Wat is er nieuw

Baardalg in Aquarium.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robert48
  • Startdatum Startdatum
R

Robert48

Guest
Goedenavond,

Ik zou graag hulp van jullie willen krijgen. Mijn hele achterwand van mijn Lido120 is al een hele tijd in zijn geheel zowat zwart met volgens mij baardalg. Ik doe er van alles aan om het terug te brengen cq te verwijderen. Ik heb pas 4 Crossocheilus siamensissen gekocht die in het begin wel vaak langs de wand zwommen en het aten maar sinds kort doen ze dat ook niet meer. Voorts doe 1x per week 12ml Algexit in het water maar het blijft desondanks hardnekkig aan de achterwand zitten. Ook op de planten bladeren zit het veel. In het aquariumhuis wat ik frequent bezoek, zeggen ze dat geduld moet hebben maar het zit er echt al maanden en ik ben het gewoon zat. Het geeft mijn aquarium ondanks de goede zorgen een vreselijk aangezicht en dat wil ik dus niet. Het kan zijn dat ik als beginnend liefhebber in het begin ook teveel heb gevoerd en dat een reden is voor deze ellende. Ik maak mijn aquarium om de twee weken schoon en ik verzorg het verder met FB7(bij verversen), Avera(idem), TR7(wekelijks, S7(wekelijks), E15 en V30 om en om. Qua voeding geef ik 's-ochtends een half tabletje JBL Novo Pleco en een minimaal schepje Dupla Rin M. 's-avonds een half tabletje JBL Novo Tab en wederom een schepje Dupla Rin M. om de twee weken geef ik ook weleens een diepvries tabletje. Mijn waterwaarden laat ik heel frequent controleren en ze zijn tip top in orde. Het is er gekomen maar ik wil het zooo graag weer kwijt. Wie heeft er een gedegen oplossing?

Alvast dank Robert
 
Heb je een foto van de algen die op de planten zitten en wat zijn de waterwaarden bij jou??
Hoeveel uur heb je de verlichting aan?
Winkels zeggen vaak dat de waarden goed zijn maar in de praktijk is dat vaak anders.
 
Is het geen blauwalg? Dat had ik in mijn bak (die ik overgenomen had).
Dit alg (wat eigenlijk geen alg is maar een bacterie) wordt namelijk niet gegeten door siamese algeneters.
Mijn Pleco vind het wel lekker, die schraapt het van het hout af. (gek beest)

Het verdwijnt nu langzaam door een streng verversingsregime (2x per week 50%) en minder voeden (wat best lastig is met discussen)

Maar er zijn meer methoden (aquarium blackout) en ook medicijnen.
maar dan moet je wel zeker weten dat je het goede zit te behandelen.
Dus: eerst een foto en een zekere diagnose door een van de kenners hier 🙂
 
Hoe kan ik hier een foto invoegen?

Robert48.
 
Hoe kan ik hier een foto invoegen?

robert48
 
643372robert48_0_82_20150407_193328.jpg
 
Ja het zit zo te zien op de achterwand. Je planten vind ik er goed bijstaan.
Dat is penseelalg zoals we het vaak noemen.
kleine pluizige plukjes dus en dat is in de regel een co2 tekort.
Je zou stukje voor stukje kunnen besproeien met carbo via een spuitje.
Wat zijn je waterwaarden en geef je ook co2?? Is de stroming voldoende? Als de planten allemaal een heel klein beetje bewegen dan is het goed.

Ik zou eerst geen andere algbestrijdingsmiddelen inzetten want vaak tasten die ook de planten aan.
 
517362_0_82_www.jpg
 
Ik krijg een stijve nek van je foto s hoor 😀 😉.
 
Hoe krijg je dat zo mooi voor elkaar die cryptos aan de zijwand
 
niet doen hoor black out slecht voor je planten
 
Eerst de oorzaak zien te vinden want anders komt het vast weer terug namelijk.
 
Robert48 zei:

Als ik naar de plant links boven kijk, zit je zeker met een tekort aan een macro element. Heb je iets van macro voeding thuis liggen?
Kan je eens wat foto's van andere planten laten zien?
Hoeveel ververs je?
 
Bedoel je links boven als je je hoofd meedraait of linksboven als de foto gedraaid is 😀 😀 😉.

Haha, ik neem aan dat je die hoge snelgroeier bedoeld 😉
 
Even nog in antwoord op jou reactie. Bedankt in ieder geval op de eerste plaats!. In mijn planten, waarchijnlijk niet zo goed zichtbaar, zitten wel veel gaten en het penseelalg tierde er ook welig op. Tegen de achterwand heb ik pas nieuwe hoge planten gekocht en die raken ook verkleurd door de alg. Ik vind het echt waardeloos. Over het co2 het volgende. Ik heb sinds lange tijd een Dennerle Co2 systeem. In het begin had ik deze op 12 bellen per minuut maar in overleg met het aquariumhuis heb ik dit opgevoerd tot nu 30 bellen per minuut. Hij staat qua kleur nu op licht groen en de waarden zijn ook goed. Alleen er veranderd qua alg toch weinig, het blijft in grote getalen op de achterwand aanwezig en ik heb het idee dat wat ik ook doe, het er altijd blijft zitten. Wat is carbo eigenlijk? Ik hoop dat je mij verder nog even antwoord kunt geven want ik wil het graag oplossen.
 
Kun je me uitleggen wat macro-elementen in dit verband zijn? Ik zal nog wat foto's maken van andere planten. Het is wel zo dat ik constateer dat er veel gaten in mijn planten zitten. Had voorheen ook last van slakken maar die zijn door clown-botia's opgegeten. Ik heb ook een CO2-Dennerle systeem wat momenteel op 30 bellen per minuut draait. Dit op advies van het aquariumhuis wat ik bezoek. Op je vraag hoeveel ik ververs, kan ik je zeggen dat ik mijn aquarium om de twee weken schoonmaak en dat ik daarbij zo'n 2 emmers water ververs. Ik heb een Lido 120 liter aquarium. Ik gebruik ook FB7 en Avera bij het verversen en ook een keer per week TR7. Ook gebruik ik S7, E15 en V30. Ik hoop dat je wat met mijn informatie kunt.

Groet Robert.
 
De fB7 , Tr7 etc is mij onbekend.
macro elementen zijn fosfaat (po4) nitraat (no3). Zelf maak ik een mengsel hiervan .
Ik doe er nog kalium bij (k2so4), want ik heb eens gelezen, dat gaten in bladeren van planten o.a. een kalium gebrek kan zijn.
Microelementen zijn de zgn sporenelementen (boor,ijzer etc) die planten nodig hebben om te groeien.

Carbo is in elke dierenshop te koop, is een soort koolstof. Deze kun je met een injectiespuit meteen op de penseelalg spuiten waarna het grijs wordt en uiteindelijk verdwijnt. Wel eerst de gebruiksaanwijzing lezen.

Nitraat, fosfaat is te meten met een meetsetje waarmee je de waterwaarden kunt aflezen.

groeten Albert
 
Robert48 zei:
Kun je me uitleggen wat macro-elementen in dit verband zijn? Ik zal nog wat foto's maken van andere planten. Het is wel zo dat ik constateer dat er veel gaten in mijn planten zitten. Had voorheen ook last van slakken maar die zijn door clown-botia's opgegeten. Ik heb ook een CO2-Dennerle systeem wat momenteel op 30 bellen per minuut draait. Dit op advies van het aquariumhuis wat ik bezoek. Op je vraag hoeveel ik ververs, kan ik je zeggen dat ik mijn aquarium om de twee weken schoonmaak en dat ik daarbij zo'n 2 emmers water ververs. Ik heb een Lido 120 liter aquarium. Ik gebruik ook FB7 en Avera bij het verversen en ook een keer per week TR7. Ook gebruik ik S7, E15 en V30. Ik hoop dat je wat met mijn informatie kunt.

Groet Robert.

Denk dat je het vooral bij je planten en de vervuiling moet gaan zoeken. Tekorten bij planten en veel vervuiling is vragen om algen.
Emmers en bellen/min is vrij vaag.
Heb je iets om je pH te meten? Meet die eens een paar keer (liefst om het uur) als de lichten aangaan tot de lichten uitgaan.
En veel meer verversen.
Wacht even op de foto's om iets over tekorten te zeggen.
 
Een aantal producten die je gebruikt ( S7 en Avera ) hebben zo goed als geen werking in een aquarium.
De producent heeft ze heel bedacht maar in dit geval is een stuk minder dus eigenlijk pas gezond..
 
En mijn kop ligt eraf.
beste groet
Christa
 
Als je de ph en de kh kan meten dan weet je de co2 waarde ook.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan