Wat is er nieuw

Bacteriën van een 28 uur stilstaand filter...verwijderen of bewaren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter maffie
  • Startdatum Startdatum
M

maffie

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een beginners vraag voor jullie. Ik heb gisteren avond een aquarium overgenomen wat toen nog goed draaide. Ik heb bewust een laagje water (5cm ongeveer) meegenomen en de filterpomp zit ook nog bijna helemaal vol water. Dit met het doel het aquarium bij mij sneller klaar te kunnen maken.
Nu vraag ik me af, kan dit nu nog wel? Of had ik hem hiervoor bij thuiskomst meteen aan moeten zetten?

Je had hem inderdaad beter kunnen aanzetten en wellicht is nu een deel wel dood van de bacterien. De bodem is blijven zitten begrijp ik en is goed ingedraaid? Ik zou dan de filter zelf uitspoelen en de eerste weken zuinig voeren. Een buitenfilter kan vaak wel lang zonder stroom maar 28 uur is wel vrij lang denk ik.

Je had hem inderdaad beter kunnen aanzetten en wellicht is nu een deel wel dood van de bacterien. De bodem is blijven zitten begrijp ik en is goed ingedraaid? Ik zou dan de filter zelf uitspoelen en de eerste weken zuinig voeren. Een buitenfilter kan vaak wel lang zonder stroom maar 28 uur is wel vrij lang denk ik.

Ja, de bodem is blijven zitten, dit is een vrij dunne laag van ca 1 tot 1,5 cm steentjes van ongeveer 5 a 6 mm groot. Die overigens wel vrij vies is. Dit zou ik schoon kunnen maken door met een netje de steentjes te bewegen en het opkomende vuil uit het water scheppen met een netje?

Ik zou er vanuit gaan dat alles dood is en je gewoon opnieuw dient te beginnen. Dan kun je gelijk ook met een schone bodem beginnen. Nu wroeten in de bodem met een filter dat meer dan een dag heeft stilgestaan lijkt me namelijk ook niet bevorderlijk.

Of heb je ook vis overgenomen die nu op huisvesting wacht? Zo ja, hoeveel vis en wat voor aquarium praten we over?

Ik zou er vanuit gaan dat alles dood is en je gewoon opnieuw dient te beginnen. Dan kun je gelijk ook met een schone bodem beginnen. Nu wroeten in de bodem met een filter dat meer dan een dag heeft stilgestaan lijkt me namelijk ook niet bevorderlijk.

Of heb je ook vis overgenomen die nu op huisvesting wacht? Zo ja, hoeveel vis en wat voor aquarium praten we over?
Hoi,
Nee, de vissen heb ik niet overgenomen. Dus ik kan beter alles schoonmaken en dan starten?

Dus ik kan beter alles schoonmaken en dan starten?
Tsja wat is beter. Wellicht is er nog wat te redden maar als je nu de kans hebt om schoon te beginnen, waarom overhaasten en eventueel de problemen van een ander overnemen?

Persoonlijk zou ik wel gewoon helemaal opnieuw beginnen, zelfs filtermedia zou ik vervangen als ik niet weet waar het vandaag is gekomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan