Baby guppy's groeien traag/bijna niet?


MaaikeK

Active member
Lid geworden
11 juli 2021
Berichten
42
Hoi,
Ik heb nu tijdelijk baby guppy's in een opgroeibak (60x30x30(54L)) zitten (zitten alleen de baby guppy's in). Ze zijn uit begin september- begin november 2022, dus nu al ruim 3-5 maanden oud. Ik zou nu al lang het geslacht van ze moeten kunnen zien, maar dat kan ik niet want ze zijn nog maar ongeveer 0.5-1 cm ,gok ik (opmeten gaat lastig want ze kunnen natuurlijk niet even uit het aquarium). Sommige gupjes groeien wel wat beter, daarvan zie ik al een beetje kleur verschijnen (die zijn ongeveer 1-1.5 cm).
Watertemperatuur is tussen de 20 en de 25 graden Celsius.
Het water in het aquarium wordt elke week met ongeveer 15-25% ververst en schoongemaakt.
Er zitten planten in, nu minder aangezien een deel verhuist is omdat dit aquarium binnenkort verkocht wordt.
Ik voer ze baby visjes voer en soms 'normaal' voer. Ik probeer ze al meer te voeren (3x per dag ('s middags, 's middags, 's avonds). Ik voerde ook een poosje guppy voer, maar dat had geen ander effect. Ze eten het voer wel allemaal op binnen een minuut (circa 30-50 guppen).
Het licht staat ongeveer 9 uur aan.
Het voer:
250x200.jpg
616f2mjXAoL._AC_SY879_.jpg

Heeft iemand een idee waarom ze zo traag groeien? Of tips om ze sneller te laten kunnen groeien?
 
Laatst bewerkt:
Zeker met babyvisjes is goede waterkwaliteit enorm belangrijk want dat heeft indirect veel invloed op d egroei. 25% water verversen vind ikzelf veel te weinig en zou dat verhogen naar wekelijks minimaal 50%, te eenzijdig voer zorgt ook voor achterblijvende groei, dus wat vaker afwisselen met bijv. artemia of opkweekgranulaat is aan te raden
 
@Nicolientje-W Ik zie dat de watertemperatuur schommelt van 20 - 25C. Kan dat van invloed zijn, of is het niet belangrijk dat de temperatuur stabiel blijft?
 
@Nicolientje-W Ik zie dat de watertemperatuur schommelt van 20 - 25C. Kan dat van invloed zijn, of is het niet belangrijk dat de temperatuur stabiel blijft?
Goede vraag, overheen gelezen, ja enige stabiliteit qua temperatuur is wel aan te raden, het verhoogt de stofwisseling (bij lagere temperaturen verlaagt de stofwisseling van de vis)
 
Z.jpg

De natuur bepaalt zelf het tempo
 
Goede vraag, overheen gelezen, ja enige stabiliteit qua temperatuur is wel aan te raden, het verhoogt de stofwisseling (bij lagere temperaturen verlaagt de stofwisseling van de vis)
Het is ook wel stabiel maar ik weet niet de exacte temperatuur uit mijn hoofd🙈(vandaar dat ik 20-25 neer zette), ik denk ongeveer 24 graden op dit moment. Heb er ook een verwarming in die het water als het goed is op dezelfde temperatuur probeert te houden. Soms, vooral in de zomer, wil het nog wel eens zijn dat het warmer is.
 
Hoi,
Ik heb nu tijdelijk baby guppy's in een opgroeibak (60x30x30(54L)) zitten (zitten alleen de baby guppy's in). Ze zijn uit begin september- begin november 2022, dus nu al ruim 3-5 maanden oud. Ik zou nu al lang het geslacht van ze moeten kunnen zien, maar dat kan ik niet want ze zijn nog maar ongeveer 0.5-1 cm ,gok ik (opmeten gaat lastig want ze kunnen natuurlijk niet even uit het aquarium). Sommige gupjes groeien wel wat beter, daarvan zie ik al een beetje kleur verschijnen (die zijn ongeveer 1-1.5 cm).
Watertemperatuur is tussen de 20 en de 25 graden Celsius.
Het water in het aquarium wordt elke week met ongeveer 15-25% ververst en schoongemaakt.
Er zitten planten in, nu minder aangezien een deel verhuist is omdat dit aquarium binnenkort verkocht wordt.
Ik voer ze baby visjes voer en soms 'normaal' voer. Ik probeer ze al meer te voeren (3x per dag ('s middags, 's middags, 's avonds). Ik voerde ook een poosje guppy voer, maar dat had geen ander effect. Ze eten het voer wel allemaal op binnen een minuut (circa 30-50 guppen).
Het licht staat ongeveer 9 uur aan.
Het voer:
250x200.jpg
616f2mjXAoL._AC_SY879_.jpg

Heeft iemand een idee waarom ze zo traag groeien? Of tips om ze sneller te laten kunnen groeien?
Met zoveel guppen, 30 tot 50 stuks, in een 60 liter bak zal je toch echt wel minimaal om de dag 50% procent denk ik moeten verversen om de fvalstoffen in het water laag te houden. Ik weet niet wat voor filter er op staat maar als je waterwaarden niet goed zijn in de opgroei zal het ook tegenvallen qua groei
 
Ik heb ze meer gevoerd en nu groeien ze al sneller! Ik denk dat dat de oorzaak was. (Te weinig voer) bedankt voor iedereens hulp!
 
Met zoveel guppen, 30 tot 50 stuks, in een 60 liter bak zal je toch echt wel minimaal om de dag 50% procent denk ik moeten verversen om de fvalstoffen in het water laag te houden. Ik weet niet wat voor filter er op staat maar als je waterwaarden niet goed zijn in de opgroei zal het ook tegenvallen qua groei
Ik had er een best wel sterk filter in zitten, maar de grote guppy’s zijn er uit en de kleintjes verhuist naar m’n andere aquaria. De kleine baby guppy’s hebben nog maar een aantal van ongeveer 25 (geprobeerd te tellen). Als ik meer kleur van ze kan zien, zet ik er een paar (vrouwtjes en misschien een mooi mannetje) in m’n grote bak (al zijn ze dan nog niet helemaal ’uitgekleurd’. Voor de rest heb ik al sowieso 3 huisjes geregeld. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk weg kunnen I.v.m. dat ze nu in een kleiner aquarium zitten. Ik wil namelijk wel het beste voor ze. Ze groeien nu wel sneller nu ik ze 5-6x per dag voor nu ze nog zo klein zijn. (Filter hierin is sterk, maar ik wil het water in het aquarium wel vaker verversen)
 
Goed bezig!! Maar sat is voor jou een sterk filter? Even voor mij om te begrijpen waar we het over hebben
 

Terug
Bovenaan