Wat is er nieuw

Baardalg :(

ray_05

Active member
Lid geworden
5 januari 2015
Berichten
39
Hallo,
Ik ben van plan om waterstof peroxide (van Sochting 3%) te gebruiken voor het bak tegen baardalg. Ik twijfelt nog tussen spot treatment, of gewoon de hele bak behandelen met H202 (ik lees ergens dat voor 120 L is het 20ml 3% H202??).
Oorzaak -- ik kan echt niet zeggen. Drop checker is altijd groen s'avonds als CO2 uit is, en door de dag licht groen. Maar waarde testen -- ik ben nog niet zo ver in aquarium zaken en gebruik voorlopig strips. Er is injected CO2, rond 10 bellen per second, 1 bar setting. Injected CO2 is nog helemaal nieuw voor mij. Ik vind dat sommige planten groeit goed, en de rest niet echt (vooral de monte carlo, pearl grass). Ik denk dat de licht te zwak is maar ik moet dit nog even kijken -- het origineel licht was 2x T8, 25 watts per. Het is nu 18 watts per lichtbuis. Ik wil de licht vervangen, maar heb helemaal geen idee wat soort combinatie licht te kiezen, of het is eigenlijk nodig te vervangen (is meer dan 2 jaar oud)... Elke week 2x 25% nieuwe water in.
Ik kan de vissen voorlopig naar een andere bak verplaatsen als het nodig is voor behandelen van algen. Ik gebruik een spraybar en er is goed stroming door de hele bak. Er is ook een oppervlak skimmer.
Vandaag hebt ik alle stenen schoongemaakt met waterstofperoxide van apotheek (ik heb ze laten zitten voor meer dan 30 minuten, daarna gewassen en teruggezet in bak -- baardalg is nu paars geworden). Want ik was bang dat als ik de sochting h202 binnenkrijg op dinsdag, is het te laat en heb ik baardalg overal... Aquarium glas heeft groen en bruine alg...heb ik ook schoongemaakt. Twinstar Nano heb ik nog niet laten draaien.
Vraag: baardalg probleem nog niet zo erg (heb ik gezien op een paar planten en op de stenen)...maar, kan die alg ook groeien binnen in het extern filter (oase biomaster thermo)? Is het beter om de hele bak te behandelen om zeker te worden dat bestaande algen (vooral de baardalg) dood gaan terwijl ik onderzoek wat precies is het probleem in de bak? Dan stroomt water met H202 door de filter?
Ook, als ik ga voor een spot treatment, is het veilig met blote handen in bak H202 van Sochting te spuiten (onderwater) op de alg?
Tips, advies welkom. Dankje van tevoren..
 
Allereerst, als je werkelijk 10 bellen per seconde CO2 in je bak laat stromen dan is dat VEEL te veel. Ga maar gerust terug naar max 60 bellen PER MINUUT!
Ik ga uit van het feit dat je T8 gebruikt als lichtbron, dat is niet slecht, maar ik raad je aan om in dezelfde fittingen, retroLED lampen te plaatsen, deze geven veel meer groeilich dan de T8. Het groeien van baardalg heeft ook te maken met de lichthoeveelheid / sec. en de lichtkleur. ( kelvin getal) Hoe hoger het getal hoe beter voor de planten,
Probeer 1 lamp van 7000-8000K te krijgen en 1 lamp van 300-5000 K.
Ik lees nergens dat je planten mest gebruikt, en dat is denk ik de grootste storende factor. Zie het zo:
Algen zijn primitieve planten die een slechts een beperkte reeks van voedingsstoffen nodig hebben om te kunnen groeien.
Je waterplanten zijn zgn. hogere planten en die hebben een veel grotere reeks van voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. Ontbreken er 1 of meerdere voedingstoffen dan stoppen de waterplanten met groeien en dan nemen de algen het zeer snel over!
Water planten ( 95 %) en moerasplanten( 65%) halen de meeste voedingsssoffen uit het WATER, dus dat zul je daar ook moeten aanbieden.
Al tip kan ik aangeven, dat ik al meer dan 20 jaar Duplaplant BASIC ( tabletten) gebruik bij water wissel en verder elke dag enige druppels Duplaplant24 (vloeibaar).
Let op gebruik slechts ½ van de voorgeschreven hoeveelheid ( ervaring!). Zo weet je zeker dat je genoeg bemest.
Verder ben ik een niet overtuigd van de frequentie en hoeveelheden van de waterwisselingen. Zo krijgt het water in je bak nooit de gelegenheid te stabiliseren. Ikzelf ververs slechts 40% van het water en dat 1 x mer maand! Zie mijn bak (link onderaan dit bericht) voor het resultaat over een lange reeks van jaren.
Wel voeg ik altijd waterbereider toe en wel SERA Aquatan. Ga hiermee maar eens aan de slag, dan verdwijnt de baardalg vanzelf, je kan ook ( tijdelijk) Crossocheilus oblongus inzetten, 3 stuks is voldoende. Als ze later groot zijn doe je ze gewoon weer weg. Die eten als ze jong zijn alleen algen.
 
Er is injected CO2, rond 10 bellen per second, 1 bar setting
Klopt dit wel want op een bak van 125 liter is dat erg veel. Ik denk eerder dat je rond de 80 bellen zal uitkomen maar niet rond de 600 en ik denk dat je dan ook niet het aantal bellen kan tellen.
 
Allereerst is het zaak dat je het licht, met name de intensiteit die je gedurende 8 uur zou moeten geven excl. eventuele dimtijden, aanpast aan de vraag van je planten bestand. Hierboven lees ik dat je Micranthenum monte carlo maar ook Hemianthus sp. Amano pearl grass bezit. Deze planten willen in ieder geval intensief belicht worden. Je overig plantenbestand is onbekend. Zorg je een lichtwaarde tot 5000 kelvin hebt niet hoger. Vroeger deed je dat met TL licht, overigens is er niets mis met TL, er werd dan vaak een mix gebruikt van de kleurnummers 830/840 en 865 waarmee je ongeveer op een waarde van 4500 kelvin zat. In mijn plantenbak zit ik met ledbalken van JMB zo rond de 5000 kelvin. Dan lees ik dat je 10 druppels per seconde CO2 telt? Dat lijkt me niet goed, weet je dat wel zeker? Baardalg heeft als grondoorzaak een CO2 tekort wanneer je licht juist is afgesteld op je plantenbestand als hierboven omschreven.
 
Dank je voor de tips en advies! Vooral over de lichtsterkte, is heel hulpzaam Ik heb de bellen nu aangepast (Ik had het eerste echt langzaam maar dan was indicator niet echt groen). Was een visueel schatting. Maar indicator was nooit geel geweest. Was altijd donker groen 's'avonds en licht groen overdag. ik gebruikt indicator vloietstof voor 30mg/l co2. Moet dit 20mg? Over de plantenmest: tropical soil powder, tropica vitamin, ADA green brighty iron, mineral neutral; planten zijn monte carlo, pearl grass, althernanthera reineckii mini, waternavel, vallisneria gigantea, Cabomba piauhyensis. ADA neutral gebruikt ik niet elke dag, ook de iron (of moet ik dit altijd geven aangezien dat tropica soil nog nieuw is?).Ik gebruikt seachem prime en clarity; ook purigen en matrix. Voorlopig heb ik 2 algae eters (otocinclus) die eet de bruin alg heel goed op. En 5 cory pandas, 5 kuhlis, 5 diamantzalm en 1 electric blauw acara (volgegroid; eigenlijk te groot voor de bak, maar ik dacht altijd dat ik zal de visbestanden veranderen naar electric blauw acaras als ik overstapt naar een grotere aquarium (die plan is nu on hold...moet nog veel leren...). Ik ga de oorzak nog even uitzoeken (oplossing proberen met beter licht, aangezien dat ik genoeg Co2 heeft), heb ik nog baardalg die ik moet behandelen. Tot ver was het maar op de die stenen. Op planten, kan ik nog niks zien. Ook op de glas -- 1-2 kleine. Kan er baardalg ook bestaan in het extern filter?
 
Wat boeit die kelvin waarde?
 
Wat boeit die kelvin waarde?
Planten zien licht anders als wij met ons menselijk oog. Wit licht is samengesteld uit alle kleuren. Planten gebruikende kleuren van het licht maar hebben een voorkeur. Roodtinten zijn het belangrijkste voor planten blauw minder maar planten zijn het wel nodig. Groen licht wordt grotendeels weerkaatst daarom zien wij dan ook planten als groen zijnde. Op foto 1 zie je dag het middaglicht zo ongeveer een kelvin waarde heeft van rond de 5000. Op foto 2 zie je hoe planten het licht ongeveer opnemen, duidelijk is te zien dat de geel/oranje/rood tinten het hoogst scoren.

kleurtemperatuur.jpg
par-lichtspectrum-planten-licht.jpg
 
Dank je voor de tips en advies! Vooral over de lichtsterkte, is heel hulpzaam Ik heb de bellen nu aangepast (Ik had het eerste echt langzaam maar dan was indicator niet echt groen). Was een visueel schatting. Maar indicator was nooit geel geweest. Was altijd donker groen 's'avonds en licht groen overdag. ik gebruikt indicator vloietstof voor 30mg/l co2. Moet dit 20mg? Over de plantenmest: tropical soil powder, tropica vitamin, ADA green brighty iron, mineral neutral; planten zijn monte carlo, pearl grass, althernanthera reineckii mini, waternavel, vallisneria gigantea, Cabomba piauhyensis. ADA neutral gebruikt ik niet elke dag, ook de iron (of moet ik dit altijd geven aangezien dat tropica soil nog nieuw is?).Ik gebruikt seachem prime en clarity; ook purigen en matrix. Voorlopig heb ik 2 algae eters (otocinclus) die eet de bruin alg heel goed op. En 5 cory pandas, 5 kuhlis, 5 diamantzalm en 1 electric blauw acara (volgegroid; eigenlijk te groot voor de bak, maar ik dacht altijd dat ik zal de visbestanden veranderen naar electric blauw acaras als ik overstapt naar een grotere aquarium (die plan is nu on hold...moet nog veel leren...). Ik ga de oorzak nog even uitzoeken (oplossing proberen met beter licht, aangezien dat ik genoeg Co2 heeft), heb ik nog baardalg die ik moet behandelen. Tot ver was het maar op de die stenen. Op planten, kan ik nog niks zien. Ook op de glas -- 1-2 kleine. Kan er baardalg ook bestaan in het extern filter?
Je hebt ook Alternanthera reineckii mini, nou dat is ook weer een plant welke een zeer intensief licht behoeft naast CO2. Baard alg bestaat wanneer er een scheve verhouding licht/CO2 bestaat. In je filter is er geen licht dus ook geen baardalg.
 
tropical soil powder, tropica vitamin, ADA green brighty iron, mineral neutral
Ik zou het probleem hierin zoeken, de Soil powder is wel waardvol, de tropica vitamin zijn cabsules? zo ja, dan zijn deze overbodig ivm de bodem en de planten die je hebt, alleen de reineckii heeft extra bodembemesting nodig, en die heb je al met de soil.

Ada Iron is ook niet nodig, wat je nodig hebt is een complete mix van spoorelementen, daarmaast zie ik niets van Nitraat en Fosfaat, en mineral neutral is zout?

De hele bak behandelen met peroxide heeft geen zin, dit is een traag proces en succes niet gegarandeerd, spot behanbeling werkt wel enigzins maar de alg zal snel weer terugkomen.
EasyCarbo werkt beter om alg mee doden, dat kan ook spot behandeling of een stootkuur voor de gehele bak, waarbij je tot 4 keer de maximale dosering toedient, een paar dagen lang.
Maar ook hier geld dat de alg weer terugkomt,

Als laatste, 2 x 18 watt T8 is ook wel wat karig op een bak van 120 liter, met twee toch wel lchtvragende planten.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan