Baard algen Ik weet geen raad meer!

R

Royvoortje#

Guest
Hallo,

Ik heb ongeveer een maandje mijn bakje staan nu. ( 60 liter )
Ik kreeg langsaam steeds meer algen op planten decoratie enzovoort.
Ik heb (denk ik) al alle dingen gedaan die nodig zijn om het weg te krijgen.
Ik heb alle waardes gemeten met druppels, ook bij een aquawinkel in de buurt, alles nog eens laten meten.
Ook hier wisten ze er geen raad mee, omdat alle waardes goed waren, en ik dus eigenlijk geen alg moet kunnen krijgen.
Ik heb mijn licht op 8 uur per dag staan. Tl lampen gecontroleerd, en dit kan ook niet de oorzaak zijn.
Ik heb er snelgroeiende planten in, en een ph verlagende bodem.
En heb er 30 crystal red garnalen in zitten.
Deze doen het overgins gewoon goed,
Ik weet dat er op het begin alg kan ontstaan en dat dit later weggaat, maar het duurt nu toch wel wat te lang dacht ik.

Iemand die me hier bij kan helpen?
 
WElkom ,Roy.

Dan moet je hier toch eerst eens de waarden neer zetten.

En,een foto zou ook makkelijk zijn.
 
Welkom. Zoals Bertus al aangeeft en vraagt willen we graag watinfo over die waarden en een foto om te kunnen zien welke alg je hebt.
Als de lfs het water test dan moet je even vragen of ze de waarden willen opschrijven voor je want wat noemen ze goed??
 
ik zou zeggen welkom op het forum
tja dan je probleem om te proberen te helpen hebben we meer info nodig
1 foto van de bak en probleem en beschrijving van je bak welke bodem welk filter welk filter media
2 waterwaarden en temperatuur
3 bezetting vis en planten
4 wat geef je aan voedingen aan vissen en planten

groeten
jaap
ha zie dat Bertus en john me al voor waren
 
ik had mijn rio 180 bijna twee jaar draaien en het eerste jaar ging het als een trein, planten groeide super en vissen gezond. Uiteindelijk is er bij een beetje de klad in gekomen en ging ik ipv 1 keer per week onderhoud naar 2 keer en uiteindelijk zaten er soms 5 weken tussen. De baard / penseelalg ontmoedigde mij ook. Waarschijnlijk door mijn eigen laksheid werd de hele achterwand bedekt met penseelalg. Afgelopen week was ik het zat, Ik heb een onderkomen geregeld voor mijn vissenbestand en ze zijn terecht gekomen bij vrienden en een dierenspeciaalzaak.

De bak heb ik helemaal leeggehaald en schoongemaakt. De achterwand heb ik vervolgens ingespoten met carbo en dat een nachtje laten intrekken. Inmiddels is de bak gevuld, pomp volledig schoongemaakt, nieuwe bacterien erin, kortom opnieuw opstarten. Op dit moment draait de pomp en staat de verwarming op 26 graden ingesteld. Deze week krijg ik nieuwe t5 buizen (JBL sonar. Verder staat de jbl proflora klaar om te gaan draaien, aanstaande zaterdag krijg ik mijn planten en dan ververs ik het water voor 3o% en gooi er nog een keer nieuwe bacterien in. Tot die tijd heb ik mijn aquarium volledig afgeplakt met vuilniszakken, die alg moet DOOD.

Vol nieuwe passie ga ik aan de slag en ik richt me weer volledig op het onderhoud e.d. Ik wil graag een plantenbak, en vissen worden bijzaak. Ik heb dus een co2 systeem, en geen voedingsbodem. wat adviseren jullie mij voor de planten, kleibolletjes en verder welke complete voeding en ijzer?

groet,
dennis
 
Terug
Bovenaan