Wat is er nieuw

Baard alg niet weg te krijgen

Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
74
Leeftijd
48
Hallo allemaal,

2 jaar sukkelen krijg ik de baard alg maar niet uit mijn bak. Wat kan ik nog doen???
Mijn bak:
240 liter aqualantis
Oase Biomaster 850
Standaard aqualantis easy led
Jbl co2 met ph controler

Water waarders:
Ph 7
Kh 8
No3 20
Po4 2

1x per week 50% water wissel
Voeding planted box all in one
Verlichting 8 uur per dag 60% sterkte

Doe ik iets verkeerd, mis ik wat?? Kom er niet vanaf.

Alvast bedankt

Vincent
 
1000028014.jpg
1000028015.jpg
1000028016.jpg
1000028017.jpg
 
Gebruik je een dropchecker en zo ja heb je een foto?
 
Zeker, maar heb net ververst, momenteel wat donker groen. Normaal is hij mooi van kleur, als de ph weer is gezakt zal ik een foto maken
 
1000028018.jpg
1000028019.jpg
 
Dat vind ik ook, maar volgens de engineers van JBL heb ik een kh van 8 en icm naar een ph van 7 zou ik dus rond de 20ppm aan co2 in mijn aquarium moeten hebben...
 
20 ppm mag op zich naar 30.
Je kan ook lampen op 57, 55 zetten. Ik vind t zelf overigens wel mee vallen? Lijkt meer groene (punt?) alg dan baard alg..
 
Dat vind ik ook, maar volgens de engineers van JBL heb ik een kh van 8 en icm naar een ph van 7 zou ik dus rond de 20ppm aan co2 in mijn aquarium moeten hebben...
Druppeltesten zijn ook maar een indicatie en een afwijking kan al snel veel in de hoeveelheid co2 kunnen schelen. Bij bv de kh meting zijn er meer factoren die de test kunnen beinvloeden.
 
Ik denk dat ik mijn gevoel weer ga volgen, de dropchecker naar lime groen ga brengen icm tijd schakelaar en het licht nog meer dimmen.. ik heb de bak volgens de juiste parameters en gegevens gevolgd maar zonder succes.

Ik heb nog een 110 liter bak die draait op mijn gevoel geen spotje alg en kraak helder

1000028020.jpg
 
de dropchecker naar lime groen ga brengen icm tijd schakelaar en het licht nog meer dimmen.. ik heb de bak volgens de juiste parameters en gegevens gevolgd maar zonder succes.
Maar waarom met een tijdschakelaar, je gebruikt toch een JBL PH controller?

Mee eens dat KH druppeltesten kunnen afwijken.

Is een hogere KH waarde (in de JBL controller) invoeren niet gemakkelijker, dus 9 i.p.v. 8 zodat de controller CO2 naar meer ppm’s regelt en hopelijk de DC limegroen.
 
Ik heb hier ook jarenlang tegen gevochten. Als je het eenmaal hebt is het lastig te bestrijden (zeker met hout en langzame groeiers).
Paar tips die mij heel goed hebben geholpen:
-Piepschuim achterwand verwijderd (was na een paar jaar een spons met viezigheid geworden die ook doorstroming afremde)
-Langzame groeiers zoals bv Anubia (tijdelijk) vervangen door snelle groeiers
-Voeren flink verminderen
-CO2 niet meer op de klok en bubbels/minuut wat teruggebracht. 's-nachts loopt de CO2 wat op in het water, maar dat gebeurd in de natuur ook. Zodara de lampen aangaan zit er al weer genoeg CO2 in de waterkolom zodat de planten meteen "aan gaan"
-Als je een specifiek plekje heb waar de baardalg zit deze verwijderen met stootkuur EasyCarbo of peroxide. Blijft dat terugkomen dan kijken of je daar licht kan terugnemen of stroming kan verhogen of verlagen (ik had last van baardalg op plekken met sterke stroming)

En niet opgeven. Kan wel een jaar duren voordat je het kwijt bent.
 
Tja ik zou zelf zorgen voor voldoende co2 en een stootkuur carbo. Stootkuur kan prima met gemiddelde vissen. Wel opletten met garnalen want die zouden er soms minder goed tegen kunnen.
 
ben er zelf vanaf gekomen door co2 iets te verhogen (springt aan 1 uur voor het licht aan gaat tot 1 uur voor het licht uit gaat) en de verlichting langzaam af te bouwen. (kwartier er af om de 2 dagen). na 1 uur te minderen (ik kwam van 12 uur) was ik er van af. ik heb 2 lampen boven de bak waarvan er één 7,5 uur aan staat.ook ben ik aqua essential van API gaan gebruiken bij iedere wekelijkse waterwissel van 10%. had eerder iets van colombo.
 
@Vincent_1976 Hoe staat het er nu voor? ben wel benieuwd! en gebruik je een aparte voedingsbodem in combinatie met de ph controller?
 
Ik ben op zich vrij nieuw hier (na jarenlange afwezigheid maar niet nieuw in de aquarium wereld) maar lees dit mee en toevallig had ik ook het idee om mijn licht 8 uur te laten branden maar een kennis van mij die al jaren aquariums heeft, zei dat dat veel te kort is. 10 tot 12 uur licht hebben je planten nodig om goed te kunnen groeien. Is het niet ook zo dat hoe meer je het licht dimt en hoe minder licht je aanzet, dat je dan juist algen helpt ipv de planten? Die algen vinden weinig licht geen probleem, die voeden zich wel met kleine spoortjes licht. Je planten hebben echter wel meer licht nodig om goed te kunnen groeien. En hoe beter je planten groeien, hoe minder algen je hebt, toch? Of ben ik nu te kort door de bocht?
 
8 uur moet voldoende zijn in de regel. Ook algen hebben licht nodig dus dimmen heeft daar geen invloed op zolang de planten maar genoeg licht krijgen om goed te groeien.
 
Je moet lichtsterkte en lichtduur los van elkaar zien.
Als een lamp niet sterk genoeg is, helpt het niet om hem 24 u aan te zetten.
@benvo kan dat goed uitleggen en ook hoeveel uur je planten minimaal nodig hebben van de juiste lichtsterkte om goed te groeien.
 
Je hebt last van de harde groen alg variant (puntalg) én baard alg beide te wijten aan een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Er bestaat een volgorde van werken die je bij voorkeur zou moeten volgen om orde op zaken te brengen. Je roept nu bijvoorbeeld dat je je verlichting zou kunnen dimmen en anderen vertellen je dat je de lichtduur zou kunnen opvoeren. Maar dit alles zonder dat je weet wat het gevolg daarvan is. Je zou m.i. moeten beginnen bij het begin. En dat is de vraag, wat is de gemiddelde lichtsterkte vraag van mijn plantenkeus. En daar kan je vrij gemakkelijk achter komen. Alle online planten aanbieders vertellen vaak of een plantensoort weinig, gemiddeld of veel licht vraagt. En dan hebben ze het altijd over de lichtsterkte!! Nooit over de lichtduur die je gemiddeld op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden zou moeten houden. (De kreet dat het licht in de natuur op zo'n 12 uur ligt is ook sterk variabel gedurende de dag!) Je gaat er vervolgens voor zorgdragen dat je lichtsterkte die je aanbiedt hierop is aangepast. Heb je dit gedaan blijf je daarna van je verlichting af! Want nu gaan je planten groeien en om voeding vragen. Onder voeding valt ook CO2. Zie je nu de voedingsvraag komt na je lichtinstelling! Want het licht bepaald de groeisnelheid van je planten en daardoor de vraag naar voeding. Hopelijk begrijp je de logica? Dus licht op orde dan pas je voeding aanpassen op de vraag. Overigens je CO2 level mag gemiddeld op zo'n 24 ppm liggen. Let er ook op dat je CO2 schommelingen voorkomt. In een automatisch systeem hou je dus je apparatuur dag en nacht aan. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan