast deze worden vaak op antibiotica grootgebracht en hbben geen weerstand (weet niet of dit bij alle aziaten is )
 
Marcje: hoe kan je zien van welke Kweker deze vis komt? Zover ik weet komt deze van een kleine kweker die af en toe via via wat levert aan de handel.
 
discuswereld is klein botia :)en ik haal ook een deel van mijn discus uit duitsland.
Daarnaast ben ik ook van meerdere duitse discusfora lid en kijk daar ook nog regelmatig :)

Dus net als in nederland is het discuswereldje ook daar niet zo heel erg groot en ken je al snel verschillende kwekers.

Maar dat was eigenlijk niet de strekking van mijn post.

Alle duitsers en alle aziaten worden over 1 kam geschoren.
Dat is gelukkig niet zo dat in werkelijkheid dat ze allemaal dezelfde vis leveren.
En de meeste hier in nederland kennen amper discuskwekers, laat staan hun vissen.
Hoe kun je dan een oordeel vellen ?

Voorbeeldje:
als je voor duitse discussen gaat zou ik stendker kiezen mooie en goede kwaliteit en ze zijn gezond

Hoeveel discusliefhebbers ken je met deze "goede" jumbo's die ook nog ouder zijn als 4 a 5 jaar ?
Ik ken ze wel, maar ze zijn zeldzaam, genen zijn totaal kapot gekweekt en er komt echt geen vis vandaan die de normale leeftijd van 10+ haalt.

En hoeveel duitse kwekers ken je dan en heb je vissen van gezien, laat staan van in je bak gehad ?

Maarja we dwalen af van TS

TS wil weten wat de verschillen zijn tussen Piwo of Tony Tan.
Niet wat wij vinden van stendkers, duwel, frank tinnes etc etc
 
duncs zei:
Mijn antwoorden zijn uit eigen ervaring gebaseerd.
Zijn antwoord in dit geval toch ook?

Marcje1968 zei:
TS heeft het hier over Piwowarski of Tony Tan
Dan laten we hier maar verder mee gaan toch? Want begrijp ik goed uit jouw verdere verhaal dat Piwowarski in ieder geval niet diegene is die vissen aflevert die geen normale leeftijd behalen?

~ Ivo
 
Excuses voor de verlate reactie op jullie antwoorden. Ik ben een weekje op vakantie geweest en daarom niet meer gekeken.
Mijn voorkeur is toch meer naar de duitse discus gegaan, omdat ik hier een beter gevoel bij heb.
Bedankt voor de reacties!

Gr Rens
 
Ik heb Aziatische.

Ze doen het geweldig! Eten als een malle en groeien goed, nog geen 1 probleem gehad
in 2 maanden.

Ligt denk ik ook voor een groot gedeelte aan waar je ze vandaan haalt. Maar mijne vraten
letterlijk vanaf minuut 1 in de bak.


Je moet wel goed kijken waar je de informatie vandaan haalt, he.
Ik zat ook in dubio en las dit op een stendker site:
Stendker contra Aziatische discussen
Aziatische discussen staan ervoor bekend dat meer dan 90% van de dieren ge�nfecteerd zijn met de zogenaamde discuspest (virusziekte). Bij een verzwakking van de dieren door bijv. het transport, waterwisseling of stress breekt deze ziekte uit en leidt ondanks zware dosering van medicamenten (antibiotica) tot verliezen. Dit heeft tot gevolg dat de vissen voor de ogen van de klanten ziek in het aquarium zwemmen en zelfs het loodje leggen

Dit vind ik een smerig verkoop praatje.
Als je mijn vissen ziet zijn ze kern gezond en ik zou mij geen andere discussen willen wensen.

Dit is wat ik mee maak, en zeg nu niet dat je aziatisch moet nemen, maar niet in verkoop praatjes moet tuinen.

En wat is een stendker vis die 6 generaties verder is als de basis? Het blijft op papier een stendker, maar waarom?


Kijk gewoon goed of ze gezond zijn en of je de kleur mooi vind.
 
Ik wil wel eens een mooie jumbo stendker zien van minimaal 5 jaar oud :)
 
Ben het volkomen met Marc eens heb hier 4 tefe zwemmen sinds zaterdag van 10 cm groot doen het prima daar niet van
Maar mijn probleem is het voer runderhart ze groeien als gekken maar vroeg rijp is vroeg rot cq dood
Ik ben nu aan t mixen en wil zo snel van die koeien af
 
Ik denk niet dat het aan mij is om daar een antwoord op te geven hier op het forum :)
 

Terug
Bovenaan