Baardalg en geen planten

M

maxmax10

Guest
Hallo iedereen,
Sinds de zomer heb ik een best wel groot algenprobleem. Mijn hele aquarium zit namelijk onder de baardalg. Het probleem is dat ik deze alg niet weg krijg door een spons te gebruiken. En op veel sites wordt gezegd dat CO2 de oplossing is voor baardalg omdat dat de planten versterkt. Alleen zijn al mijn planten afgestorven en de algen zitten op de stenen en op het hout. En aangezien stenen en hout(waarschijnlijk)niet het zelfde reageren op CO2 als planten is mijn vraag of co2 toevoegen ook helpt tegen baardalg die op stenen en hout zit. En wat ik in deze situatie het beste zou kunnen doen.
Alvast bedankt:)
 
Welkom op de forum.
Hoe groot is de baardalg probleem eigenlijk ( foto )?
Wat voor planten heb/had je in je bak?
CO2 is idd de oplossing tezamen met een goede stroming door de hele bak.
Voeg je wat anders toe zoals micro/macro elementen?
Baardalg kan heel slecht tegen vloeibaar co2 ( easycarbo ).
Naar dosering op alg spuiten en verdwijnt uiteindelijk vanzelf.
 
Bedankt voor het zo snel reageren:)
Het probleem is best wel groot, het glas en de bodem zijn vrij en eigenlijk is de rest helemaal overgenomen door de baardalg. Ik voeg er iedere week iets van bacteri�n bij wat helpt bij het schoonhouden van het aquarium. En vloeibaar CO2 op de algen spuiten lijkt mij ook geen slecht idee. Alleen heb ik nog 3 vissen zwemmen en het zou zonde zijn als ze sterven door te veel CO2. Maar bedoel je met spuiten dat ik dat vloeibare CO2 direct moet spuiten op de algen of gewoon alleen moet toevoegen aan het water?
 
Zoveel mogelijk alg verwijderen in hoeverre dat mogelijk is.
En dan idd vloeibare co2 direct op de baardalg spuiten.
Wanneer je de aanbevolen dosering niet overschrijdt dan zullen als het goed is je vissen er geen last van krijgen. En al je planten die aangetast zijn verwijderen. Flinke bos egeria najas ( tropisch waterpest ) in de aquarium.
Wat voor bacteri�n voeg je toe? Bacteri�n zitten in je bodem en filter, extra toevoeging zou niet nodig moeten zijn. Wat ik bedoelde is eigenlijk nitraat, fosfaat en sporenelementen toevoegingen.
 
Of co2 hier de oplossing dat is nog maar de vraag. Baardalg kun je ook krijgen door een voedingstekort en dat hoeft niet altijd co2 te zijn. Sommigen noemen penseelalg ook baardalg dus ik weet niet welke alg je hebt. Graag dus een foto.
Je kan een stootkuur carbo proberen bij de plukjes penseelalg. Je begint op dag 1 met de gewone dosis en dagelijks verdubbel je dat naar 2 maal de dosis, 3 maal de dosis, vier maal de dosis en vijf maal de dosis.
Ik heb in het verleden met de vissen hier geen problemen mee gehad maar in de gaten houden kan geen kwaad.

Maar dan bestrijdt je de alg terwijl je eigenlijk de oorzaak moet zien te vinden.Heb je voldoende stroming en voldoende co2??
Dus een foto met de waterwaarden zou wel handig zijn denk ik.
 
Dat had ik idd al aangegeven John dat de stroming ook goed moet zijn en ook al aangeven of de TS micro en macro elementen toevoegd. En ook al foto gevraagd, maar dat is wellicht even afwachten op de TS.
En waterwaardes zijn idd handig jah.
 
Baardalg kan je bestrijden met bijv. Easy Live Carbo. Maar John heeft gelijk als hij zegt dat je je probleem daarmee niet oplost.
Baardalg heeft een "hekel" aan stroming, daar kun je iets mee doen. Maar ook met je verlichting! Wanneer er zich algen ontwikkelen zijn er ergens tekorten, probeer die hoe dan ook te vinden! Kijk eens op onderstaande site, misschien begrijp je dan waar ik op doel.





http://www.aquascaping-blog.com/2189/ba ... -strategie


Groet,
Ben.
 
Ja er zullen ergens tekorten zitten uitgaande van een goede stroming, maar de TS heeft nog niet gereageerd jammer genoeg.
 
Terug
Bovenaan