Wat is er nieuw

Baardalg of Staghornalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RikOlde
  • Startdatum Startdatum
R

RikOlde

Guest
Ik zit te twijfelen of ik last heb van baaralg of staghorn alg (zie foto's). Aquarium draait zo'n 2 maanden, met name de laatste 2 weken meer last. Recent heb ik een extra stomingspompje gekocht maar dit lijkt niet heel veel uit te halen. Graag jullie mening en suggesties

Juwel 125 Rio LED
Waterwaarden: pH 7.5, KH 5, GH 6. Vrijwel een fosfaat, nitriet, nitraat of ammonium
7.5 uur licht van 13:30 tot 21:00
1x per week plantenvoeding 10-15 mL
15 rasbora galaxy, 10 guppen, 6 otocinclus en 20-25 vuurgarnalen
Wekelijkse waterwissel +/-30%.
Het filtermateriaal heb ik nog niet verwisselend behoudens de witte filterwatten die ik regelmatig schoon maak
Geen CO2, liever schaf ik dit ook niet aan...

Ik denk dat ik als eerste de verlicht wat ga terug zetten naar 6,5. HEb ook al een tijdje drijfplanten.

thumbnail_20200312_200304.jpg
thumbnail_20200312_200315.jpg
thumbnail_20200312_200322.jpg
thumbnail_20200312_200332.jpg
 
Dit lijkt mij nou een goede reden om Amano garnalen in de bak te plaatsen en ze niet te voeren. :juggle:
Volgens mij zouden die als een van de weinige baardalg en staghornalg moeten eten.
 
Kleine dosis nitraat en fosfaat toedienen of kiezen voor een AIO plantenvoeding.
Je lichtduur naar 6,5u brengen lijkt me :thumbs:
Indien je kiest voor Amano garnalen zullen ze met hun kleine pootje helpen algen verwijderen/eten
 
Bedankt voor jullie tips!

Deze Amano kunnen ook samen met de vuurgarnalen? Zou dit dan alleen voor de kleine Amano gelden of zouden de grote ook samen kunnen met de vuurgarnalen?
 
Hier zitten Amano's en vuurtjes te samen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan