Wat is er nieuw

Baard alg

alexger

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2020
Berichten
95
Leeftijd
53
Locatie
Susteren Midden limburg
Wat is verstandig?
Ik heb een overvloed van baard alg op de ramen en planten, door te weinig co2 en te veel licht.
De verlichting heb ik verlaagt en de co2 verhoogt.
Is het nu verstandig on de baard alg van de ramen te poetsen? of kan ik het beter laten zitten tot dat de planten weer op gang zijn en de algen niet meer vermeerderen?
bvd Alex
 
Baardalg op de ramen ben ik nog niet tegen gekomen. Heb je er toevallig een foto van? :foto:

Ik probeer zelf zo veel mogelijk algen met de hand te verwijderen, maar dat gaat in mijn geval enkel door bladeren weg te knippen of wat aangetast filterzand te verwijderen. Ik durf mijn CO2 niet verder open te draaien om het zuurstof gehalte enigszins te behouden dus ik behandel verder met Easycarbo van Easy-Life.
 
Je hebt nu mogelijk de oorzaak weg gehaald. Dus nu is het wachten. De al aanwezige alg zou je kunnen verwijderen als het je stoort, maar niet per se noodzakelijk.
 
De tip van hoogheid over Easycarbo is zeker een aanrader zolang je het maar niet overdrijft
Hangt natuurlijk wel af wat je bestand is met bv garnalen even oppassen
 
Je kunt je ramen gewoon schoonmaken. Als de acties die je hebt ondernomen tot betere verhoudingen hebben geleid; moet je dat merken in het (langer) wegblijven van de betreffende algen.
 
Ik heb (had) ook last van baardalg (eigenlijk penseelalg in mijn geval). Eigenlijk al jaren "stabiel". ik doseer voldoende CO2 en al mijn waterwaarden zijn goed. nu ik mijn licht aan het opschroeven ben ivm andere meer lichtbehoevende planten kwam de als zelfs als pluisjes op mijn voorruit. Zelfs met een bankpasje bijna niet van de ruit af te krijgen zo hardnekkig. Ben een paar dagen geleden begonnen met H2O2 met een spuitje onderwater op de "haarden" te brengen. Het leek wel of de baardalg begon te koken zoveel bellen stegen er op. Nu een paar dagen later zie je de alg langzaam afsterven.
Akelige alg waar ik al jaren last van heb. Ik denk nu de juiste stap genomen te hebben.
Op plantjes kan je het bestrijden door de blaadjes te verwijderen, maar op hout en glas gaat het echt niet vanzelf weg. Ook niet met (nog) betere waterwaarden.
Er zijn genoeg tips te vinden. Op youtube zijn er genoeg clips te vinden.
Succes !
 
Baardalg op de ramen ben ik nog niet tegen gekomen. Heb je er toevallig een foto van?

In mn oude bak had ik weleens een plukje op de achterruit zitten maar dat krapte ik weg met een oud pasje. Dat had meer te maken met een mindere circulatie.
 
Ik heb (had) ook last van baardalg (eigenlijk penseelalg in mijn geval). Eigenlijk al jaren "stabiel". ik doseer voldoende CO2 en al mijn waterwaarden zijn goed. nu ik mijn licht aan het opschroeven ben ivm andere meer lichtbehoevende planten kwam de als zelfs als pluisjes op mijn voorruit. Zelfs met een bankpasje bijna niet van de ruit af te krijgen zo hardnekkig. Ben een paar dagen geleden begonnen met H2O2 met een spuitje onderwater op de "haarden" te brengen. Het leek wel of de baardalg begon te koken zoveel bellen stegen er op. Nu een paar dagen later zie je de alg langzaam afsterven.
Akelige alg waar ik al jaren last van heb. Ik denk nu de juiste stap genomen te hebben.
Op plantjes kan je het bestrijden door de blaadjes te verwijderen, maar op hout en glas gaat het echt niet vanzelf weg. Ook niet met (nog) betere waterwaarden.
Er zijn genoeg tips te vinden. Op youtube zijn er genoeg clips te vinden.
Succes !
Zowel baardalg als penseelalg staan bekend als algen die ontstaan door CO2 tekort. Zelf zie ik dit ook heel duidelijk, als ik mijn CO2 terugschroef kan ik er donder op zeggen dat baard+penseel algen de kop opsteken.
Waarschijnlijk heb je dus toch niet voldoende CO2 in je aquarium. Mogelijk is de distributie onvoldoende waardoor CO2 niet voldoende op alle plekken komt.
 
Mogelijk is de distributie onvoldoende waardoor CO2 niet voldoende op alle plekken komt.
Das inderdaad vaak de oorzaak het lijkt wel of je voldoende co2 in de bak hebt als je de ph controler en checker mag geloven mooi groen en waarde prima in orde maar vaak toch niet overal voldoende co2 bij bv de bodem en planten
 
Ik heb (had) ook last van baardalg (eigenlijk penseelalg in mijn geval). Eigenlijk al jaren "stabiel". ik doseer voldoende CO2 en al mijn waterwaarden zijn goed. nu ik mijn licht aan het opschroeven ben ivm andere meer lichtbehoevende planten kwam de als zelfs als pluisjes op mijn voorruit. Zelfs met een bankpasje bijna niet van de ruit af te krijgen zo hardnekkig. Ben een paar dagen geleden begonnen met H2O2 met een spuitje onderwater op de "haarden" te brengen. Het leek wel of de baardalg begon te koken zoveel bellen stegen er op. Nu een paar dagen later zie je de alg langzaam afsterven.
Akelige alg waar ik al jaren last van heb. Ik denk nu de juiste stap genomen te hebben.
Op plantjes kan je het bestrijden door de blaadjes te verwijderen, maar op hout en glas gaat het echt niet vanzelf weg. Ook niet met (nog) betere waterwaarden.
Er zijn genoeg tips te vinden. Op youtube zijn er genoeg clips te vinden.
Succes !

Baardalg is altijd het gevolg van tekorten! Je had dus planten die méér, lees een hogere, lichtintensiteit vroegen. Wanneer je deze planten wilt dan deed je er dus goed aan om aan die vraag te voldoen. Maar daar volgen dan weer meteen voedingsvragen op. Namelijk je planten zijn om te groeien CO2 nodig. Daar zal je dus aan moeten voldoen. Je deed dat kennelijk niet of te weinig waardoor baardalg een kans kreeg. Het terugdraaien van het licht lijkt dan de oplossing maar is het eigenlijk niet. Immers je planten zijn die hogere intensiteit nodig. Eigenlijk is dus het antwoord hier; zorg voor voldoende CO2 én een goede, regelmatige, verdeling van die CO2. Dat zal je probleem definitief oplossen. In mijn eigen bak met veel rode planten die ook licht vragen pas ik dit toe, met succes!
 
Op het moment dat alles perfect is geef je dit algje nauwelijks kans. Maar als hij eenmaal in "voldoende" mate aanwezig is, krijg je hem niet zomaar weg. Dat is wat ik wilde zeggen. Dus even helpen met een H2O2 injectie of Easy Carbo helpt je el snelle vanaf. Maar uiteraard moeten je water en CO2 condities wel goed zijn, anders heeft het geen zin.
Mbt CO2 : Het is vreemd dat juist bij de uitstroom en de ruit waarop die terecht komt en waar het CO2 niveau eigenlijk het hoogst is, de baardalg zit. Er zijn er meer die hier last van hebben.
 
Op het moment dat alles perfect is geef je dit algje nauwelijks kans. Maar als hij eenmaal in "voldoende" mate aanwezig is, krijg je hem niet zomaar weg. Dat is wat ik wilde zeggen. Dus even helpen met een H2O2 injectie of Easy Carbo helpt je el snelle vanaf. Maar uiteraard moeten je water en CO2 condities wel goed zijn, anders heeft het geen zin.
Mbt CO2 : Het is vreemd dat juist bij de uitstroom en de ruit waarop die terecht komt en waar het CO2 niveau eigenlijk het hoogst is, de baardalg zit. Er zijn er meer die hier last van hebben.

Misschien juist omdat daar de verschillen (hoge co2, lage co2) het grootst zouden kunnen zijn. Zeker als je via ph regelaar werkt en de CO2 toevoer aan en uit gaat.
 
Mbt CO2 : Het is vreemd dat juist bij de uitstroom en de ruit waarop die terecht komt en waar het CO2 niveau eigenlijk het hoogst is, de baardalg zit. Er zijn er meer die hier last van hebben.

Baardalg houdt wel van stroming en zal het daar vaak veel beter doen.
 
Zo ziet er nu uit, ik ben denk ik te fanatiek geweest met co2 verlagen en de licht intensiteit te verhogen.
Co2 fles ging naar mijn mening te snel leeg waardoor ik minder co2 ben toevoegen maar de licht intensiteit had ik niet verlaagt.
ik heb weer een goede les gehad, jammer dat het veel geduld kost om het weer terug te draaien.
 

Bijlagen

  • 20200331_180137.jpg
    20200331_180137.jpg
    92.3 KB · Weergaven: 92
  • 20200331_180139.jpg
    20200331_180139.jpg
    92.3 KB · Weergaven: 85
  • 20200331_180156.jpg
    20200331_180156.jpg
    58.3 KB · Weergaven: 105
  • 20200331_180207.jpg
    20200331_180207.jpg
    82.7 KB · Weergaven: 91
  • 20200331_180224.jpg
    20200331_180224.jpg
    89.9 KB · Weergaven: 92
  • 20200331_180236.jpg
    20200331_180236.jpg
    96 KB · Weergaven: 101
  • 20200331_180253.jpg
    20200331_180253.jpg
    67.8 KB · Weergaven: 99
  • 20200331_180255.jpg
    20200331_180255.jpg
    76.6 KB · Weergaven: 106
  • 20200331_180309.jpg
    20200331_180309.jpg
    103.9 KB · Weergaven: 92
  • 20200331_180325.jpg
    20200331_180325.jpg
    96.7 KB · Weergaven: 97
Leuk om die kleine Kersenbuikjes te zien overigens.
 
Op het moment dat alles perfect is geef je dit algje nauwelijks kans. Maar als hij eenmaal in "voldoende" mate aanwezig is, krijg je hem niet zomaar weg. Dat is wat ik wilde zeggen. Dus even helpen met een H2O2 injectie of Easy Carbo helpt je el snelle vanaf. Maar uiteraard moeten je water en CO2 condities wel goed zijn, anders heeft het geen zin.
Mbt CO2 : Het is vreemd dat juist bij de uitstroom en de ruit waarop die terecht komt en waar het CO2 niveau eigenlijk het hoogst is, de baardalg zit. Er zijn er meer die hier last van hebben.

Zorg voor een goede verdeling van je water én je CO2! Het beste doe je dit via een CO2 reaktor en een spraybar.
 
Zo ziet er nu uit, ik ben denk ik te fanatiek geweest met co2 verlagen en de licht intensiteit te verhogen.
Co2 fles ging naar mijn mening te snel leeg waardoor ik minder co2 ben toevoegen maar de licht intensiteit had ik niet verlaagt.
ik heb weer een goede les gehad, jammer dat het veel geduld kost om het weer terug te draaien.
Wanneer je de lichtintensiteit verhoogt gaan je planten sneller groeien en vragen dientengevolge om méér CO2 en overige bemesting. Je hebt dus eigenlijk alles juist niet goed gedaan...
 
Ik heb (had) ook last van baardalg (eigenlijk penseelalg in mijn geval). Eigenlijk al jaren "stabiel". ik doseer voldoende CO2 en al mijn waterwaarden zijn goed. nu ik mijn licht aan het opschroeven ben ivm andere meer lichtbehoevende planten kwam de als zelfs als pluisjes op mijn voorruit. Zelfs met een bankpasje bijna niet van de ruit af te krijgen zo hardnekkig. Ben een paar dagen geleden begonnen met H2O2 met een spuitje onderwater op de "haarden" te brengen. Het leek wel of de baardalg begon te koken zoveel bellen stegen er op. Nu een paar dagen later zie je de alg langzaam afsterven.
Akelige alg waar ik al jaren last van heb. Ik denk nu de juiste stap genomen te hebben.
Op plantjes kan je het bestrijden door de blaadjes te verwijderen, maar op hout en glas gaat het echt niet vanzelf weg. Ook niet met (nog) betere waterwaarden.
Er zijn genoeg tips te vinden. Op youtube zijn er genoeg clips te vinden.
Succes !
Dankjewel, ook goe
Leuk om die kleine Kersenbuikjes te zien overigens.
Ja idd die doen het goed zonder bijvoeding, en met die baard alg hebben hun voordeel.
ze zoeken steeds restjes voeding tussen de haren van de algen.
ook prachtig hoe ze luisteren/reageren op de taal van de ouders
 
Wanneer je de lichtintensiteit verhoogt gaan je planten sneller groeien en vragen dientengevolge om méér CO2 en overige bemesting. Je hebt dus eigenlijk alles juist niet goed gedaan...
Ja daar ben ik soms wel goed in , weten hoe het moet en dan toch verkeerd doen.
 
Verlichting zal ik laten zoals t was. Zoals aangegeven hebben sommige planten meer licht nodig en die krijgen dat nu niet. Door co2 op te schroeven moet je al een heel eind komen, zorg voor een lichtgroene dropchecker. Ook is het heel belangrijk je co2 stabiel te houden, baardalg houd van onstabiele co2 dus dan zouden ze zo weer terug kunnen komen. En om niet te vergeten, goede co2 distributie door de bak zodat alle planten toegang hebben tot de co2.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan