Wat is er nieuw

Aziatische waaierhandgarnaal

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Ongeveer een dikke 3 weken geleden had ik bij 2 verschillende LFS aziatische waaierhandgarnalen gekocht met 1 dag verschil.
In totaal had ik dus 5 waaierhand garnalen in mijn 121cm bak zitten.
3 ervan waren binnen de 24u dood en 2 andere bleken spoorloos verdwenen te zijn tot vandaag. Na de verversing zag ik plotseling ��ntje bovenaan op het kienhout zitten waaieren in de stroming. Die heeft het dus overleeft en heeft het dus blijkbaar ook naar zijn zin. De andere is nog steeds spoorloos...

Ik vermoed dat de eerste 3 gestorven zijn door de stress van het transport of ander type water. In de LFS zitten ze op 6.5 Ph en mijn bak is 7.2 Ph. Ik heb ze 20 minuten laten gewennen aan de temperatuur en andere waterwaarden, allen zijn ze bij het vrijlaten naar de bodem gedoken en dan vervolgens te sterven of spoorloos te verdwijnen. Op ��ntje na dan, die wel een verdoken leven leidt maar het toch overleeft heeft.
Weet iemand wat er mis zou kunnen gegaan zijn en kan ik nu nog het risico nemen om er weer een drietal bij te zetten zodat die ene niet te eenzaam is ?

De eerste keer dat ik waaierhandgarnalen aanschafte waren ze ook binnen enkele weken allemaal dood, ze zaten toen in mijn 1m60. Omdat het, vermoed ik, wildvangdieren zijn (misschien worden ze commercieel gekweekt maar daar heb ik geen weet van), ben ik altijd voorzichtig om een tweede keer te proberen. Vermoedelijk zaten ze hier de eerste keer te warm (25�) nu heb ik ze al enkele weken terug in een onverwarmd aquarium en heb ik het idee dat het veel beter gaat. Als ik jou bestand zie kan de temperatuur daar ook vrij laag blijven (weet het niet voor de renslakken)
Ikzelf zou eerst proberen of die ene (of twee) in leven te houden, ondertussen kan je zo veel mogelijk inlezen over de soort en als je er terug meer vertrouwen in hebt beslissen om terug meerdere te houden.
ps
Een quarantaineperiode is steeds aan te raden, ook voor andere dieren in het aquarium.

Volgende keer,in apart bakje , kraanwater 1/4, en dan aquarium water bij Druppelen,door luchtslangetje.

Is de overgang niet zo groot.

Zo doe ik het inderdaad met garnalen.. druppelen, duurde de laatste keer een aantal uren.. nog 2 die het niet redde, maar goed.. zo gevoelig zijn die dieren.

Die Aziatische waaiergarnaal zit graag met 3 andere soortgenoten samen heb ik ergens gelezen, zou dat iets uitmaken als dat 3 Afrikaanse zouden zijn als gezelschap ?

Dacht het niet.
Als ze maar genoeg stroming hebben, maar niet bij elkaar.

Willen eigen territorium,dacht ik

die red het best wel even alleen of met z(n tweetjes hoor; ik zou eerst afwachten of deze blijven leven voor je iets bij zet

We zijn nu bijna 2 maand ver. Van de tweede waaierhand dus geen spoor.

De andere zat vandaag te vervellen tussen een bosje Vallisneria waarna hij/zij het ouwe schild weer oppeuzelde.

Aangezien hij vervelt is ga ik evan uit dat hij het naar zijn zin heeft in de bak. Ik worstel nu met de vraag, zou ik er een paar soortgenoten bijdoen of is het het risico niet waard en vindt hij het even leuk alleen als met meerdere ?

Herbstnebel zei:
Aangezien hij vervelt is ga ik evan uit dat hij het naar zijn zin heeft in de bak. Ik worstel nu met de vraag, zou ik er een paar soortgenoten bijdoen of is het het risico niet waard en vindt hij het even leuk alleen als met meerdere ?

Is een vraag voor de garnalenfluisteraar eigenlijk 😉
Garnalen zijn groepsdieren dus grote kans dat ze het wel prettig vinden om met soortgenoten te vertoeven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan