Wat is er nieuw

baardalg?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ben_desiree
  • Startdatum Startdatum
B

ben_desiree

Guest
Ik heb ontzettend last van alg in mijn aquarium. Het word steeds meer.
Het is deze zomer in de bak gekomen. Ik denk dat het baardalg is.
Ik heb een Trofis Aquarium Puntius 180 (180x60x65)
Ik ververs wekelijks ongeveer 60 liter.
Na het verversen doe ik 80 ml ferropol (jbl) plantenvoeding erin.
De waterwaardes zijn voor het water verversen:
Ph: 7,1
kh: 8
Gh: 13
ammonia: 0
Nitriet: 0
nitraat: 0
fosfaat:0
Ik heb een co2 set van jbl met een ph control.
Er zit een voedingsbodem in de bak. Deze is van maart 2014
Ik heb ledverlichting boven de bak hangen. Deze is van maart 2014.
Het zijn de volgende lampen:
2x Wespro led day 170 cm( 21,21 w)
2x Wespro led tropical excellent 170 cm (25,36w)
Deze hebben en dag en nacht simulatie. Start om 5:45. Dan duurt het 1,5 uur voordat het dag is. daarna is het 12 uur daglicht, dan schakelt hij over op avondstand. Hier doet hij 1,5 uur over. Daarna is het nachtlicht(blauw). De verlichting valt dan om 22:15 uit.

Ik vind de planten groei niet zo goed meer dan eerst. Ik moet niet zo heel veel meer snoeien.
De bak ziet er verschrikkelijk uit.
Hieronder wat foto's
IMG_7860_zps680eb254.jpg


IMG_7861_zps29ee1e5e.jpg


IMG_7862_zps78a68c0c.jpg


IMG_7868_zps53458e72.jpg


Ik heb de stroming van mijn pompen minder gezet.
Ik heb er 2 verschillende kuren in gehad. Zonder het gewenste resultaat.
Wat kan ik doen om van die alg af te komen.
 
Ben geen algen expert, maar 60 liter verversen op deze bak is echt te weinig. Ik heb de Trofis Colisa met dezelfde afmetingen en ververs ongeveer een 150 liter per week. Verder staat je Fosfaat en Nitraat op 0, wat eigenlijk ook niet wenselijk is.
 
Lex heeft al voldoende gezegd net en je moet eerst zorgen dat er voldoende voeding aanwezig is en voldoende stroming.
Denk dat je wel lang het licht aan hebt met 12 uur daglicht. Zou naar 8 a 9 uur teruggaan.
 
Als aanvullend advies op bovenstaande posts raad ik je aan om de stroming van je pompen niet te verlagen maar juist te verhogen. Goede stroming zorgt voor watercirculatie hierdoor krijgen alle planten plantenvoeding(CO2 en Meststoffen) en kunnen ze concurreren met de alg.

Zou je ook kunnen vertellen welke pompen/filters je gebruikt op deze bak?

Linkje met advies: http://www.aquascaping-blog.com/baardalg
 
Of dat verlaagt of verhoogt dient te worden durf ik vanuit hier niet te zeggen. Als indicatie kijk ik vaak naar de plantjes aan de andere kant van de bak. Als daar de blaadjes een klein beetje bewegen dan is er voldoende stroming in de regel.
De TS zal zelf denk ik kunnen bepalen in hoeverre dit nu al dan niet voldoende is 🙂.
 
Ik zou overigens echt alle objecten goed alg vrij gaan maken en bladeren met alg ook verwijderen.
Daarna zorgen voor goede stroming en voeding.

Ik zie rechts een uitlaat of spraybar maar die staat zo te zien richting de achterwand. Wellicht beter om die gewoon naar de linker kant te richten waardoor de stroming door de hele bak gaat.
 
Ik heb aan de links en rechts een pomp staan met spraybar.
Ik heb aan de linker kant een jbl filter cristalprofi e901 greenline.
Aan de rechterkant een jbl filter cristalprofi e1501 greenline. Hier hangt ook de de CO2 apparatuur.
In denk dat de stroming niet hard genoeg staat. De blaadjes aan de andere kant bewegen niet. Zet hem meteen hoger.

Beide spraybars staan scheef in de bak zeg maar. Moet ik deze tegen elkaar laten stromen?

Ik moet er dus zelf fosfaat en nitraat bij voegen?
Welke waardes moeten dit zijn?
 
Stroming niet tegen elkaar in laten gaan.
Je fosfaat mag gerust op 1 a 1,5 en de nitraat op 10 tot 20 hoor.
Verwijder ook zoveel mogelijk algen en doe de lichtduur wat terug.
Wekelijks 20% verversen en plantenvoeding doseren ook.

Ik weet niet of de planten zijn te redden. Crypto s kun je afknippen boven de grond en die groeien wel weer aan dan.
 
Nog tips om zoveel mogelijk alg te kunnen verwijderen? Alles zit namelijk onder.
Ik verwacht zelf dat ik veel nieuw planten er in moet doen.

Hoe kan ik de spraybars het beste op hangen? Het is een langere en een kortere.
De langere aan de rechterkant spuit inderdaad een gedeelte tegen mijn achterwand aan.
De linker spuit meer richting de voorkant.
Ik heb hieronder foto's geplaatst waar de spraybars hangen.

DSC00831_zps701c3375.jpg

Spraybar aan links. Ik sta dan aan de voorkant.

DSC00833_zpsb7465c37.jpg

Spraybar aan rechts. Ik sta hier schuin aan de voorkant

DSC00834_zpsae017044.jpg

Spraybar aan rechts. Ik sta hier aan de rechterhoek aan de voorkant.
 
Je zou idd zelf nitraat en fosfaat moeten toevoegen.
En zou idd wat john zegt "je planten voeding doseren"

Zou de meeste algen proberen te verwijderen mbv een borsteltje ( deed het zelf met een tandenborstel ).
En de planten en/of bladeren die sterk aangetast zijn helaas verwijderen.
Wellicht dat je wat snelgroeiers erbij kan doen.

En volgens mij was er ook een visje die juist van baardalg hield dacht ik, misschien dat dit ook een idee is om je een handje te helpen.
Was volgens mij de de siamese algeneter.
 
Uw CO2 zit waarschijnlijk ook te laag.

Ik zou het wekelijks verlagen met 0.1 pH via je pH controller en heel goed je vissen in het oog houden. Daarnaast ook EasyCarbo toedienen als tweede, alternatieve koolstofbron.

Wat betreft je licht:

- Beperken tot 8u ongeveer zoals gezegd
- Lichtintensiteit minderen met bv drijfplanten of door een dimbare ballast te plaatsen (opgelet met de garantie)

Ik vermoed dat je licht momenteel gewoon te sterk is voor de hoeveelheid CO2 die je toevoegt. Hoe meer licht, hoe sneller je plantengroeien en hoe meer CO2 en meststoffen ze nodig hebben. Voeg je onvoldoende toe, dan stagneert de plantengroei en krijg je algen. Baardalg en draadalg is typisch bij CO2-tekorten.
 
Wat Gilles zegt is juist hoor.
je co2 is volgens de tabel rond de 18 en zou voor veel moerasplanten voldoende moeten zijn echter zit daar toch veel penseelalg op.
Deze alg is in de regel co2 gerelateerd.
Ik zou ook zeker de verlichting terug brengen of gaan dimmen en tegelijk zorgen dat alle voeding voor handen is.
Verder ga ik helemaal ook mee in de tips van Gilles.

Met de carbo kun je de alg ook "bestrijden" want penseelalg heeft een hekel aan carbo.
 
Tot welke waarde kan ik mijn ph dan het beste laten zakken?

Kan ik de plantenvoeding het beste in een keer toevoegen of bijvoorbeeld de dosering verdelen over 3 keer?


Bedankt voor jullie tips. Ik ga er mee aan de slag. Eerst maar eens fosfaat en nitraat bestellen en flink schoonmaken.
Ik zal jullie laten weten of de baardalg minder gaat worden.
 
Ik denk dat als je je licht dempt en wat terugbrengt dat dat al veel zal schelen hoor.
Dan hoeft de ph wellicht niet lager want bij 18mg zit je vaak wel goed maar dan moet de rest ook kloppen.

Verder is een goede stroming ook erg belangrijk.
Ik zou er dus drijvers indoen en het licht 8 a 9 uur aan laten.
Ben wel bang dat veel planten niet te redden zijn en je daar veel bladeren moet verwijderen.

Je kan de plantenvoeding in 1x toevoegen maar als je het in 2 of 3x doet dan hebben ze de gehele week wat al slaan ze wel een buffer op hoor.
Ik doe het ook 1x per week namelijk met de EI.
 
Ga ik eerst het licht minder lang aan doen. Ik begin met 8 uur. Kan ik het altijd na verloop van tijd naar 9 uur zetten.
Zal eens op zoek gaan naar drijfplanten.
Ik ga eens kijken hoe ik de spraybars het beste kan op hangen zodat heel de bak stroming heeft.

Sommige planten zijn heel erg aan getast. Ik ben ook bang dat ik deze moet vervangen.
 
Ik heb de spraybar langs de rechter zijruit lopen.
Dan blaast die het water zo naar de linkerkant en krijg je dus dat er een goede stroming ontstaat.
 
De moerasplanten kun je wellicht gewoon net boven de grond afknippen en dan geven die normaal vrij snel weer nieuw blad en zo voorkom je dat je ze weer weg moet gooien.
 
Er hangen 2 spraybars in de bak. Hoe kan ik dan het beste de 2de spraybar hangen?
De rechter heb ik al aan de zijkant gehangen. Stroming is al een stuk beter.
 
Mooi dat het helpt. Ik heb zelf de spraybar van de 2e afgehaald en laat het water dan gewoon uit de uitstroombuis komen in de bak.
Dus dan werk ik met 2 filters en 1 spraybar.
 
bedankt, ik heb er de 2de spraybar afgehaald. Alle plantjes in de bak bewegen nu.
 
Zolang er een goede stroming is dan is dat prima hoor.
 
Ik heb zaterdag het aquarium flink schoon gemaakt. Bijna allen planten zaten onder de baardalg.
Vandaag begonnen met carbo toe te voegen.
Veranderd de baardalg van kleur als het dood gaat? Zo ja welke kleur word het dan?
 
Ben dit ff aan het volgen.
Ik heb ook last van penseel alg en het wordt nu echt te veel.
Ik heb ook 2 pompen en op een zit een zelf gebouwde reactor.
Over de hele achterwand een spraybar naar de voorruit gericht.
 
Als je easyCarbo direct (met bijv een doseerspuitje) op de alg spuit, gaat het weg. bij mij werd het eerst groen/grijzig en daarna breekt het af.

Bij mijn eigen bak is het simpelweg een co2 probleem. ik had na een tijdje ontzettend last van de alg, dat ik maar besloten had om de bak helemaal opnieuw weer op te starten

foto:
http://i1288.photobucket.com/albums/b48 ... 358794.jpg

Ik heb mn achterwand schoongemaakt met een schone borstel en schuursponsje.nieuwe bodem erin en alle planten die onder de alg zaten weggedaan.
Mn verlichtingsduur verlaagd naar 8 uur en drijfplanten toegevoegd. ik heb het nu onder controle, het komt alleen terug als ik de drijfplanten teveel uitdun. (Conclusie, teveel licht dan, dus te weinig co2.)
 
Je hout kun je onder de gloeiend hete kraan houden (ff afspoelen en klaar), algjes worden rood en algeneters vinden dit lekker. Na 1 a 2 weken zie je weer je hout!

Let je wel op dat je niet teveel veranderingen ineens aan brengt, kun je ook weer problemen krijgen.....
 
De post van Zwits is denk ik er een die de meeste oorzaken van penseelalg wel dekt.
Je kan het verwijderen maar zult de oorzaak beter kunnen aanpakken want anders blijf je bezig.
Zorg voor voldoende co2 en een goede stroming en hoe de belichting eens tegen het licht.
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan