Wat is er nieuw

Baardalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GCJ
  • Startdatum Startdatum
G

GCJ

Guest
Wij hebben momenteel een bak vol algen. Baardalg, draadalg, bruine alg, groene alg, we hebben van alles.

We weten met 99,9% zekerheid waar het van is gekomen, en dat is inmiddels behoorlijk verbeterd. Maar, nu is mijn vraag, wij hebben eerder veel soorten alg gehad. En dat is door het veranderen van omstandigheden plus geduld altijd vanzelf goedgekomen.

Dit is voor het eerst dat we baardalg hebben, veel.
Gaat dat op den duur vanzelf weg bij verbeterde/goede omstandigheden, of moet je dat perse of chemisch behandelen (waterstofperoxide of easycarbo) of fysiek verwijderen (geregeld aangetaste delen verwijderen)?
 
In mijn ervaring is baardalg behoorlijk hardnekkig en gaat ook niet zomaar weer weg, hardscape kun je uit de bak halen en behandelen met waterstofperoxide (3%)
De meeste stevige planten kunnen daar ook goed tegen, de overige alg kun je evt. behandelen dmv spotdosering met Easycarbo, gewoon iedere dag een plekje behandelen met de maximale dosering voor één dag.
Met waterstofperoxide kun je ook plekken behandelen in de bak zelf, maar zelf vindt ik dat nogal link omdat ik nieuwsgierige vissen heb en er zitten werkelijk overal garnalen, Easycarbo is natuurlijk ook niet erg gezond voor een vis als hij of zij daar in de buurt is, maar de peroxide lijkt me nog schadelijker.

Misschien dat het vanzelf weg gaat als je een lange adem hebt en de bak zeer stabiel hebt, maar dat geduld heb ik zelf niet😀
Bij mij groeit er zo nu en dan wel eens wat op het hout, hoe langer ik wacht des te erger wordt het, terwijl de rest van de bak goed gaat en verder nergens alg te bekennen is, hoogstens op de oudere bladeren van Crypto's bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
In mijn ervaring is baardalg behoorlijk hardnekkig en gaat ook niet zomaar weer weg, hardscape kun je uit de bak halen en behandelen met waterstofperoxide (3%)
De meeste stevige planten kunnen daar ook goed tegen, de overige alg kun je evt. behandelen dmv spotdosering met Easycarbo, gewoon iedere dag een plekje behandelen met de maximale dosering voor één dag.

Misschien dat het vanzelf weg gaat als je een lange adem hebt en de bak zeer stabiel hebt, maar dat geduld heb ik zelf niet😀
Bij mij groeit er zo nu en dan wel eens wat op het hout, hoe langer ik wacht des te erger wordt het, terwijl de rest van de bak goed gaat en verder nergens alg te bekennen is, hoogstens op de oudere bladeren van Crypto's bijvoorbeeld.

Dan zal het de waterstofperoxide-behandeling worden. Misschien dat we op die manier in elk geval het grootste deel kunnen weghalen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er op zich niet heel veel moeite mee heb, maar soms hebben zulke dingen de neiging erger te worden als je er niets aan doet. Vandaar mijn vraag.
 
Het zal inderdaad niet snel zelf verdwijnen en ik heb zelf weleens een stootkuur carbo toegepast.
 
Het zal inderdaad niet snel zelf verdwijnen en ik heb zelf weleens een stootkuur carbo toegepast.

Daar heb ik eens iets over gelezen. Iets met 3x de dag hoeveelheid, of 5 keer, daar is vast wel iets over te vinden? Nu zouden de garnaaltjes dat niet erg waarderen denk ik, maar kan het een optie zijn de plantjes die vooral aangetast zijn, tijdelijk, een aantal dagen, in een andere bak zonder vissen en garnalen te zetten, en daar de stootkuur te doen? Of bezorg ik dan de plant zoveel ellende dat het meer narigheid oplevert dan gemak?
 
Iets met 3x de dag hoeveelheid, of 5 keer
de eerste dag 4 of 5 keer de dosis idd, en de 3 dagen daarna afbouwend.

Ik denk dat de plant het niet leuk gaat vinden om in een korte tijd twee keer verplaatst te gaan worden, in mijn oude bak heb ik weleens een stootkuur gedaan en dat ging goed met de garnalen die ik heb (mini Japonica)
Maar om eerlijk te zijn vind ik een stootkuur niet erg prettig om te doen, ik denk dat de visjes het ook niet zo fijn zullen vinden, werkelijk de hele bak stinkt naar de carbo.
 
Laatst bewerkt:
Baardalg? Uiteraard moet de oorzaak gevonden en verholpen worden. Dat schijnt bij jou het geval te zijn. Dan zou ik mij er vooreerst toe beperken om zaken als achterwand, hout steen, dergelijke zaken dus schoon te borstelen. Op de planten zou ik zelf liever niet direct met waterstof peroxide werken. In mijn ervaring werkt dit beter met carbo. Daarbij heb ik vrij forse hoeveelheden gebruikt maar niet herhaald. Ik bezie altijd eerst de werking. Dit zie je al na een dag door het verkleuren van de baardalg. Zo behandel ik ook niet alle planten tegelijk maar bijvoorbeeld per struik of per twee. Elke keer na een dag weer bekijkend of er en wat er gebeurd. Pas wanneer ik verkleuring zie ga ik naar de volgende plant. Langzamerhand krijg je dan de overhand. Met deze methode heb ik goede ervaringen opgedaan. Ze werkte bij mij altijd.
 
Op de planten zou ik zelf liever niet direct met waterstof peroxide werken
Dit heb ik getest en is goed gegaan (in de bak op de lobelia cardinalis) alleen werkt het minder snel dan easycarbo, buiten de bak is één behandeling met peroxide voldoende (op hardscape wel te verstaan) puur op een plant heb ik het nog niet geprobeerd.

En nog een tip, gebruik Easycarbo sowieso niet buiten de bak (puur) op een plant, dit heb ik gedaan op een blad van een Anubias en dit blad was binnen een paar dagen compleet weggesmolten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met garnalen wel voorzichtig moet zijn.
 
Sommige soorten wel denk ik ja, al zal geen één garnaal het echt prettig vinden (en vissen trouwens ook niet)
 
Enorm veel goede informatie, precies wat ik zocht. Bedankt.

We gaan er mee aan de slag.

Overigens, ter info, de oorzaak was een nieuw co2-systeem dat niet goed functioneerde voor ruim 2 a 2,5 maand, het bellen-aantal fluctueerde heftig (het kon zijn dat we op 110 eindigden 's avonds, en dat hij de volgende dag op 3 begon, en ook overdag zwabberde het alle kanten op. Op een gegeven moment de diffusers maar in een emmer water gelegd en de 2 bakken dus zonder co2 gelaten, met veel drijfplantjes, maar het mocht niet meer baten. Een aantal planten begon te smelten, slecht te worden, 1 plantensoort kwijtgeraakt, een ander bijna weg.
Inmiddels is de oorzaak gevonden en draaien we een lage (om rustig op te bouwen) maar redelijk stabiele hoeveelheid co2.

We zijn rustig bezig de planten weer op orde te krijgen, gaat tijd nodig hebben. Dat vinden we geen probleem. Maar ik was inderdaad al bang dat de baardalg een groter probleem zou worden.
 
Dit heb ik getest en is goed gegaan (in de bak op de lobelia cardinalis) alleen werkt het minder snel dan easycarbo, buiten de bak is één behandeling met peroxide voldoende (op hardscape wel te verstaan) puur op een plant heb ik het nog niet geprobeerd.

En nog een tip, gebruik Easycarbo sowieso niet buiten de bak (puur) op een plant, dit heb ik gedaan op een blad van een Anubias en dit blad was binnen een paar dagen compleet weggesmolten.
Baardalg? Uiteraard moet de oorzaak gevonden en verholpen worden. Dat schijnt bij jou het geval te zijn. Dan zou ik mij er vooreerst toe beperken om zaken als achterwand, hout steen, dergelijke zaken dus schoon te borstelen. Op de planten zou ik zelf liever niet direct met waterstof peroxide werken. In mijn ervaring werkt dit beter met carbo. Daarbij heb ik vrij forse hoeveelheden gebruikt maar niet herhaald. Ik bezie altijd eerst de werking. Dit zie je al na een dag door het verkleuren van de baardalg. Zo behandel ik ook niet alle planten tegelijk maar bijvoorbeeld per struik of per twee. Elke keer na een dag weer bekijkend of er en wat er gebeurd. Pas wanneer ik verkleuring zie ga ik naar de volgende plant. Langzamerhand krijg je dan de overhand. Met deze methode heb ik goede ervaringen opgedaan. Ze werkte bij mij altijd.
Als extra aanvulling n.a.v. een opmerking hierboven; deze methode gebruik ik uitsluitend in mijn bak.
 
Pas wanneer ik verkleuring zie ga ik naar de volgende plant. Langzamerhand krijg je dan de overhand. Met deze methode heb ik goede ervaringen opgedaan. Ze werkte bij mij altijd.

Moet je dus een boel geduld bij hebben:br::br:
 
Is het niet mogelijk om de garnalen tijdelijk ergens onder ter brengen en dan de voorgestelde carbo of waterstofperoxide toe te passen
Zelf had ik ook behoorlijk last van baardalg in de 250 is opgelost met een behoorlijke carbo dosering vlak na het verversen en nu iedere dag een dosisring carbo
 
Is het niet mogelijk om de garnalen tijdelijk ergens onder ter brengen en dan de voorgestelde carbo of waterstofperoxide toe te passen
Zelf had ik ook behoorlijk last van baardalg in de 250 is opgelost met een behoorlijke carbo dosering vlak na het verversen en nu iedere dag een dosisring carbo

Ik denk dat het hier op een echtscheiding uitdraait als ik mijn man vraag onze dwergkogelvis en ongeveer 100 kleine garnaaltjes te vangen, in een bak van 110ltr met nog steeds behoorlijk wat planten 🙂
Ik denk dat het een stuk sneller is om de planten voor enkele weken om te wisselen met een aantal uit onze reserveplantenbak 🙂

Voorlopig gaan we in elk geval werken aan de bak, of de bak laten werken aan zichzelf. We kunnen de boel niet aanduwen, het zal wat tijd nodig hebben.

De planten zijn zich goed aan het herstellen, we zien weer frisgroene uitlopers. De bruinalg en groene alg begint fors minder te worden.
 
Ik denk dat het hier op een echtscheiding uitdraait als ik mijn man vraag onze dwergkogelvis en ongeveer 100 kleine garnaaltjes te vangen, in een bak van 110ltr met nog steeds behoorlijk wat planten 🙂
Ik denk dat het een stuk sneller is om de planten voor enkele weken om te wisselen met een aantal uit onze reserveplantenbak 🙂

Voorlopig gaan we in elk geval werken aan de bak, of de bak laten werken aan zichzelf. We kunnen de boel niet aanduwen, het zal wat tijd nodig hebben.

De planten zijn zich goed aan het herstellen, we zien weer frisgroene uitlopers. De bruinalg en groene alg begint fors minder te worden.
Ja dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling die echtscheiding 🙁:daisy:
Valt me mee trouwens dat je met een dwergkogel nog zo veel garnalen weet te behouden.
En inderdaad heeft tijd nodig en onderhoud en een grote emmer geduld.
 
Ja dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling die echtscheiding 🙁:daisy:
Valt me mee trouwens dat je met een dwergkogel nog zo veel garnalen weet te behouden.
En inderdaad heeft tijd nodig en onderhoud en een grote emmer geduld.

We hebben gekozen voor een enorme overmacht van garnaaltjes 🙂 Ze weet bijna niet meer waar ze kijken moet. Het grappige is, dat wanneer we nu bijvoorbeeld witte muggenlarven geven, ze 3x zo lang bezig is met eten, omdat ze ze tussen de garnaaltjes uit moet pikken. Houdt haar bezig.

Ze zal ongetwijfeld kleine garnaaltjes eten, daar hebben we geen illusies over en daar zijn ze ook voor bedoeld, maar we houden strak in de gaten of ze de grotere garnalen dood of verwond, en dat lijkt ze niet te doen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge binnenkomers
      Terug
      Bovenaan