Baardalg

JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken heb ik co2 in mijn trigon 190, de continuechecker is groen. Als voeding gebruik ik planted box aio. Ik wissel elke week ongeveer 25%.
Ondanks alles heb ik nog steeds veel last van baardalg. Ik twijfel zelf over de stroming. De plantjes bewegen niet maar de co2 bellen gaan netjes door de hele bak heen. De alg zit met name op de achterwand.
Ik verlicht 9 uur per dag en mijn drijvers beginnen de boek al aardig dicht te duwen.


HELP!
 
Baardalg is meestal een co2 probleem of een instabiele co2. Kun je wat meer info geven over de waterwaarden en een foto van de bak en de dropchecker.
 
Hi John, waterwaardes regel ik morgen maar bij deze alvast de foto's.
 

Bijlagen

  • 535EFA76-A2E5-4F5C-98EA-89EC506B6F6E.jpeg
    535EFA76-A2E5-4F5C-98EA-89EC506B6F6E.jpeg
    45.6 KB · Weergaven: 95
  • 8D5B0161-23E8-4AEA-986D-1768675D88D3.jpeg
    8D5B0161-23E8-4AEA-986D-1768675D88D3.jpeg
    51.9 KB · Weergaven: 94
  • 550DDD9F-4F99-41DE-9CDB-D89D53F24F7A.jpeg
    550DDD9F-4F99-41DE-9CDB-D89D53F24F7A.jpeg
    50.8 KB · Weergaven: 119
Het gaat hier inderdaad om Baardalg. Misschien kan je ook, naast de al gevraagde waterwaarden, een omschrijving geven van filterdebiet en je stroming?
 
Na wat zoeken ga ik eerst maar eens de silicatEx eruit halen zodat het fosfaat niet meer afgebroken wordt :)
 
Goede zet John want zoals ik al aangaf in de chat staat dat ook op de doos;)
 
Zo silicatex is eruit. Ik post wat later de waardes. Toen ik vanavond thuis was, was het al donker en ik vind de testen met kunstlicht aflezen wat lastig.
 
Even terugkomen op de vraag van Benvo. Ik worstel al even met de circulatie. Ik heb een jbl 1202 dus het debiet zou meer dan genoeg moeten zijn. Ik heb wel de kracht van de in terug gezet omdat anders mijn bettas door de hele bak geblazen werden.

Ik heb de in en uit naast elkaar waar de in uiteraard een stuk hoger zit. Ik gebruik een pijpje wat ik een paar cm onder het wateroppervlak uit laat komen dan gaat deze langs de linkerwand naar de voorkant en dan via de wand rond. Er is circulatie want ik zie mijn co2 door de hele bak gaan maar weet niet of het voldoende is. Ik denk er ook wel eens over om te gaan voor een spaybar maar ben bang dat de bettas dat niet fijn gaan vinden.

Is het een goed om eerst te kijken wat het doet zonder sillicaatex, of zeggen jullie dat ik meer met de circulatie moet doen?
 
Even terugkomen op de vraag van Benvo. Ik worstel al even met de circulatie. Ik heb een jbl 1202 dus het debiet zou meer dan genoeg moeten zijn. Ik heb wel de kracht van de in terug gezet omdat anders mijn bettas door de hele bak geblazen werden.

Ik heb de in en uit naast elkaar waar de in uiteraard een stuk hoger zit. Ik gebruik een pijpje wat ik een paar cm onder het wateroppervlak uit laat komen dan gaat deze langs de linkerwand naar de voorkant en dan via de wand rond. Er is circulatie want ik zie mijn co2 door de hele bak gaan maar weet niet of het voldoende is. Ik denk er ook wel eens over om te gaan voor een spaybar maar ben bang dat de bettas dat niet fijn gaan vinden.

Is het een goed om eerst te kijken wat het doet zonder sillicaatex, of zeggen jullie dat ik meer met de circulatie moet doen?

Ik ken een JBL 1202 maar dat is een woofer! Je bedoelt misschien een JBL 1502? Die heb ik ook op mijn Juwel Rio 180. 150 liter water netto denk ik. En mijn water kracht regel ik dus wel met zo'n spraybar langs de achterkant. Met waterkracht bedoel ik trouwens iets anders als met water distributie, even voor de duidelijkheid. Nu is het plezierige van zo'n spraybar dat er meteen ook een prima verdeling ontstaat. Je schrijft eerst te willen kijken wat het doet zonder sillicaatex. Dat lijkt me een prima idee. Werk stap voor stap. Bezie eerst het gevolg van een stap alvorens de volgende te nemen. Door meerdere dingen tegelijk te doen verlies je de controle over je activiteiten.
 
Juiste, wilde dit weekend eigenlijk ook onderhoud aan het filter doen maar denk dat ik eerst een reguliere wissel doe, AOI toevoeg en dan over een week nog eens kijken wat het resultaat is.
Bedoelde inderdaad de 1502 hahaha en voor een woofer ben ik meer voor een BK en qua speakers Monitor Audio ;)
 
Terug
Bovenaan