Wat is er nieuw

Baardalg plantenvoeding en echinodorus/crypto’s

Larsvb0

New member
Lid geworden
9 april 2020
Berichten
4
Leeftijd
48
Al jaren last van baardalg, meer/minder licht, meer /minder co2, h2o2, antialg, niets helpt. mijn bak zit helemaal vol met Echinofdorus en crypto, groeit als een malle. Krijgen ook kleikegels. Rode lotus blijft ook maar groeien

Nu zit ik te denken, zal het een plantenvoeding overschot zijn? Ik voeg namelijk ook profiti toe maar denk dat de planten dit helemaal niet gebruiken. Zal ik hier eens met stoppen of halveren?

Parameters zijn,
Licht 8 uur
Ph 6.8
Kh 6
No3 10 door toevoeging
Po4 1 door diepvriesvoer
Co2 met jbl controller
 
We hebben wel iets meer info nodig om je van goed advies te voorzien. Dus hierbij de standaard vragen:
01) Hoe groot is je bak?
02) Welke pomp en capaciteit p/uur?
03) Welk filtermateriaal en hoe vaak maak je deze schoon?
04) Wat voor bodem gebruik je?
05) Hoe lang draait het aquarium?
06) Wat voor soort licht heb je? Hoeveel watt / lumen / par?
07) Wat is de belichtingstijd?
08) Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer en hoe vaak?
09) Wat zijn je waterwaardes : pH, KH, GH, PO4, NO3, Fe, K, etc?
10) Hoe meet je die, en op welk tijdsstip van de dag/week?
11) Gebruik je CO2; hoeveel en op welke manier voeg je dat toe?
12) Wat is je planten- en je vis bezetting?
13) Hoe is je onderhoudsschema?
14) Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer, en gebruik je (gedeeltelijk) RO water?
15) graag en overzichtsfoto van je bak
 
De vraag is meer, hebben echinodorus en crypto vloeibare voeding nodig of alleen kleikegels? Er vanuitgaande dat no3 en po4 op orde is.
 
Bij een andere vraag in deze site gaf ik bina dezelfde reactie. Want die m.i. hier ook is te gebruiken:

Je zou je eigenlijk moeten verdiepen in de vraag van je planten wat er nodig is voor een goede groei. Je kan daar achter komen door eens te spieken bij de online planten aanbieders. Zij vermelden dit gewoonlijk bij elke plantensoort. Ze vermelden onder meer ook de lichtvraag en daarbij gaat het om de lichtsterkte en dus niet om de lichtduur die je, exclusief dimtijden, op zo'n 8 uur houdt. Die lichtsterkte bepaald de groeisnelheid. En om die groeisnelheid te kunnen houden is er voeding, en daar hoort ook CO2 bij, nodig. Welke plantenvoeding kan overigens verschillen per soort. En zelfs binnen de soorten kunnen er verschillen zijn. Dus de voedingsvraag voor je planten wordt gestuurd door de groeisnelheid. Hier kan je de denk volgorde van je planten onderhoud in zien. Dus mijn eerste gedachten gang zou eerder zijn: Welke planten heb ik en wat vragen die om überhaupt te kunnen groeien? Met daarna: Wat biedt ik mijn planten in de volgorde zoals hierboven aangegeven? Er is dus eigenlijk veel meer informatie nodig om je vraag te kunnen beantwoorden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan