Baardalg, mijn expertise....

Y

ypoc

Guest
Hallo iedereen,

Ja daar ben ik weer, vul zo meteen heel het forum met topics over baardalg waarvoor ik me excuseer,
en waarom ik niet post in oude topics omdat de situatie veranderd is.

Na alles te bekijken, waterwaarden waren goed, co2 etc etc.
Liep het weer uit de hand, heb dan besloten om alles te slopen en weeral opnieuw te beginnen.

Wat me nu opvalt 70% zijn nieuwe planten, 30% planten die ik heb proberen te redden door de meeste bealgde bladen te verwijderen.
Is dat de alg vooral op de traagst groeiend stukken groeit wat natuurlijk logisch is.
Het hout heb ik eruit gesmeten, omdat die vol zat.

Qua plantenbestand heb ik nu: lilaeopsis novae-zelandiae, cyperus helferi, cryptocoryne wendtii bruin, anubias nana, hygrophila corymbosa thailand, heteranthera zosterifolia, groene lotus.

Nieuwe bladen blijven gespaard alsook grote deel van de heteranthera zosterifolia, na een tijd zoals bijvoorbeeld de anubias nana en groene lotus als de bladen "volgroeid" zijn begint de algengroei.

Wat niet speciaal is, maar nu vraag ik me af hoe voorkom ik dit? Heeft dit dan te maken met licht of...
 
Het is een voedingstekort dus ik zou eens gaan kijken waar dat tekort kan zitten. Weet je zo de waarden? En wat voeg je verder toe?
Heb je een foto van de alg en een totaaltje?
 
Het is een voedingstekort dus ik zou eens gaan kijken waar dat tekort kan zitten. Weet je zo de waarden? En wat voeg je verder toe?
Heb je een foto van de alg en een totaaltje?

Foto's ga ik straks maken, waarden hou ik nu op:

Ph: 7 (Is wat minder door co2, 6.8 ofzo)
Gh: 6
Kh: 5
No3: 15
No2: 0
Po4: 1 a 2
Fe: 0,25

Wat ik dan wel moet toegeven heb zo'n co2 continutest, probeer die op geel te houden, maar is soms groen tot donkergroen, alhoewel stroming etc etc zelfde blijft, wisselt nogal vaak.
 
Oh vergeten te vermelden, lichtpauze is nu 2 uur ipv 1 uur.

Ook nog wat co2 betreft, co2 gaat aan met licht en gaat uit met licht, verander ik dit dan beter?
 
Ik laat de co2 bij het opstaan 1,5 aan voor het licht aangaan en in de avond 1,5 voor het licht uit weer uitgaan. Je waarden zijn best wel goed, maar dat de continutest zo fluctureerd is de vraag en instabiele waarden kunnen ook algen veroorzaken. Heb je een idee hoe dit zo kan schommelen? Bij mij is die lichtgroen en bij het opstaan iets donkerder maar dat trekt bij het aangaan van de co2 vrij vlot weer bij. een kleine verandering in de ph zal ook niet zo n probleem zijn als de co2 s nachts uitstaat.
 
die lichtpauze, is dat iets wat vaker toegepast wordt en effectief is tegen alg?
 
Ik laat de co2 bij het opstaan 1,5 aan voor het licht aangaan en in de avond 1,5 voor het licht uit weer uitgaan. Je waarden zijn best wel goed, maar dat de continutest zo fluctureerd is de vraag en instabiele waarden kunnen ook algen veroorzaken. Heb je een idee hoe dit zo kan schommelen? Bij mij is die lichtgroen en bij het opstaan iets donkerder maar dat trekt bij het aangaan van de co2 vrij vlot weer bij. een kleine verandering in de ph zal ook niet zo n probleem zijn als de co2 s nachts uitstaat.
Geen idee waarom, ene keer slaat hij geel uit dan uur later donker groen, dan hele tijd weer geel.
 
Hoe oud is de vloeistof?? Je hoort wel vaker dat een pauze tegen algen zou helpen maar persoonlijk doe ik het om zo in de avond het licht wat langer aan te kunnen hebben en toch maar 9 uur te belichten.
 
Hoe oud is de vloeistof?? Je hoort wel vaker dat een pauze tegen algen zou helpen maar persoonlijk doe ik het om zo in de avond het licht wat langer aan te kunnen hebben en toch maar 9 uur te belichten.
Wel dacht ik ook aan en is net deze week vervangen.
 
Foto's van de algen:

KnYyJr5ggXCCPL0EYxd3nedQUTYFf8vK.jpeg


KnYyJr5ggXCCPL0EYxd3nedQUTYFf8vK.jpeg
 
De kleur van je indicator, veranderd die ook soms in de loop van de middag als je co2 op peil is? In de morgen is mijn indicator ook een tikkie donkerder dan in de loop van de middag maar dat komt omdat er tijdens de nacht wat minder co2 aanwezig is.
 
De kleur van je indicator, veranderd die ook soms in de loop van de middag als je co2 op peil is? In de morgen is mijn indicator ook een tikkie donkerder dan in de loop van de middag maar dat komt omdat er tijdens de nacht wat minder co2 aanwezig is.
Ja voor de co2 aanligt is die donkergroen, uurtje later ofzo geel maar over de dag verspreid, wisselt hij soms van geel naar groen enzovoort.
 
Dar hij overdag dan weer wisselt is wel raar als je een drukfles gebruikt.
 
Nieuwe bladen blijven gespaard alsook grote deel van de heteranthera zosterifolia, na een tijd zoals bijvoorbeeld de anubias nana en groene lotus als de bladen "volgroeid" zijn begint de algengroei.

Wat niet speciaal is, maar nu vraag ik me af hoe voorkom ik dit? Heeft dit dan te maken met licht of...
Oudere bladeren zijn net als oudere mensen, ze hebben meer zorg nodig en leveren minder bij als de jongere blaadjes. Dit heeft als gevolg dat die bladeren veel gevoeliger zijn voor algen.
Normaal lost een plant dit op doordat de nieuwe groei de oude bladeren beschermd tegen teveel licht. Bij een Anubias gaat de groei wat trager en valt de beschermende factor grotendeels weg. Het plantjes uit het fel licht halen is dus een oplossing.
Naar mijn ervaring groeit de groene Anubias het beste als die in de schaduw staat of zelf ergens verscholen zit onder andere planten.
Als je de algen die er nu opzitten weg wil kan je het een weekje op een compleet duistere plek zetten, Carbo met 1/10 verdunning (op eigen risico) of ADA Phyton Git gebruiken.
 
Dan blijf ik toch benieuwd hoe die indicator zo kan schommelen overdag.
 
Liep het weer uit de hand, heb dan besloten om alles te slopen en weeral opnieuw te beginnen.
Het antwoord ligt voor de hand, je zegt het zelf al, door opnieuw te beginnen moet alles weer in balance komen en dat heeft zijn tijd nodig. Mijn aquairum draait nu ook maar enkele weken, 4-5 en de bruinealg zit overal. Nu wordt het steeds minder. Geen zorg dat gaat van zelf wel over, na een week of 6-7. Het gaat van bruine naar groene alg over. Om dit proces te versnellen, is aan te raden om snelgroende planten in de bak te doen, tijdelijk om alles sneller in balance te laten komen. Natuurlijk bijbehorende voeding en co2 zijn ook van belang.
 
Het is niet altijd zo dat je algen krijgt bij de opstart en dat hangt af van vele factoren. In het begin heb je vaak nh3/4 in het water en dat is een boost voor algen.

Maar dat alles verklaart toch niet de wisselende kleur van de indicator want die gebruik ik ook in 2 bakken en dat fenomeen herken ik niet.
 
Als mijn indicator naar licht groen gaat krijgen de vissen het al moeilijk, geel kan toch nooit goed zijn?
 
Ik heb hem echt tegen het gelige aan. Limoenkleur noemde de oude EI gids dat meestal en dan zit je rond de 30-35mg dacht ik.
Echt geel zal ook vast teveel van het goede zijn, maar mooi lichtgroen lijkt me prima. Nu is het zo dat ook niet elke indicator bij een bepaalde kleur dezelfde waarde aangeeft. Het ene merk kleurt wat sneller geel dan de ander (de vloeistof dus).
 
In ieder geval hebben we door deze schommelingen al een belangrijke, mogelijke, oorzaak te pakken voor algengroei. John gaf het hierboven ook al eens aan. Probeer er eens achter te komen waardoor deze onstabiliteit veroorzaakt wordt. Los dit het eerst op. Begin dan pas te kijken naar volgende mogelijkheden. Vaak wil men allerlei dingen tegelijk doen zonder zich te realiseren dat elke actie een gevolg heeft. Daardoor wordt het erg moeilijk om erachter te komen waar nu precies het probleem ligt. Dus nogmaals; bekijk elke mogelijkheid stuk voor stuk, onderneem de gewenste actie en bekijk dan eerst wat het gevolg is alvorens iets nieuws te doen. Als eerste zou ik, als gezegd, de onstabiliteit aanpakken.
 
In ieder geval hebben we door deze schommelingen al een belangrijke, mogelijke, oorzaak te pakken voor algengroei. John gaf het hierboven ook al eens aan. Probeer er eens achter te komen waardoor deze onstabiliteit veroorzaakt wordt. Los dit het eerst op. Begin dan pas te kijken naar volgende mogelijkheden. Vaak wil men allerlei dingen tegelijk doen zonder zich te realiseren dat elke actie een gevolg heeft. Daardoor wordt het erg moeilijk om erachter te komen waar nu precies het probleem ligt. Dus nogmaals; bekijk elke mogelijkheid stuk voor stuk, onderneem de gewenste actie en bekijk dan eerst wat het gevolg is alvorens iets nieuws te doen. Als eerste zou ik, als gezegd, de onstabiliteit aanpakken.


+1
 
Terug
Bovenaan