Wat is er nieuw

Bacteriën media

• Onderwerp starter Onderwerp starter rijns159
  • Startdatum Startdatum
R

rijns159

Guest
Hallo,
Weet iemand hoelang je de keramische balletjes voor bacteriën in je filter kan blijven gebruiken.
Ze zitten al 8 jaar in mijn filter en worden erg bruin nu, ze waren spierwit.
Ook als ik mijn filter verschoon en alles uitspoelen.
Kunnen ze verstoppen zodat de bacteriën geen kans meer hebben om hun werk te doen.
Alvast bedankt.
Groetjes Peter

Ze kunnen idd wel verstoppen, tot op een zeker niveau, waardoor de beschikbare oppervlak verminderd maar ze zal nooit nul worden.
Om dit te verhelpen kan je de media uitkoken.
Maar doe dit dan beetje met de keer, best nooit meer dan 1/3de, afhankelijk van de situatie.

Je kan ze ook laten weken in verdund bleekwater en daarna goed omspoelen in water. Maar zoals vermeld nooit alles in 1 keer want je dood hiermee alle bacteriën.

Waarom zou je dat willen, het bruine wat je ziet zijn nl de bacterieen...dat noemt men biofilm.
wees er blij mee.
Ik betwijfel dat je een biofilm kan zien met het blote oog, de media is bruin geworden door de jaren van poep die langs drijft en kan wel zeker dichtslibben.

Ik betwijfel dat je een biofilm kan zien met het blote oog, de media is bruin geworden door de jaren van poep die langs drijft en kan wel zeker dichtslibben.
twijfel is je weet het niet zeker....en in dit geval heb je het mis.
Biofilm is met het blote oog waarneembaar, sterker nog....als je in jouw aqaurium eens voelt in de leiding vanaf de pompkop zul je een glibberige massa voelen...dat is biofilm.
Biofilm kleurt in een schoon milieu doorzichtig, tot grijs tot licht beige, in een verontreinigd milieu neemt het de kleur aan van de verontreiniging omdat biofilm bestaaat uit EPS...en daarop blijft organisch materiaal op "plakken"
Hier zie je de biofilm IN een kunstofdrager die ongeveer 5 cm groot is.

16279,225x,carriers.jpg

Dat slib zijn gewoon bacterien. Niks aan doen tenzij het verpulvert.

twijfel is je weet het niet zeker....en in dit geval heb je het mis.
Biofilm is met het blote oog waarneembaar, sterker nog....als je in jouw aqaurium eens voelt in de leiding vanaf de pompkop zul je een glibberige massa voelen...dat is biofilm.
Biofilm kleurt in een schoon milieu doorzichtig, tot grijs tot licht beige, in een verontreinigd milieu neemt het de kleur aan van de verontreiniging omdat biofilm bestaaat uit EPS...en daarop blijft organisch materiaal op "plakken"
Hier zie je de biofilm IN een kunstofdrager die ongeveer 5 cm groot is.

Bekijk bijlage 288633
Betwijfelen en twijfelen zijn 2 verschillende woorden, maar goed dat is een andere discussie. Maar je kan best een biofilm hebben zonder dat deze zichtbaar is. Bacteriën zijn immers niet zichtbaar met het blote oog. Neemt niet weg dat wanneer het wel zichtbaar is er ook een biofilm aanwezig is, maar zichtbaarheid is geen eigenschap van biofilm perse.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan