Wat is er nieuw

Baby chinese danio's

Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
422
Ik wil graag weer advies vragen: tot mijn verbazing (en blijdschap) zag ik vanavond een paar baby chinese danio's rondzwemmen/vastgeplakt zitten. Had niet verwacht dat er iets zou uitkomen en dacht dat de garnalen/ouders alle eitjes op zouden eten. Nu ze er zijn wil ik wel heel graag ze in leven houden. Maar ik heb een kleine powerhead in de bak voor de stroming. Ik had hier eerst een panty om en nu een stukje fijn gaas (1-2 mm gok ik). Maar zelfs met een panty had ik al dat een slak vastgezogen zat en dat heel wat watervlooien sneuvelden, dus het lijkt me voor die priegeltjes ook wel wat veel geweld. Wat kan ik het beste doen? Kan de powerhead enkele dagen uit tot ze wat groter zijn? Of krijg ik dan heel snel problemen met mijn bak? Ik heb geen filter, wel veel planten. Of is het beter om ze in zo'n klein kweekbakje die je erin hangt te doen? Daar heb ik er nu eentje in kunnen vangen.

Ik had ergens gelezen dat de ouders de baby's met rust laten, maar ik vraag me af of dat zo is. Zag er op een gegeven moment vier zwemmen en even later kon ik de meeste nergens meer vinden... Zag de grote vissen er ook naar happen. Sowieso happen ze naar alles wat ook maar een beetje interessant lijkt.

Verder had ik gelezen dat infusiora goed voer is voor de kleintjes en dat bijv een catapablad daar een kweekbodem voor is. Die heb ik wel in mijn aquarium, zou dat voldoende zijn? Of moet ik nog meer doen?
 
Ik heb alleen ervaring met Vietnamese danio's, het neefje van de chinese danio. Deze eet zijn jongen niet op. Ik geef ze ook wel infusoria, maar ik maak altijd een pot infusoria, welke ik met een pipet toevoeg aan het water. Het duurt echter wel ongeveer 4 weken voordat dit gereed is. Ik voed ze daarna microwormen en daarna stofvoer (geweekt in water).
 
Dank voor je reactie. Mijn waarnemingen tot nu toe:
- ze lijken nog redelijk te kunnen zwemmen ondanks de stroming, al worden ze wel weggeblazen als ze in de ergste stroming komen (heb voor de zekerheid er een panty extra omheen gedaan)
- ze zwemmen gewoon tussen de spleetjes door mijn kweekbakje uit 😅
- ze verdwijnen 🧐

Helaas dus nog niet zo ver dat ik me al zorgen hoef te maken over voedsel. Ga me er wel in verdiepen. En even kijken of ik morgen toch nog eentje kan vinden om in een kweekbakje met panty eromheen te houden ofzo.
 
Na wat observeren is mijn werkhypothese toch wel dat de volwassen vissen de baby's opeten, ondanks dat ik al op meerdere plekken heb gelezen dat ze dat niet doen. Het valt me namelijk op dat wanneer ik het licht aan doe ik soms een stuk of 4-5 ukkies op het glas geplakt zie, maar die zijn iedere keer binnen een half uurtje verdwenen. Met uitzondering van degenen die half verscholen achter het kweekbakje zitten. Die blijven waar ze zijn. Ik heb ook al gezien dat de vissen andere kleine beestjes van het raam plukken, dus zouden ze dan echt zo slim zijn dat ze de baby-visjes laten zitten? Ik betwijfel het aangezien ze er wel bekend om staan dat ze hun eigen eitjes opeten. Op zich voer ik ze genoeg, maar ik ga eens kijken of het helpt als ik ze vaker levend voer geef. Misschien dat dat helpt...

Kweekbakje hangt er trouwens grotendeels voor spek en bonen, eigenlijk vooral omdat ze zich erachter kunnen verschuilen. Panty eromheen werkt ook niet echt want ik heb de indruk dat ze dan een soort van knel kunnen komen te zitten tussen de panty en de buitenkant.
 
Die kweekbakjes zijn heel goed hoor... voor de dik belegde boterham van de winkelier want die spijlen zijn veel te groot daar kan dat kleine grut zo doorheen zwemmen.

Wat wel werkt weet ik uit eigen ervaring is een zissbreeder
 
Die kweekbakjes zijn heel goed hoor... voor de dik belegde boterham van de winkelier want die spijlen zijn veel te groot daar kan dat kleine grut zo doorheen zwemmen.

Wat wel werkt weet ik uit eigen ervaring is een zissbreeder
Ja klopt, geen idee wat voor vissen je die voor kan gebruiken, maar ze moeten behoorlijk grote jongen hebben... Gelukkig heb ik hem voor 1 euro van marktplaats 😎
Overigens zijn ze ook wel handig als je water in je bak wil gieten zonder dat het al te veel de bodem verstoord 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan