Baby Oranda heeft vastgezeten met staart in vijverpomp.


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Net voor ik op vakantie vertrok had ik de vijver en pomp nog gauw even algenvrij gemaakt. Gisteren terug gekomen mistte ik een Oranda van ongeveer 6 à 7 cm. Mss zat ie wel tussen de beplanting dus ik wachtte af. Deze middag kon het niet meer houden en ben beginnen te zoeken in de vijver. Toen ik de pomp beetnam zag ik iets glimmen tussen de aangezogen draadalgen en het bleek de Oranda te zijn.

Ai, die is er aan dacht ik maar toen ik em beetnam om em los te maken spartelde hij nog.

Heb em nu apart in een plantenmand gezet met het water iets hoger dan zijn rugvin zodat hij een beetje kan stabiliseren want hij probeert te zwemmen maar draait steeds op zijn rug. Zijn staart is er erg aan toe en ondanks sterk vermagerd ziet hij er nog redelijk goed uit.

Wat kan ik nog doen opdat hij er door komt ? Heb al wat gold pearls bij em gedaan zodat ie wat kan eten.

20170822_131134.jpg
20170822_131140.jpg
20170822_132115.jpg
 
Aii oei, ziet er niet goed uit! Maar even behandelen met een anti-infectie middel? Of heeft hij geen bloed bij zijn staart?
Anders even aan @michelle1 vragen die weet er heel veel van
 
Ocharme :( Ik ben bang dat hij erg is verzwakt. Er zit bovendien veel bloed aan zijn staart...
Hij is wel zeer mooi :) Is hij bij jou geboren? Eigen kweek?
 
Is geen eigen kweek, heb em een dikke maand geleden gekocht met nog een andere in een dierenzaak waarvan wsl 99% in een veel te kleine bokaal terecht komt en deze....in een vijverpomp :(

Ondertussen zit er wel al wat meer leven in, hij eet en gaat niet meer op zijn rug zwemmen. Ik ga em een 2-tal weken opvolgen in dit bakje en dan terug uitzetten in de vijver als hij goed herstelt natuurlijk.
 
Goed nieuws dat er al wat meer leven in zit!
Idd even afwachten en opvolgen en dan opnieuw vrijlaten :)
 
Oeioei, nu zorgen dat het niet infecteed...
Heb je de bak ingedraait? Anders elke dag 50% verversen;)

Gret denk ik wel weer aan, maar niet zo mooi als het vfoeger was
 
Vandaag is hij al veel beter. Het verschil is dag en nacht, hij zwemt nu rond en probeert naar de bodem te duiken om eten te zoeken.
Er zit nu een produkt in om zijn weerstand aan te sterken en dat moet er in blijven voor 3 dagen dus kan pas ten vroegste verversen op vrijdag.
Het water is komt uit de vijver en als ik verversingen ga doen zal dat ook met vijverwater zijn. Het aquarium zelf is niet ingedraaid aangezien er geen pomp/filter in zit.

Het zal allicht nog een tijdje duren eer zijn staart volledig zal herstelt zijn. Als het goed blijft gaan ga ik proberen om em midden volgende week terug uit te zetten in de vijver.
 
Ach arme drommel. Wonden met Alcohol 70 % schoonmaken mag best een beetje hard. Propolis erop. Dit sealt de wonden. Kan je bij apotheek en wellicht bij drogist krijgen. Is soort bijenwas.

Zsm in vijver. Meten is weten, maar bij mij red ik niet eens 1 dag op 50 liter met filtertje. Je waardes gaan echt over de top in dat aquariumpje en zal hem weinig goed doen nu hij al zo verzwakt is. Krijg je ammoniak burn. Dit slaat als eerste op de wonden van de staart en vinnen. Zwarte randjes.

Je heb de spullen neem ik aan niet in huis maar doe hem zsm in vijver. Zijn taaie vissen maar in dat aquariumpje heeft hij het moeilijk.
 
Ach arme drommel. Wonden met Alcohol 70 % schoonmaken mag best een beetje hard. Propolis erop. Dit sealt de wonden. Kan je bij apotheek en wellicht bij drogist krijgen. Is soort bijenwas.

Zsm in vijver. Meten is weten, maar bij mij red ik niet eens 1 dag op 50 liter met filtertje. Je waardes gaan echt over de top in dat aquariumpje en zal hem weinig goed doen nu hij al zo verzwakt is. Krijg je ammoniak burn. Dit slaat als eerste op de wonden van de staart en vinnen. Zwarte randjes.

Je heb de spullen neem ik aan niet in huis maar doe hem zsm in vijver. Zijn taaie vissen maar in dat aquariumpje heeft hij het moeilijk.

Je hebt gelijk. Deze ochtend rook het water urine/rotte vis - achtig wat wsl duidt op ammonia etc...

Het visje zelf zwom heel levendig rond. Heb em eerst wat gold pearls gegeven die hij snel opvrat en nu zit hij weer in de vijver bij zijn soortgenoten

Ik ga het wel de komende dagen dagelijks opvolgen door hem even uit te vangen en te kijken of de staart herstelt. Ik post er hier nog foto's van.
 
Update 1 , samen met zijn vriendje (innetje) Hopelijk ziet hij er gauw weer hetzelfde uit als de andere.
20170824_154914[1].jpg
20170824_154914[1].jpg
20170824_154906[1].jpg
 
Zwom denk levendig rond omdat hij eindelijk weer kon zwemmen na die tijd vast te hebben gezeten:br:

In de vijver kan hij weer mooi aansterken en zal best goed komen. Zijn taaie rakkers. Mischien even wat bijvoeren in je net of plantenbakje zodat hij wat extra eet. Je weet dat je jongere sluiers vaak moet voeren toch? Mag wel 5 keer per dag als je tijd heb kleine beetjes. In de vijver heeft hij ook wat meer protein voer als er wat muggenlarve leven. Hou ons up to dat ben benieuwd hoe het afloopt.
 
Ziet er goed uit, vgm geen onsteking ofzo. Staart is ook al iets aangegroeid zo te zien, hoop dat dat ook nog oranje word;)
 
Super! Ziet er weer goed uit hoor. Lekker aangekomen. Je hebt kans dat de staart niet word wat het was maar dat is op zich niet erg. Ik heb er ook eentje met een gehavende staart na een geval vinrot. Delen zijn nooit meer aangegroeid maar redt zich er verder prima mee. Heb je gewoon een hele bijzonder waaierstaart oranda:p

Wat heeft zijn maatje een dikke kop zeg:sorry::smitten:
 
Kijk de foto s nog ff goed maar zie ik zwart aan de staart wat er eerst niet was? Als dit er nog niet was wel even in de gaten houden. Ze kunnen ook gewoon van kleur veranderen maar kan ook ammonia burn zijn of dood weefsel.
 
Hij heeft 3 dagen in een 25 liter bak gezeten zonder filter. Heb op dag 2 wel eens 50 procent ververst maar de derde dag stonk het water echt en heb ik em terug de vijver in gezet dus het kan wel ammoniaburn zijn ...

Heb em nog es gefotografeerd tussen zijn kameraden

20170902_103343[1].jpg
20170902_103356[1].jpg
 
Fijn dat het goed aan het komen is!
 
Hij heeft 3 dagen in een 25 liter bak gezeten zonder filter. Heb op dag 2 wel eens 50 procent ververst maar de derde dag stonk het water echt en heb ik em terug de vijver in gezet dus het kan wel ammoniaburn zijn ...

Heb em nog es gefotografeerd tussen zijn kameraden

Bekijk bijlage 51613 Bekijk bijlage 51614

Ik ken je verhaal. Omdat hij die dagen in het aquarium heeft gezeten zonder filter heb je kans op ammoniak burn. Vandaar de zwarte stukken in de staart in de gaten houden. Dit kan dood weefsel zijn en kan gaan uitbreiden. Sluiers kunnen ook spontaan van kleur veranderen dat kan ook het geval zijn. Als het zich gaat verspreiden en je vertrouw het niet dan zal je iets aan die zwarte randen moeten doen.
 

Terug
Bovenaan