Wat is er nieuw

Baardalg Battle

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DannyBoskopf
  • Startdatum Startdatum
D

DannyBoskopf

Guest
Ik speel sedert een jaar vader natuur van een superfish home 60 bevolkt door 12 kandinaaltetra’s, 2 goudgourami’s, 6 of 7 japonica garnalen en 9 Crystal red garnaaltjes. Bak krijgt veel (buiten)licht, (lage kwaliteits) lampen branden 10 uur per dag.

Ik ververs normaal ⅓ water per week met regenwater (GH 3;KH 3; pH 8; C 130ms/cm; NH3 0 mg/l; PO4 0,1mg/l; NO2 <0,3 mg/l ; NO3 0 mg/L) met toevoeging van 5ml Profito plant fertilizer.
Aq-water na verversing (GH 5; KH 4; pH 8; C 140-180ms/cm; PO4 0,1-0,25mg/l; N03 <10mg/L)
Aq-water voor verversing (GH 7; KH 6; Ph 7,0-7,5; C 200-240ms/cm; PO4: 0,25mg/l; N03 15-20mg/l)
Ik blaas momenteel 35 bellen CO2 per minuut, net achter de filteruitlaat. Mijn CO2 indicator staat op groen.

Sedert een half jaar duikt er baardalg op.
Ik probeerde reeds:
- 4 weken progressief CO2 opdrijven tot pH indicator olijfgroen/geelgroen stond, dit leek vooral een negatief effect te hebben op mijn aquariumplanten die aanvankelijk even sneller groeiden en daarna bruin begonnen verkleuren. Op Baardalg echter geen effect.
- Twee weken verlichting uit. Geen vermindering baardalg.
- Drie weken dagelijks toevoegen van Dennerle Elexier Bio Carbo. Geen verkleuring/vermindering baardalg.
- Spot dosering met easy carbo van Easy life, 2 weken om de andere dag. Nefast effect op aanpalende planten (bruin verkleuring), geen sterven baardalg. Ik heb nooit Met H-peroxide geprobeerd.
- Twee maal een kuur met Easylife bio-exit Green, geen effect.
- 1 ornament (duikboot) leg ik om de 3 weken even in heet water. Hierdoor gaat de baardalg volledig weg. Voor de 3 weken om zijn zie ik echter weer de fijne haartjes van de baardalg verschijnen.

Ik ben er ondertussen uit dat deze alg een blijver is. Eigenlijk kan ik nog leven met een fluffy tapijtje. De Japonica’s lijken er graag in te grazen.

Wat ik echter graag zou wensen is een beter evenwicht. Op dit moment is de alg mijn Anubias aan het overwoekeren. Aan het huidige tempo denk ik dat binnen een jaar mijn hele bak onder de baardalg zit.

Ik lees op veel plaatsen dat CO2 fluctuatie de algengroei in de hand werkt. Hierdoor ben ik recent overgeschakeld van wekelijks (⅓) naar twee-wekelijkse waterverversingen. (als lui alternatief op wekelijks 1/6) Dit in de hoop minder CO2 fluctuatie te hebben. Voorlopig echter nog niet veel effect.
In een kleine 60L bak zoals de mijne zijn CO2 fluctuaties natuurlijk makkelijker veroorzaakt dan bij grote aquaria.

Vraag 1: Is het in mijn geval zinvol dat ik een pH sonde aanschaf die mijn CO2 toevoer nauwgezet regelt?

Anderzijds zit ik door mijn laag fosfaat met een nogal hoge redfield ratio. Als alternatief zat ik dus te denken aan het toevoegen van kaliumwaterstoffosfaat (K2HPO4). Gezien reeds weinig nitraat lijkt me dit verder verlagen minder aangewezen. (https://nbat.nl/artikelen/techniek/algenvrij-met-redfield-ratio). Het toevoegen van deze fosfaatbuffer zou dan ook de pH wat stabiliseren. Het effect op de opgeloste CO2 en/of algengroei kan ik moeilijk inschatten.

Vraag 2: Is het toevoegen van fosfaat een zinvolle poging om baardalggroei te remmen?

Vraag 3: heeft er iemand nog een ander advies? En neen mijn bak is te klein voor een Siamese algeneter.
 

Bijlagen

  • aq1.jpg
    aq1.jpg
    277.2 KB · Weergaven: 135
  • aq2.jpg
    aq2.jpg
    284.1 KB · Weergaven: 129
  • aq3.jpg
    aq3.jpg
    223.8 KB · Weergaven: 120
Je po4 mag wel wat hoger inderdaad al wijt ik de baardalg daar niet aan. Dat is vaak door een co2 tekort of een slechte circulatie of onstabiele co2. Hoe laat gaat de co2 aan en hoe laat het licht? Met deze waarde van ph 8 heb je amper co2 en dat vraagt om baardalgen. Ik zou de ph flink verlagen tot je checker lichtgroen is en dat een aantal weken aankijken en zoveel mogelijk de alg met de hand weghalen. Het hout kun je schoonschrobben of even onder de hete kraan houden (niet kokend).
Hoeveel lumen geeft je verlichting eigenlijk?
 
CO2 blijft aanstaan, heb geen timer op mijn magneetventiel staan. Lampen gaan aan om 08:00 en uit om 20:00 met telkens een uur fading (dus vol van 10:00 tot 19:00). Lumen weet ik niet, maar niet veel (10 watt).
 
Weet je ook of de ph bij het aangaan van het licht hoger is want tijdens de nacht gebruiken de planten geen co2 dus de ph zal dan denk ik zakken maar wellicht weet je dat.
Natuurlijk werkt met een controller het allemaal het beste maar ja dat is wel een kostenplaatje voor een bakje van 60cm. Je zou kunnen werken met een tijdklok voor je magneetventiel. Dat heb ik ook jaren gedaan en ik liet deze 1,5 uur voor het licht aanging aanslaan waardoor hij in die tijd de gewenste ph kon behalen en je weinig fluctuatie hebt.
 
Ik heb mij altijd afgevraagd wat het meeste fluctuatie veroorzaakt (Δ[CO2]). De toegenomen CO2 consumptie van de planten overdag of het wegvallen van de toevoer bij constante watercirculatie 's nachts. Ik koos uiteindelijk voor continu. Maar dit is eigenlijk wel eens een experiment waard. pH dagpprofielen met en zonder Timer. Meten met druppel-indicatoren lijkt hiervoor niet gevoelig genoeg. Ik ga eens rondhoren of ik van iemand een pH meter kan lenen. In ieder geval zou een timer een goedkope oplossing zijn.
 
Bij de Action heb je timers voor zo n 2 euro.
 
Naar mijn mening heb van alles te veel gedaan. Je blijft allerlei activiteiten ontplooien wat je bak alleen maar onstabieler maakt. Na vier weken geen resultaat zien is niet raar. Je moet beginnen met het creëren van één vast punt van waaruit je gaat werken. En dat vaste punt dat vind je door het bepalen van de lichtsterkte die je planten nodig zijn om überhaupt te kunnen groeien. Dat is namelijk het eerste wat planten vragen. Hoe doe je dit? Heel eenvoudig je gaat kijken bij de online aanbieders. Zij geven vaak bij elke plantensoort aan wat er nodig is om de plant te laten groeien. Dus ook de lichtsterkte. Wanneer je dit weet dan ga je de verlichting op deze intensiteit afregelen en bied je die gedurende 8 uren per dag aan. Nu zullen je planten gaan groeien en gaan vragen om bemesting waaronder ook CO2. Heb je nu, krijg je of hou je, baardalg dan weet je aan welke knop er gedraaid moet worden, immers je licht is je vaste punt na de afregeling op je plantenkeus blijf je daar vanaf. Het probleem is dan een CO2 tekort of een waterdistributie probleem, je bemesting komt niet overal. Let er wel op dat je bij het afregelen van je licht er wel voor moet zorgen dat je lampen kunnen bieden wat er gevraagd wordt. Kan je dit niet dan moet je plantenkeuze gewijzigd worden! Het tweede waar je op moet letten is dat je probleem niet na vier weken voorbij is. Je bak moet zich stabiliseren en dat kan maanden duren. Na elke wijziging moet je ook weken wachten om te zien welk gevolg een stap heeft alvorens de volgende stap te doen. Dit systeem heet het principe van de tekorten. Uitgaande van je planten en het licht.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Voor wat betreft de intensiteit van het licht weet ik dat dit niet erg veel is met 10W led op 60 liter. Ik heb deze ook gehad en wat meer licht eisende planten doen het vaak al niet goed dan. Zoals Ben al aangeeft heb je veel gedaan en zal het links of rechtsom met de co2 te maken hebben.
Probeer de co2 zo stabiel mogelijk te houden as het licht aangaat en hoe daar zijn verschillende wegen voor.
 
De stabiele factor op dit forum.

Vraag over licht @benvo jmb balken!

Vraag over alg de driehoek van benvo. (niets aan toe te voegen).

Ik zit alleen nog te wachten op iemand die zegt dat je meer voeding moet toevoegen en EI moet gaan doen 🙂
 
Ik zit alleen nog te wachten op iemand die zegt dat je meer voeding moet toevoegen en EI moet gaan doen
Ik wil als EI fan best aan je verzoek voldoen hoor maar gelet op de soort alg is dat voor 99% co2 gerelateerd 😉 . Wel zou ik de po4 wat opkrikken als ik de TS was.
 
Laatst bewerkt:
De stabiele factor op dit forum.

Vraag over licht @benvo jmb balken!

Vraag over alg de driehoek van benvo. (niets aan toe te voegen).

Ik zit alleen nog te wachten op iemand die zegt dat je meer voeding moet toevoegen en EI moet gaan doen 🙂
Bij dezelfde vragen passen vaak dezelfde antwoorden. Uiteraard staat het een ieder vrij om haar of zijn mening kenbaar te maken.
 
@benvo

Bedankt voor deze mooie uiteenzetting vol aannemelijkheid.

Je hebt gelijk dat ik aan het consumeren geslagen ben voor de snelle oplossing. Iets waar mijn lokale aquariumhandelaar en het internet aan meegeholpen heeft. Dat er geen snelle oplossing is, daar ben ik nu ook achter. Leergeld.

De eerste 6 maanden had ik een perfect stabiel, vlot groeiend, aquarium. De baardalg begon pas in de zomer.
Zoals ik al vermelde heb ik veel lichtinval in mijn aquarium, eigen aan de bouw van de bak en de grote ramen van mijn appartement. In de zomer groeide mijn Limnophilia horizontaal. Langer en meer licht, en tijdens de hittegolf zelfs opgelopen temperatuur. Dit waren naar mijn mening de luxerende factoren waarna ik ben gaan experimenten zonder veel succes tot op heden en inderdaad een zoek evenwicht.

Jouw vaste punt impliceert het maximaal weren van zonlicht om lumen en plantgroei stabiel op elkaar te kunnen afstemmen. Dan vrees ik dat terug langs mijn lokale handelaar kan langsgaan omdat de superfish Home 60 dit niet toelaat. Leergeld tikt aan 😊.

Maar je tip om eens een tijd te wachten alvorens nog iets nieuws te proberen ga ik ter harte nemen. Geen nieuwe middeltjes meer voor mij.
 
@benvo

Bedankt voor deze mooie uiteenzetting vol aannemelijkheid.

Je hebt gelijk dat ik aan het consumeren geslagen ben voor de snelle oplossing. Iets waar mijn lokale aquariumhandelaar en het internet aan meegeholpen heeft. Dat er geen snelle oplossing is, daar ben ik nu ook achter. Leergeld.

De eerste 6 maanden had ik een perfect stabiel, vlot groeiend, aquarium. De baardalg begon pas in de zomer.
Zoals ik al vermelde heb ik veel lichtinval in mijn aquarium, eigen aan de bouw van de bak en de grote ramen van mijn appartement. In de zomer groeide mijn Limnophilia horizontaal. Langer en meer licht, en tijdens de hittegolf zelfs opgelopen temperatuur. Dit waren naar mijn mening de luxerende factoren waarna ik ben gaan experimenten zonder veel succes tot op heden en inderdaad een zoek evenwicht.

Jouw vaste punt impliceert het maximaal weren van zonlicht om lumen en plantgroei stabiel op elkaar te kunnen afstemmen. Dan vrees ik dat terug langs mijn lokale handelaar kan langsgaan omdat de superfish Home 60 dit niet toelaat. Leergeld tikt aan 😊.

Maar je tip om eens een tijd te wachten alvorens nog iets nieuws te proberen ga ik ter harte nemen. Geen nieuwe middeltjes meer voor mij.
Zonlicht, althans invallend zonlicht heb ik ook in mijn plantenbak. Die invloed kan nog wel eens meevallen, hooguit je glas zal wat vaker gereinigd moeten worden. Zorg in elk geval voor één vast punt in de vorm van je lichtinstelling als eerder aangegeven. Licht is eenvoudigweg het eerste wat elke plant vraagt om te groeien. Het aquarium onderhoud bestaat uit verhoudingen. Maar elke keer dat je je licht wijzigt ontstaan er weer nieuwe verhoudingen. Je krijgt dus nooit een begin. Het is een beetje als met wiskunde; met 2 vast waardes kan je de derde berekenen. Maar hoe je het doet blijft aan jouw, dit is gewoon mijn advies.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan