baardalg

D

dalton

Guest
een vraag over deze alg,

ik heb een maand geleden een complete met planten en vis gevulde juwel 350 hoekaquarium gekocht, daar zat deze alg al in.de achterwanden en planten zitten ook vol.

ik heb meteen een co2 set gekocht (jbl 1003) en ook begonnen met plantenvoeding volgens de estimatieve index. en wat plantjes bijgekocht.

de planten groeien als kool, zien er ook goed uit.
nu is mijn vraag : gaat deze alg uit zichzelf langzaam verdwijnen en hoelang duurt dat, of moet dat handmatig gebeuren (nieuwe achterwanden en planten bijsnoeien).

extra info:

lampen (tl) aan 8 uur p/dag

`savonds nachtverlichting led = weinig licht

waterwaarde;

kh 8
no3 ruim 50 mg/l
ph 7,00
no2 0,0 mg/l
po4 1,5 mg/l

autoph met de jbl (kh8) neem ik aan dat de co2 goed wel zal zijn (geen meetset co2 )

mvg

rob
 
Baardalg is lastig te bestrijden. Het verstikt de planten waar het op groeit. Het gemakkelijkst is om alle bladeren waar het op zit te verwijderen maar in jouw geval zit het door het hele aquarium.

Probeer de oorzaken voor het ontstaan van baardalgen te achterhalen. Er staat veel hierover op dit forum.

Je hebt in ieder geval een aantal dingen nodig om de alg de baas te worden:

- maak alle hout, achterwanden en stenen vrij van draadalgen: boenen dus.
- zorg ervoor dat je in je aquarium geen zweefvuil hebt
- verwijder zoveel mogelijk baardalg van de planten, zit er teveel op dan kan je de plant weggooien.
- zorg voor veel snelgroeiende planten die de concurrentie met de algen aan kunnen gaan. Echte waterplanten, geen moerasplanten.
- je no3 gehalte is te hoog. Ververs flink water zodat dit vermindert.
- appelslakken eten baardalgen, een groep volwassen slakken in je aquarium en je ziet het opknappen,
- voer geen droogvoer maar diepvriesvoer. Er ontstaat bij het voeren van droogvoer veel stofvuil en daar is baardalg gek op.
- baardalgen zijn ook planten. Geef je plantenvoeding dan bemest je de planten maar ook de algen.

Ik heb geen ervaring met de estimate index dus is mijn suggesties laat ik die er buiten.

Succes en hobbygroet.
Jos Hut
 
ik heb een maand geleden een complete met planten vis en ALGEN gevulde juwel 350 hoekaquarium gekocht,
dat is een van de oorzaken.

snelgroeiende plantjes had ik bijgekocht (Cabomba aquatica + javamos + hygrophila difformis)

de algen moeten dus (helaas) handmatig verwijderd worden ,

mvg

rob
 
Ik heb ook al maanden last van baardalg. Wat ik nu doe is het volgende: ik pak een schone/nieuwe kwast en dip deze in EasyCarbo. Hierin zit een stofje wat baardalg echt niet leuk vindt. Ik stip het aan op bijvoorbeeld de achterwand. Na ongeveer een 1,5 na het aanstippen is de baardalg bij mij verdwenen van de achterwand. Je zou dit ook kunnen toepassen op je planten, maar dan gaan er wel delen van je plant kapot. Ik ben nu voor het eerst actief bezig om de alg te bestrijden, ik hoop het hiermee al een stuk tegen te kunnen werken.
 
http://www.aquascaping-blog.com/2189/ba ... -strategie

Wat leesvoer!
Het is een van de hardnekkigste algen die er is. Met veel ritme en regelmaat aan onderhoud en voedingen kan het lukken.
Easycarbo met regelmaat gebruiken kan ertoe leiden dat ze niet meer gevoelig zijn voor die stof, wat eigenlijk symptoombestrijding is. Je neemt de oorzaak niet weg.
Wat Jos als laatste zegt zou niet helemaal kloppen, als alle voedingstoffen aanwezig zijn zullen de planten de concurrentie aan kunnen gaan met de algen. Dat is een beetje de rode draad van EI!
Voor de rest ga ik met hem mee!

Denk ook aan je filtratie en je lampen, hoe oud zijn die?
De link verteld je verder alles wat je nodig hebt!
Succes!

Als je easycarbo direct op de valisneria gooit zal deze verslijmen, kan die niet tegen!
 
Ik heb zovele keren baardalgen mogen bestrijden: altijd met succes.

Planten kunnen alleen de concurrentie aangaan met baardalgen als er voldoende planten zijn. Echte zuurstofplanten daar draait het om. Ook heel regelmatig en goed onderhoud is een must. Zweefvuil in de bak is een voedselbron voor baardalgen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
ok, ik ga ermee aan de slag, en zoals ik lees met veel geduld,

mvg

rob
 
Reken op een maand of twee. Als je je aquarium super schoon houdt heeft baardalg minder kans. Ik hevelde om de dag het aquarium af.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Terug
Bovenaan