Wat is er nieuw

Baardalgen, ik word er gek van!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nadiine__x
  • Startdatum Startdatum
N

Nadiine__x

Guest
Oke, at een hatelijk algen zijn dat!!

ik heb nou al 3x mijn hele bak schoongemaakt, alle besmette vieze planten weggegooid, de andere planten helemaal gestekt en enkel de schone stekjes gehouden, nieuwe planten gekocht, bak opnieuw ingericht.
lichturen terug gezet naar 8,5 uur.
baalgalgetende visjes gekocht (Siamese algeneter, 6 stuks)
en ik heb ook 6 coridorassen.. (met panter vlekjes en2 zwarte strepen)

maar het blijft terug komen, word er gek van, zo is aquarium houden gewoon niet leuk meer,, elke keer als mijn biotoop begint te lopen zit hij weer vol met baardalgen en moet ik hem weer leegtrekken! 🙁

wat doe ik verkeerd? en wat moet ik wel doen om van die rot algen af te komen?
ik wil zo ie zo niet mijn meer biotoop omgooien en/of planten weggooien, ik vind het zonde en mijn vissen raken er mega gestrest van!
 
Co2 of easycarbo gaan toevoegen. Dat is de hoofdzaak van deze alg!

Kijken/meten naar je no3/po4 en aanvullen 10/1
Plantenvoeding geven
Werkelijks een kleine verversing.

Waardes zijn belangrijk.
Heb je een foto en wat meer informatie?
 
Waarschijnlijk heb je teveel licht icm te weinig CO2.

Maar misschien het beste beginnen met wat meer informatie te geven.

Wat is de maat van de bak? Hoe lang draait deze bak al?
Wat voor verlichting heb je boven de bak? En hoe lang staat deze aan?
Welke techiek zit er in de bak?
Hoevaak wordt de bak ververst? En hoeveel?
Wat zijn de waterwaarden van het water?
Welke planten heb staan er in de bak?
Gebruik je plantenvoeding?
Welke vissen zitten er in de bak?
Hoe lang heb je dit 'algenprobleem' er al?
Wat heb je allemaal gedaan om er van dit 'algenprobleem' af te komen?

Ook is het wel handig om een foto van de alg en van de bak te plaatsen.
 
Baardalg is ook vaak een tekort aan voedingsstoffen zoals bv plantenvoeding.
Kan dus van alles zijn.
 
Licht = het gaspendaal
Dat bepaald het verbruik van voeding en Co.2 (koolstof)
Waterbeweging belangrijk voor afvoer en aanvoer van stoffen.
Visbezetting 1 gram vis op 3 liter water
Voeren je vissen moeten hongerig zijn en direct reageren op het voer. Dit moet met een 30 tot 60 seconden op zijn.

Wat je kunt doen, gebruik van Co.2 in combinatie met Easycarbo
Maak eerst gebruik van echte onderwaterplanten of onderwater gekweekt.
Daarnaast toevoegen van macro meststoffen als Nitraat, Fosfaat, Kalium,Magnesium en sulfaat.
Micro( spore elementen) als bijvoorbeeld een profito.

Wat je kan doen is kiezen voor een bemestingmethode de EI.
Hier voeg je een bepaalde dosis toe na 50% waterverversing. De week er op wederom 50% waterverversen en doseren.
Ph rond de 7.0 je Kh tussen de 3 en de 5.

Licht branduren bij problemen naar de 8 uur, 1 buis op ca 15 cm breedte. met licht kan je dus sturen door een busi meer of midner te laten branden.

Vragen stel ze gerust, schroom niet.

Succes en groeten Johan
 
Hoe bepaal je hoeveel gram een vis weegt? Weeg je ze dan ook echt of is het natte vinger werk? Als je bijv. op de cm's af gaat om dit te bepalen kan je ook bedrogen uitkomen vanwege de verschillen qua bouw.

Volgens 1 gram vis per 3 liter water heeft mijn grootste sluierstaart ruim 800 liter water nodig. Nu ben ik een groot voorstander van vissen de ruimte geven, maar het lijkt me wat overdreven.
 
Voor wat betreft de vraag van Nadine: eerst meer info hebben, dan pas uitspraken doen.

Nadine, wat info heb je al gegeven, maar nog niet alles. Kijk eens hier en beantwoord zo meel mogelijk vragen zo goed mogelijk.

~ Ivo
 
1 gram per 3 liter zie ik maar heel weinig mensen aan komen en toch kun je met meer een prima bak voor elkander hebben.m
 
Aponogeton zei:
Licht = het gaspendaal
Dat bepaald het verbruik van voeding en Co.2 (koolstof)
Waterbeweging belangrijk voor afvoer en aanvoer van stoffen.
Visbezetting 1 gram vis op 3 liter water
Voeren je vissen moeten hongerig zijn en direct reageren op het voer. Dit moet met een 30 tot 60 seconden op zijn.

Wat je kunt doen, gebruik van Co.2 in combinatie met Easycarbo
Maak eerst gebruik van echte onderwaterplanten of onderwater gekweekt.
Daarnaast toevoegen van macro meststoffen als Nitraat, Fosfaat, Kalium,Magnesium en sulfaat.
Micro( spore elementen) als bijvoorbeeld een profito.

Wat je kan doen is kiezen voor een bemestingmethode de EI.
Hier voeg je een bepaalde dosis toe na 50% waterverversing. De week er op wederom 50% waterverversen en doseren.
Ph rond de 7.0 je Kh tussen de 3 en de 5.

Licht branduren bij problemen naar de 8 uur, 1 buis op ca 15 cm breedte. met licht kan je dus sturen door een busi meer of midner te laten branden.

Vragen stel ze gerust, schroom niet.

Succes en groeten Johan

Prima verwoord Johan :thumbs:
 
martinez zei:
Co2 of easycarbo gaan toevoegen. Dat is de hoofdzaak van deze alg!

Kijken/meten naar je no3/po4 en aanvullen 10/1
Plantenvoeding geven
Werkelijks een kleine verversing.

Waardes zijn belangrijk.
Heb je een foto en wat meer informatie?

wat is easy carbo en wat doet het?
Co2 wilt mijn vriend binnenkort mee gaan starten, hij heeft een zeebak en dan kon ik ook ermee beginnen was het idee.

no3/no4 wat is dat? en 10/1 zegt me ook niks?

Plantenvoeding geef ik elke week na verversing van 20 a 30 liter water.

in onderstaande topic kun je hele breede info vinden over de onderhoud, samenstelling en indeling van mijn bak:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1582249



franketrank zei:
Waarschijnlijk heb je teveel licht icm te weinig CO2.

Maar misschien het beste beginnen met wat meer informatie te geven.

1. Wat is de maat van de bak? Hoe lang draait deze bak al?
2. Wat voor verlichting heb je boven de bak? En hoe lang staat deze aan?
3. Welke techiek zit er in de bak?
4. Hoevaak wordt de bak ververst? En hoeveel?
5. Wat zijn de waterwaarden van het water?
6. Welke planten heb staan er in de bak?
7. Gebruik je plantenvoeding?
8. Welke vissen zitten er in de bak?
9. Hoe lang heb je dit 'algenprobleem' er al?
10. Wat heb je allemaal gedaan om er van dit 'algenprobleem' af te komen?

Ook is het wel handig om een foto van de alg en van de bak te plaatsen.

Oke, licht gaat terug naar 8 uur en co2 komt er binnenkort bij.

1. 120 CM breed en 240 L
2. deze lampen heb ik er sinds 3 weken boven hangen:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verli ... erle/71326
3. zie topic hierboven
4. 1x per week 30 Liter
5. Geen idee, hoe kan ik dit meten en waar moet ik op letten?
6. geen idee hoe ze heten, zie foto's in het topic, onderste 2 foto's
7. ja 1x per week na verversing
8. zie topic
9. sinds een halfjaar denk ik ongeveer..
10. Bak 2x toe compleet leeggetrokken. alle planten met baardalgen erop weggegooid of schoongestekt. 6 baardalgetende visjes gekocht en ook een periode van 2 maanden algenexit gebruikt, zonder kool in het filter, maar dat hielp helemaal niks. en mijn licht terug geet van 10 uur naar 8,5 uur..

Ik heb de bak net weer helemaal leeggetrokken, dus er zitten nu enkel weer
Aponogeton zei:
Licht = het gaspendaal
Dat bepaald het verbruik van voeding en Co.2 (koolstof)
Waterbeweging belangrijk voor afvoer en aanvoer van stoffen.
Visbezetting 1 gram vis op 3 liter water
Voeren je vissen moeten hongerig zijn en direct reageren op het voer. Dit moet met een 30 tot 60 seconden op zijn.

Wat je kunt doen, gebruik van Co.2 in combinatie met Easycarbo
Maak eerst gebruik van echte onderwaterplanten of onderwater gekweekt.
Daarnaast toevoegen van macro meststoffen als Nitraat, Fosfaat, Kalium,Magnesium en sulfaat.
Micro( spore elementen) als bijvoorbeeld een profito.


Wat je kan doen is kiezen voor een bemestingmethode de EI.
Hier voeg je een bepaalde dosis toe na 50% waterverversing. De week er op wederom 50% waterverversen en doseren.
Ph rond de 7.0 je Kh tussen de 3 en de 5.

Licht branduren bij problemen naar de 8 uur, 1 buis op ca 15 cm breedte. met licht kan je dus sturen door een busi meer of midner te laten branden.

Vragen stel ze gerust, schroom niet.

Succes en groeten Johan


Mijn vissen komen direct eten, en zeker binnen 30 sec. alle vissen.
ik voer om de dag 2 blokjes diepvries voer en om de 4 dagen vooraf een beetje vlokken. minder diepvries voer voeren gaat niet, dan worden mijn mesvissen agressief naar de andere vissen. en wekelijks levend voer.

ik gebruik nu geen co2, ga ik dus waarschijnlijk wel doen.

het dikgedrukte gedeelte snap ik werkelijk helemaal niks van..
ik heb gewoon een aquarium opgestart en die deed het altijd prima zelf, dus iets breedere uitleg zou fijn zijn 🙂

oke ik zal mijn lichturen terug zetten naar 8 uur ipv, 8.5 uur maar ik kan niet maar 1 buis laten branden.. ze zitten aan elkaar gekoppeld 😉wat groenige aanslag op de bladeren nog geen hele algenbollen, dus foto maken word nu lastig.. de visjes eten er wel druk van, maar ze kunnen er gewoon niet tegenop eten lijkt het wel..


overige vragen die ik nog niet beantwoord heb:

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Hoe kan ik deze meten en de temperatuur is 24 Graden (kouden krijg ik hem niet, door de lampen denk ik?)

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja, 25ML per week na verversing zoals op het bakje staat.

Voeg je CO2 toe aan het water?
Nee, wil ik wel gaan doen

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
nee, heb een zand bodem en daar heb ik bij de opstart een jaar geleden ijzer onder gestrooid wat nu wel weg is na al die schoonmaak buurten denk ik zo,, en ik geef voedings pillen tussen de planten in het zand.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Baardalgen



Hopelijk heb ik zo al jullie vragen zoveel mogelijk beantwoord anders hoor ik het wel!

Heel graag zou ik uitleg krijgen hoe ik al die waardes moet meten en wat al die termen inhouden waar jullie over spreken..
Dit aquarium is Januari 2013 opgestart en liep al een halfjaar super, kraakhelder water, nooit algen.. daarvoor had ik al 2 jaar een 65 Liter bak, welke ook top liep, nooit problemen met algen.. en nu dus sinds een halfjaar wel..
 
Ik denk dat het zinvol is als je eens je goed gaat inlezen in wat waarden e.d. zijn want die zijn belangrijk om algen te voorkomen.
No3 is nitraat en po4 is fosfaat.
Carbo is eigenlijk een middel dat hetzelfde doet als co2. Dat bestrijd vaak ook baard en penseelalg wel effectief.
Dus je kunt dat gebruiken om de algen weg te krijgen en daarna op gewone co2 overstappen.
De 10/1 wil zeggen 10x zoveel nitraat als fosfaat. Maar dat is op zich niet zo belangrijk als je maar zorgt dat er voldoende voedingsstoffen in je bak aanwezig zijn en dat is denk ik bij jou dus niet het geval.
Je kan eens aan je lfs vragen of die een en ander kunnen meten zodat je een beetje een indicatie hebt van je waarden.

Ik vermoed dat je ergens een tekort van hebt en bij baardalg is dat vaak lastig te benoemen en zul je door meten dit moeten achterhalen.
 
Het duizelt Nadine, dat geeft ze zelf al aan. Dus laten we bij het begin beginnen: verminderen van het licht.

Nadine, de verlichtingsduur heb je een half uurtje teruggebracht naar 8 uur en je kunt niet ��n lamp afkoppelen. Heb je iets van drijfplanten in de bak? Die helpen ook al aardig bij het verminderen van de lichtintensiteit en dus de vraag naar voeding en de daarmee groter wordende kans op algen.

~ Ivo
 
Dat begrijp ik maar aan de andere kant geeft ze aan bepaalde dingen niet te begrijpen.
En het is denk ik ook wel belangrijk bepaalde termen te kennen, vandaar dat ik enige heb toegelicht die vaak van belang kunnen zijn 😉
 
Dank jullie wel!

Nee ik heb geen drijfplanten, ik heb wel kroost gehad (zoals het in de sloot heet, weet niet of het in aquarium termen de zelfde benaming heeft?) maar ik ben toen een week op vakantie geweest, toen heeft mijn oppas de vissen zwaar overvoerd en zat mijn bak inc. kroost vol met grote gele draad algen dus dat heb ik allemaal weggegooid en nooit meer aangevuld eigenlijk,,

Daarna is overigens ook mijn baardalg begonnen..
 
Dat kroos heeft waarschijnlijk het licht gedempt waardoor er minder vraag naar voeding was en je geen tekorten had destijds.
Wellicht weer opnieuw overwegen om drijvers erin te doen als het destijds wel goed ging.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan