baardalg?

V

Verrijdt

Guest
Beste iedereen,

Met veel belangstelling heb ik de oplossingen voorbij zien komen om van baard alg af te komen. Ik heb jaren geleden een bak gehad met de afmetingen 80 x 40 x 40 met een amazone biotoop. Alles ging perfect totdat... de baardalg toesloeg en wel zo ongenadig dat ik in pure wanhoop maar grote aquaria ben gaan aanschrijven. Tja internet bestond toen nog niet. Een bioloog van Burgers-Zoo wist me te vertellen dat het door mij opgestuurde monster baardalg was en niets anders.
Volgens hem is het een virus en je kon er niet vanaf komen.
Om een lang verhaal kort te houden die vervelende( en meer scheldwoorden) hebben me uiteindelijk de aquarium bak gekost en heb de hobby vaarwel moeten zeggen. Geld om helemaal opnieuw te beginnen was er niet.

Mijn vraag aan jullie is de volgende: is die baardalg in een kleine 54 liter bak te voorkomen en als hij weer de kop op steekt hoe kun je hem dan effectief bestrijden zonder dat er een hele chemische fabriek aan te pas moet komen.

Graag alleen antwoorden als je daadwerkelijk een oplossing hebt!
- sorry voor deze harde woorden maar aan oplossingen die het probleem niet verhelpen heb ik niets.
 
Welkom op het AF.
Ten eerste is alg zover ik weet geen virus. Maar goed dat doet er verder niks toe. Ik heb zelf diverse 60 cm bakjes hier en daar zit 15W boven en dus per liter heb je niet echt veel licht. Ik geef alleen plantenvoeding en laat het licht zo n 8 a 9 uur aan.
Ook heb ik er redelijk wat drijvers boven.
In niet 1 heb ik alg en dat is mede door het weinige licht. Bij weinig licht is de vraag naar voeding ook minder en dus minder kans op tekorten.
Ik kan niks garanderen natuurlijk, maar in zo n bakje moet je bijna algvrij kunnen blijven denk ik als je alles met beleid aanpakt.
Een alg is een tekort van een bepaalde voedingsstof. Baardalg kun je krijgen door een tekort van diverse voedingsstoffen.
Dus als je zorgt dat je niet teveel licht erboven hebt en voldoende voeding dan moet het haast wel goed gaan.
Je kan in mijn fotoalbum onder in het onderschrift mijn bakjes wel bekijken.
 
Ik heb voor je vraag even een eigen topic aangemaakt omdat ik zag dat je per ongeluk in een ander zijn topic de vraag had gesteld ;).
 
Terug
Bovenaan