Aziatische waaierhandgarnaal vermist


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
80
Leeftijd
28
Ik ben nieuw hier dus sorry als ik dit in de verkeerde rubriek geplaatst heb.

Ik ben in het bezit van een Juwel Vision 180 liter en nu sinds een aantal dagen ook van een Juwel Rio 450.
Onder de bewoners van dit 180 liter aquarium, zaten 2 redelijk grote aziatische waaierhandgarnalen (ongeveer 5/6 cm lang).

Nu ben ik sinds een aantal dagen bezig met alles om te zetten naar mijn nieuwe Juwel Rio 450 aquarium.

In de oude bak zaten wat plantjes en 2 stenen die hol van binnen zijn. Deze heb ik vandaag samen met alle vissen overgezet naar de nieuwe bak.
Ik heb tijdens het overzetten van de visjes alles gevangen en het aquarium leeg gemaakt. Tot mijn verbazing waren de garnalen nergens te bekennen.

Toen de kleine bak leeg was, ben ik toch maar gaan zoeken in de nieuwe juwel 450. Ik dacht al dat de garnalen "meegelift" waren met een plantje of een steen.
Toen ik een steen optilde, schoot er een garnaal weg. Deze garnaal zit nu lekker bij de stroming en doet zijn ding.

De tweede garnaal daarentegen, ben ik kwijt. Ik heb nog eens met de plantjes en stenen gerammeld, maar helaas geen tweede garnaal te bekennen.

Nu begin ik te denken dat hij misschien uit de bak geklommen is, of dat hij in de andere bak misschien gestorven is.
Echter vraag ik mij af, dat als hij gestorven is, had ik dan niet een lijkje moeten vinden? Hij lijkt me erg groot om dat te missen.
 
Alles is mogelijk denk ik en vaak zal zo n garnaal snel vergaan of worden opgegeten en zie je er niets van terug. Ook zijn het hele goede verstoppers die wie weet..........;)
 
Wanneer heb je ze beide definitief nog gezien? Maar beide kan idd, over een week het beest opeens terugvinden in je nieuwe bak, toch stiekem meegelift, maar kan natuurlijk ook al overleden zijn.
 
Tja dat ik ze beide samen heb gezien is al een tijdje geleden. Misschien even afwachten inderdaad. Bedankt.
 
Heb je ergens een plek met flink stroming in je bak? Daarmee kun je ze enigszins lokken, die van ons zitten graag onder de wavemaker te vangen
 
Eentje zit nu lekker met de handjes te wapperen bij de slang van de externe pomp waar het water het aquarium in komt. Bij de oude bak zaten ze meestal met zijn 2 bij de pomp maar ze waren ook wel eens te vinden op de grond aan de andere kant van de bak.
Ik ga van de week even nog een stuk of 5-10 erbij halen zodat hij niet alleen(of met zijn twee) achterblijven. In eerste instantie maar 2 gepakt om te proberen en niet zeker wist of de bak wel groot genoeg was voor meer. Maar nu kunnen er prima een stuk of 10 in.
 
Ik kwam hier afgelopen week ( na tellen) het skelet van een ancistrus tegen in bioloog, en die viel bij aanraking al uit elkaar.
Ik verwacht dat hij/zij daar max 3 dagen gelegen heeft.
Dus een garnaal is minstens in dezelfde tijd opgeruimd/afgebroken, de kans is groot dat je nooit resten zult vinden hoor.

Maar ik heb ook wel meegemaakt dat ik een bepaalde soort na 3 maanden ineens weer zag.
 
Ik werd vanmorgen wakker en keek even in de bak, tot mijn verbazing zaten ze weer met zijn 2 in de stroming te wapperen. Bizar hoe ze kunnen meeliften met kleine ornamenten en zich zo goed kunnen verstoppen.
Nu blijkt het dat mijn verwarming totaal niet accuraat is. Gister kwam ik erachter dat het water 30 graden was! Terwijl hij staat ingesteld op 25. De garnalen hebben het dus veel te warm gehad een aantal dagen. Kan dit kwaad?
 
Ik werd vanmorgen wakker en keek even in de bak, tot mijn verbazing zaten ze weer met zijn 2 in de stroming te wapperen. Bizar hoe ze kunnen meeliften met kleine ornamenten en zich zo goed kunnen verstoppen.
Nu blijkt het dat mijn verwarming totaal niet accuraat is. Gister kwam ik erachter dat het water 30 graden was! Terwijl hij staat ingesteld op 25. De garnalen hebben het dus veel te warm gehad een aantal dagen. Kan dit kwaad?
Ze zijn wat sneller ouder geworden.
 
Ik weet niet of 30 graden kwaad kan. Ik denk het niet. Ik heb zelf geen waaierhandgarnalen, maar ik overweeg om ze te kopen. Wat voer jij ze? Is dit speciaal voer? Voer jij ze vaak?
 
Ik weet niet of 30 graden kwaad kan. Ik denk het niet. Ik heb zelf geen waaierhandgarnalen, maar ik overweeg om ze te kopen. Wat voer jij ze? Is dit speciaal voer? Voer jij ze vaak?
Ik heb gelezen dat ze klein voer moeten hebben in poedervorm. Ik doe een beetje van de vlokken kapot maken met mijn vingers en dat gooi ik in de bak. Zover ik weet eten ze ook vissenpoep en bijvoorbeeld dode blaadjes van plantjes. Ik ben ook op zoek naar voer specifiek voor deze beestjes maar heb het nog niet gevonden. Ik denk dat het op deze manier wel goed zit, heb ze nu ruim 2-3 weken. Volgensmij wanneer ze niets kunnen vangen met de waaiers gaan ze rondlopen door de bak en het voer op de vloer of bij de plantjes zoeken.
 
Het zijn goede verstopper. Dat rondlopen door de bak en van alles van de bodem halen is niet goed voor de waaierhandjes, die gaan daardoor slijten waardoor ze op den duur geen voedsel meer tot zich kunnen nemen en dan doodgaan. Ik voer mijn waaierhandgarnalen Sera micron kweekvoeder. Als ik mijn filter schoonmaak en weer aanzet komt er altijd even wat vuil uit de uitstroombuis, dan zie ik de garnalen ook flink bezig.
 
1 van de garnalen zit constant met zijn achterpoten iets bij de onderkant van zijn lijfje te doen. Is er iets met hem aan de hand of is ie gewoon aan het "vervellen"?
 

Terug
Bovenaan