baardalg trigon 190

G

GP86

Guest
Heb mijn trigon 190 nu een jaar en heb ondertussen veel last van alg (vnl baardalg). Graag wat advies hierover.

Op regelmatige basis voeg ik vloeibare CO2 toe (zou dagelijks moeten, maar soms vergeten).
Moet echter om de twee weken heel de achterwanden en de stukken hout ontdoen van veel slijm (baardalg). Ging in begin niet, maar nu krijg ik het er met een ongebruikte tandenborstel wel af.
Ben met het licht op 8u begonnen, daarna in stukken naar 10 uur en nu terug naar 8u. Teveel alg.

Ben aan het denken aan een CO2 fles, zou 500g voldoen voor een paar maand? Mijn kh is echter wel 15 (ph rond 7), heb wat opgezocht en verbruik zou hier dan hoger liggen? Plantenhoeveelheid lijkt met niet superveel. Heb onderstaand setje gevonden, maar is Duits. Iemand ervaring met set en/of webshop? Indien dit niet zou ik eventueel dennerle Quantum 300 zoeken...

http://fish.aquaristic.net/en/Technical ... ltung.html

Mijn waterwaarden lijken nog normaal met teststrookjes, maar er sterven wel regelmatig vissen en planten. (planten krijgen ook een kleibolletje).
Visbestand: zijn hier grote flaters begaan?
In het voorbije jaar heb ik twee koppeltjes Apistogramma cacatuoides ingezeten, maar na twee maand gestorven. Ook twee koppeltjes dwergoerami�s gehad (blijkbaar ziektegevoelig). Vond dit de mooiste, maar ben met beiden gestopt. Heb ook een stuk of vier soorten drijfplantje geprobeerd voor de goerami�s, maar die gingen altijd dood door de aanzuiging van de filter. Nu een cirkeltje over door een drijvend luchtdarmpje.

Volgende vissen hebben er ingezeten, en wat er overblijft:
-Kardinaaltetra: met tien begonnnen wat aangevuld, nu nog 6 over
-Rasbora hengeli: met tien begonnen wat aangevuld, nu nog 8 over
-Trichogaster chuna: 2
-Otocinclus hoppei: met vijf begonnen, nu 10
Sinds een maand:
-Zwaarddragers (wegens sterk): 2
-Zwarte neon: 5

Iemand tips over CO2, baardalg of visbestand?
Alvast bedankt
 
jip en wat is je no3 en no2 waardes? en ik zou proberen co2 toe (bio-co2 kost 2 keer niks om te proberen ) te voegen en ik meen dat de kh tussen de 5 en 10 moest liggen maar als je no3 te hoog is (boven de 75p/ml) is algenvorming ook wel mogelijk hoeveel voer je per dag niet te veel? ververs je het water regelmatig en is dit ververs water van goede kwaliteit?
 
Herbstnebel zei:
Dit had ik ook eerst kunnen lezen alvorens een topic over hetzelfde te openen ...

Nu kun je in je eigen topic wel zaken zoals de waterwaarden posten ;).
 
Je vergeet soms CO2 toe te voegen, schrijf je zelf. Dat maakt dat je CO2 gehalte onstabiel is. Een onstabiel maar ook een te laag CO2 niveau kan inderdaad zorgen voor Baardalg. Zorg dat je erachter komt wat je precies hebt!

http://www.aquascaping-blog.com/2189/ba ... -strategie


Of een 500 gram fles voldoende is voor een paar maand hangt o.m. ook af van de hoeveelheid planten die je in je bak hebt.
Gezien de grootte van een Trigon 190 lijkt dat wel re�el.
Dan; Er sterven regelmatig vissen en planten. Er is dus duidelijk iets mis, het is beslist niet normaal dat dit gebeurd.
Dus geef eens waterwaarden! Waaraan gaan je vissen dood? Hoe zien ze eruit v��rdat dit gebeurd? Hoe gedragen ze zich? Wat doen de niet gestorven medebewoners? Zie je opvallende zaken? Hier zitten ervaren mensen die je zeker verder helpen. Het is belangrijk dat je precies komt te weten wat er mis is in je bak alvorens te kijken naar allerlei vernieuwingen of veranderingen. Kijk verder naar de planten, wat gebeurd er voordat ze dood gaan. Bladeren geel of gaatjes in bladeren of wat er verder nog fout kan zijn, bekijk ze goed �n vertel wat je ziet.
Hieronder een URL voor mogelijke hulp daarbij:

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Alvast heel veel succes gewenst,


Groet,
Ben.
 
Alvast bedankt voor de info, hieronder wat bijkomende info die misschien kan helpen:

Hopelijk zien jullie hier twee foto's

google

Ja het is net om het onstabiel toevoegen dat ik evt een fles van zou willen toevoegen aan mijn systeem. Bio CO2 lijkt met ook geen stabiel systeem...

Ben uiteraard niet 100% zeker dat het baardalg is. Alg begint meestal aan zijkant van een blad, nadien is heel blad behaard en achterwanden en mijn stukken hout eveneens.
Het geheel maakt er spijtig genoeg een slordige bak van.
Het hout maakt het afhevelen spijtig genoeg een pak moeilijker, en blijkt ook een broeihaard waar de algen samenklitten.

Heb met strookjes wat waardes gemeten:
NO3: 10
NO2: 0
GH: 16
KH: 10
PH: 7.2
CL2: 0.8

Verder blijven de planten meestal wel paar maand leven, maar als ze vol alg hangen knip of verwijder ik ze. Enkel een ludwigia sp. 'mini super red' heb ik er enkele malen ingezet. deze werd mooi rood na een week of 6, maar ging telkens dood nadat ik hem de eerste maal snoeide...

Set van www.aquaristic.net of beter www.co2art.co.uk? Duits lijkt me degelijk?

Groetjes
 
Ik las ook op verschillende plaatsen een behandeling van Waterstofperoxide? Kan dit helpen?

Zag op mijn tweede foto ook een soort blauw algenplukje... Toch geen gevaarlijke blauwalg?

Heb ook al tijdens een waterwissel aangevuld met enkele emmers regenwater, om zo het water wat zuurder te krijgen. Goed idee? Als ik de meeste benodigde waterwaarden bekijk van de vissen is dit toch lager dan pH7. In de winkel voegen ze enkel zuurstof toe aan het water, voor de rest blijkbaar niets. (en is praktisch een groothandel)
 
Je nitraatgehalte 10 vind ik aan de hoge kant maar teststrookjes zijn niet erg nauwkeurig. Ideaal is 20 mg/l. Nitraat draagt bij aan algengroei en bij een teveel kan er vissterfte optreden. Daar kun je al iets aan verbeteren door regelmatig, liefst eens per week, je water gedeeltelijk te verversen. Ook wat snelgroeiende planten, bv. waterpest kan helpen. Op je foto's zie ik baardalg. Door een regelmatige CO2 aanvoer kun je dit verbeteren. Verwijder aangetaste planten of snoei delen weg. Je hout en wanden ook regelmatig baardalg vrij maken. Waterstofperoxide zou ik nog maar even mee wachten. Wel kan je met Easy-life Carbo af en toe een boost geven op aangetaste plaatsen maar wees ook hier voorzichtig mee.

http://www.aquariumfans.nl/baardalg-hoe-bestrijd-je-dat


Succes!

Groet,
Ben.
 
Ik zie ook draadalg volgens mij en ik denk ook puntalg.
 
Het is dus een Dennerle space met flipper geworden van +/- 1 jaar.
Spijtig dat deze geen bellenteller heeft. (tel het onderaan flipper) Beetje raar dat de Space dat niet heeft, en de goedkopere Quantum wel. Ook geen idee hoe ver de fles leeg/vol is.

Nu ben ik begonnen bij 20 bellen per minuut, dan naar 60 per minuut en zit nu al aan 110. Lijkt me al enorm veel, maar de Dennerle lange termijntest ziet er nog steeds appelblauwzeegroen uit (zoals bij aanvang eigenlijk). Vissen lijken er ook geen last van te hebben. Kan/moet ik dit nog verhogen? Hangt er reeds 5 dagen aan...

Iemand een idee hoe lang een 500 g dit trekt?

Heb de hoge planten eruit gehaald en de rest wat gesnoeid zodat er een groot deel alg verwijderd is. Deze plaatsen assimileren nog steeds, is dit nu positief of negatief? Lijkt me er toch voldoende CO2 in te zitten...

Greetz
 
Terug
Bovenaan