Bacteriën

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
heel wat jaartjes geleden heb ik op verzoek van een vereniging onderzoek laten doen bij kiwa research middels DNA analyse naar een 10 flesjes die destijds op de markt waren.
ja, in heel wat flesjes zat niks tot nauwelijks iets, alhoewel de fabrikanten trots praten over tienduizenden ...die er ook bij sommige inzaten, maar dat zat ook in gewoon leidingwater.
Twee fabrikanten hadden wel degelijk AOB en NOB...de bacterie stammen die ammonium en nitriet omzetten, eentje daarvan was inderdaad een product van dr tim hovanec.
Dr Tim is een zeer bekende onderzoeker, zoniet een van de eerste die het nitrificatieproces goed in beeld trachtte te krijgen.
Terug naar het onderzoek, naast de dna analyse werden ook aqaurium gestart met ammoniumchloride. DNA analyse laat nl zowel dood als levend materiaal zien.
Wederom slechts twee producten die in de normale tijdloop ammonium omzetten naar nitriet, maar slechts eentje die ook nitriet omzette naar nitraat.
Ja hoor, wederom was het product van Dr tim.
Dat bacterieen aleen in poedervorm verhandeld kunnen worden is niet correct, vloeibaar zeer zeker wel....alleen is het probleem de winkelier die de spullen van de groothandel koopt en warm opslaat...in de zaak.
Daarnaast was er destijds het fenomeen dat div fabrikanten de verkeerde flesjes en dopjes gebruikten...ze waren zuurstof doorlatend.
Dat icm lange en warme opslag was de reden dat weinig flesjes nog iets deden.
Houdbaarheidsdatum, slechts weinigen hebben dat erop staan.
Hedendaags weten weer veel meer van het nitrificatieproces, er is weer genoeg onderzoek dat aantoont dat naast bacterien ook andere organismen verantwoordelijk zijn voor omzetting van ammonium....eea is afhankelijk van de concentratie. Bij lage concentraties ammonium speelt een ander organisme archaeaa een belangrijke rol.

Het is kort door de bocht om te roepen dat er niks in de flesjes zit, of dat alleen poedervorm succesvol is.
Er zijn beslist fabrikanten verantwoordelijk bezig, nu nog nog een goed verde rtraject zoals opslag bij importeur en winkelier.
Ik laat me leiden door de data die een fabrikant verstrekt....onderzoeken en niet marketing.

Lid geworden
12 jun 2019
Ik ben benieuwd of bovenstaand verhaal ook ondersteund wordt met officiële bronnen. Het is allemaal best een logisch verhaal en ik heb vaker gelezen dat er maar twee bedrijven zijn die nuttige 'filter starters' maken echter wordt dit nooit echt bevestigd. Ook nu weer is dit een verhaal van iemand met termen als DNA onderzoek en behalve dat het best interessant klinkt, wat bereik je er mee? Volgens mij kun je beter een field test doen en gewoon een aantal aquaria opzetten met en zonder die middeltjes en vervolgens kijken hoe snel de nitrificatie op gang komt.

Ook ben ik benieuwd naar het verschil in het natuurlijk opbouwen van bacteriën vs filter starters. Met natuurlijk bedoel ik, zoals je in een ander topic netjes aangaf het handmatig voeden van de bacteriën met ammonium en dus niet zomaar een bak met water vullen en wachten tot je een ons weegt. Is hier ooit een gedocumenteerd onderzoek naar gedaan?

Lid geworden
12 jun 2019
Dr Tims One and Only en Tetra SafeStart (zo even uit m'n hoofd). Die worden meestal genoemd als de twee die wel werken. Maar goed ik ben dus benieuwd of hier ook echt research van gepubliceerd is want wat je leest is alleen maar 'ik zeg/hij zegt'.

Lid geworden
12 jun 2019
Kan ook zomaar Sera Nitrivec zijn ipv Tetra. Ik gebruik zelf dat spul nooit maar ben gewoon benieuwd naar het onderzoek :)

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Dr Tims One and Only en Tetra SafeStart (zo even uit m'n hoofd). Die worden meestal genoemd als de twee die wel werken. Maar goed ik ben dus benieuwd of hier ook echt research van gepubliceerd is want wat je leest is alleen maar 'ik zeg/hij zegt'.
Dat klopt zover ik weet helemaal.

NicoleE

AquaForum Donateur
Lid geworden
27 jul 2013
Juist, die namen ken ik ook.
Zelf met Tetra Safestart goede ervaringen opgedaan in een noodsituatie, wel in flinke overdoseringen.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Nitrivec is ook goed, hoor.
Al wordt hier van niet beweerd.

EErst zelf gebruiken, dan oordelen.
goede morgen.

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
67
Website
www.aquaforum.nl
Toch vraag ik me nog steeds af waarom je iets dergelijks zou willen gebruiken. Alle benodigde bacteriën komen na verloop van tijd vanzelf in een bak gedurende de opstart. het enige wat daar voor nodig blijkt is wat geduld en een juiste behandeling zoals, bijvoorbeeld, wat voedsel verkruimelen.

NicoleE

AquaForum Donateur
Lid geworden
27 jul 2013
Toch vraag ik me nog steeds af waarom je iets dergelijks zou willen gebruiken. Alle benodigde bacteriën komen na verloop van tijd vanzelf in een bak gedurende de opstart. het enige wat daar voor nodig blijkt is wat geduld en een juiste behandeling zoals, bijvoorbeeld, wat voedsel verkruimelen.
Ik heb het gebruikt toen ik nog niet beter wist... dat kan dus een reden zijn. Verder gebruikt toen ik van de Juwel naar een niet ingedraaide Fusion ging met volledig bestand. 20ste dag meen ik (???) zeer laag nitriet kunnen meten en dat was het ook. Geen ammonia/ammoniak ondanks aardige bezetting en dagelijks zelfs meestal 2 keer meten.
Mijn insteek was toen "baadt het niet, schaadt het niet".

Als het werkt kan het mijn inziens in sommige situaties dus wel een toegevoegde waarde hebben.

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
67
Website
www.aquaforum.nl
Ik heb het gebruikt toen ik nog niet beter wist... dat kan dus een reden zijn. Verder gebruikt toen ik van de Juwel naar een niet ingedraaide Fusion ging met volledig bestand. 20ste dag meen ik (???) zeer laag nitriet kunnen meten en dat was het ook. Geen ammonia/ammoniak ondanks aardige bezetting en dagelijks zelfs meestal 2 keer meten.

Als het werkt kan het mijn inziens in sommige situaties dus wel een toegevoegde waarde hebben.
Er zullen zeker producten zijn die werken maar je kan ook gewoon voor de gebruikelijke methode gaan. Maar er zullen zeker uitzonderingen zijn die, zoals men dat zo mooi zegt, de regel bevestigen.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Dat onderzoek is destijds uitgevoerd onder regie van NVN, de nishikigoi vereniging nederland. Waarschijnlijk kun je het onderzoek bij hen opvragen...werd destijds over drie uitgaven in hun tijdschrift gepubliceerd.
Field test, zoals ik al aangaf was ook dat gebeurd, staat in datzelfde artikel. 10 identieke aqauria werden onder gelijke omstandigheden met ammoniumchloride opgestart.
Slecht twee starten goed op mbt ammonium oxidatie, eentje bleef steken toen nitriet begon op te komen, de ander ging ook daar verder en na een 14 dagen draaide het aangesloten filter gemakkelijk 2 ppm ammonium weg. Een behoorlijk hoge dosis.

Naar de huidige flesjes.....welke fabrikant levert data aan ?
Wie laat zien dat hij onderzoek doet, welk onderzoek hij heeft gedaan?
vwb dr tim hovanec is het simpel te vinden, google is your friend.

Mijn reactie is niet bedoeld om een product te promoten maar eerder om aan te geven dat goed bedoelde reacties op dit topic iemand anders op een verkeerd been kunnen zetten.
Het is nl niet zo eenvoudig, er zijn diverse valkuilen ook bij gebruik van goede producten.
Een goed advies kan alleen gegeven worden als je alle parameters van dat specifiek aquarium kent, en daar zit vaak de pijn....er wordt al snel gereageerd op te beknopte informatie.
Een voorbeeld, bij gebruik van kunstof dragers voor bacterieen is niet iedere plastic gelijk. Zo is er eens een fabrikant geweest die gebruik maakte van recycled plastic waarin vlamvertragers zat.
De drager was identiek van vorm dan een ander, maar doordat de kunstof "verziekt" was werkte deze absoluut niet.
Een ander kunstof was glad, uiteindelijk zal er een bacteriecolonie zich gaan vestigen maar het duurt wel veel langer. Gebruik je dan een goed bacterieproduct krijgt dit toch de opmerking het werkt niet.
Was deze drager vooraf geëtst met bijv Kaliumpermanganaat zou je een heel ander resultaat gezien hebben

Daarnaast kan een fabrikant wel degelijk een goed product op de markt zetten, maar als de groothandel en of de winkelier het product "bederft" krijg je dus reacties dat een product niet werkt.
Langdurig hoge en lage temperaturen in magazijnen en transport kunnen een behoorlijke impact hebben, zo ook veel te lang op het schap staan bij de winkelier.
Een van de redenen dat Dr tim product vaak wordt genoemd is dat het snel en vers verkrijgbaar is, je kunt het direkt bij hem via amazon bestellen...in 2 dagen hier zonder tussenkomst van een groothandel en winkelier.
Voor tetra gaat ook zoiets op, ze hebben nl al een enorm uitgebreid netwerk en contacten, leveren snel en worden door LFS gepromoot.

Nogmaals, het is te eenvoudig om te zeggen dit werkt en dit werkt niet.
ik zie liever discussies toegespits op een aqaurium en dan gaan kijken waarom het niet werkt, en wat zou je kunnen doen om het wel te laten werken.
Bundel dan kennis en maak een plan van aanpak.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Ook ben ik benieuwd naar het verschil in het natuurlijk opbouwen van bacteriën vs filter starters. Met natuurlijk bedoel ik, zoals je in een ander topic netjes aangaf het handmatig voeden van de bacteriën met ammonium en dus niet zomaar een bak met water vullen en wachten tot je een ons weegt. Is hier ooit een gedocumenteerd onderzoek naar gedaan?
Ja hoor, internet staat er vol van.
sterker nog, hoe dacht je dat ze wetenschapelijk onderzoek naar nitrificatie doen? met aqauriums en vissen ?
nee hoor dat doen ze op grote schaal in laboratoria met ammoniumchloride oa.
En dan is het gewoon een beetje rekenwerk om het juist aantal PPM te krijgen want op labschaal wil je natuurlijk wel alles goed beheersbaar houden.
trouwens Dr Tim is de een van de weinige die ook ammoniumchloride verkoopt zodat je visloos kunt opstarten.
Maar je kunt dat spul ook zo kopen, is een poeder en met 100gram kun je tientallen aqauriums opstarten..kost nog geen paar euro, de verzendkosten zijn hoger.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Er zullen zeker producten zijn die werken maar je kan ook gewoon voor de gebruikelijke methode gaan. Maar er zullen zeker uitzonderingen zijn die, zoals men dat zo mooi zegt, de regel bevestigen.
absoluut, het duurt alleen langer...en laat dat nu het grootste probleem zijn.
Allereerst zul je de eerste vissen blootstellen aan een ammonium en later nitriet piek, en het ergste is dat veel mensen het geduld niet hebben....alle planten erin en meteen alle vissen erin.
resultaat...marktplaats te koop aangeboden....na een lijdensweg voor vissen, planten en eigenaar.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Jan mag ik vragen hoe jij aan deze wijsheid komt allemaal of doe je voor je werk iets in deze richting?

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
67
Website
www.aquaforum.nl
absoluut, het duurt alleen langer...en laat dat nu het grootste probleem zijn.
Allereerst zul je de eerste vissen blootstellen aan een ammonium en later nitriet piek, en het ergste is dat veel mensen het geduld niet hebben....alle planten erin en meteen alle vissen erin.
resultaat...marktplaats te koop aangeboden....na een lijdensweg voor vissen, planten en eigenaar.
Daarom gaf ik dit hierboven al aan:
Toch vraag ik me nog steeds af waarom je iets dergelijks zou willen gebruiken. Alle benodigde bacteriën komen na verloop van tijd vanzelf in een bak gedurende de opstart. het enige wat daar voor nodig blijkt is wat geduld en een juiste behandeling zoals, onder meer, wat voedsel verkruimelen.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Verkrimelen is leuk ,voor de gewone bacterie. DE nitrificerende kwam ver achteraan. later dus.
waarom zou je dat er dan niet gelijk bij doen.

Zoals die vraag al 1000 x gesteld is.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Denitrificatie en nitrificatie zijn biologische processen die in de afvalwaterzuivering worden toegepast om stikstofverbindingen (nitraat en ammoniumverbindingen) uit het afvalwater te verwijderen.
Relevantie
Wanneer de concentratie aan stikstofverbindingen te hoog wordt, kunnen bepaalde soorten waterorganismen zodanig sterk gaan groeien dat dit ten koste gaat van andere soorten. Dit kan de biodiversiteit aantasten.
Uitwerking
Nitrificatie en denitrificatie zijn processen die na elkaar verlopen:
Nitrificatie (biologisch, aëroob) - Nitrificerende bacteriën zetten de aanwezige ammoniumverbindingen in aanwezigheid van zuurstof in eerste instantie om in nitriet en daarna in nitraat. Er is veel energie nodig om de voor dit proces benodigde zuurstof in het afvalwater te brengen.
Denitrificatie (biologisch, anaëroob) - Het gevormde nitraat wordt door denitrificerende bacteriën omgezet in stikstof. Dit stikstofgas verdwijnt uit het water. Bij dit proces hoeft niet belucht te worden.
Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van de stikstofverwijdering is het Anammox-proces. Bij hoge concentraties stikstof wordt in aanwezigheid van nitraat direct stikstofgas geproduceerd. Groot voordeel is dat niet alle ammoniumstikstof eerst omgezet hoeft te worden in nitraat. Er is daarom minder energie nodig voor beluchting om de benodigde zuurstof in het afvalwater te krijgen. De toepasbaarheid van dit proces beperkt zich tot afvalwater met hoge concentraties stikstof.

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
67
Website
www.aquaforum.nl
Verkrimelen is leuk ,voor de gewone bacterie. DE nitrificerende kwam ver achteraan. later dus.
waarom zou je dat er dan niet gelijk bij doen.

Zoals die vraag al 1000 x gesteld is.
Zoals ik ook al zei, maar geen 1000 keer, alle bacteriën komen met wat geduld en een juiste behandeling vanzelf.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Ja,en wat als er geen tijd is.
Dan koop je een potje, of flesje ,en doe dat er in.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Ja, hoor Ben. jij hebt gelijk.

Jij hebt altijd gelijk.

Dus jij maakt nooit een noodbak?
Nee, waarschijnlijk niet. tssssss.

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
67
Website
www.aquaforum.nl

Ja, hoor Ben. jij hebt gelijk.

Jij hebt altijd gelijk.

Dus jij maakt nooit een noodbak?
Nee, waarschijnlijk niet. tssssss.

Lid geworden
16 jan 2019
Dus dan doe je toch meer dan alleen flesje bacteriën in gooien?.

Je ent je filter. Dat is toch al genoeg.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Jan mag ik vragen hoe jij aan deze wijsheid komt allemaal of doe je voor je werk iets in deze richting?
enerzijds deed ik iets voor mijn werk op dat gebied, anderzijds studie.
Daarnaast was ik auteur van heel wat artikelen op dat gebied in internationale en nationale tijdschriften.
maar boven alles...ik ben een aquariaan net zoals allen hier.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Ja,en wat als er geen tijd is.
Dan koop je een potje, of flesje ,en doe dat er in.
niet helemaal mee eens, zoals gesteld...er zijn maar weinig mensen die echt de tijd nemen om een filter rustig op te starten.
Daarnaast kleven aan die methode ook nadelen....een discus aquarium bijvoorbeeld : gezien kruisbesmetting en het niet raadzaam zou zijn om een discus bestand over een tijdspanne op te bouwen is het toedienen van een bacteriepreparaat dan een oplossing. Je kunt veel sneller dan een hele groep van een kweker bij elkaar plaatsen.
Of wat dacht je van een noodzakelijke behandeling met bijv FMC ivm een ziektebestrijding. Bij een stevige dosis van FMC help je heel wat bacterieen de zeep om...goede en slechte.
Op dat moment, of beter nadien zou het handig zijn om een ammonium of nitriet piek op te vangen.
Het is dus niet alleen voor op te starten......

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Ik koop een flesje.
Of ik dat doe, zal dan noodzaak zijn.
Dat kan jij niet weten.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Dus dan doe je toch meer dan alleen flesje bacteriën in gooien?.

Je ent je filter. Dat is toch al genoeg.
Enten is zeer zeker een goed idee, maar hier kleven ook nadelen aan...naast goed kun je ook slechte bacteriën mee introduceren...of andere plaaggeesten die in het eerste aquarium bijv door bewoners in toom worden gehouden maar in het tweede aquarium vrij spel hebben.
Bij zeewater aquarium kan het bijv voorkomen dat in aquarium A wel een lipvis zit die plaaggeesten zoals montipora naaktslakjes in toom houdt, maar aquarium B heeft die vis niet....na een weekje of 3 zal aquarium B een hele populatie montipora wit zien worden.
Dan zal je dat enten heel snel vervloeken.....
Zo ook voor zoetwater en witte stip.
Je kunt van enten wel eens van een koude kermis thuis komen.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Nou, die kermis moet dan nog komen.
En zoutwater heb ik alleen om artimea te kweken. tot volwassen.
Ben geen beginneling. he.
Witte stip nooit gehad.

Aqua(s)chat-room
Help Users
  • TonHageraats:
    Die paar cm kan net het gemak zijn.
  • Crash:
    Ja scheelt wel, blad is nu 95,5cm hoog. Hoger gaan ze niet, maar hoeft ook niet.
  • Crash:
    De kraan is echter niet standaard. Vond de standaard kraan lelijk, heb er zelf maar eentje gekocht. Normaal mogen ze deze niet monteren ivm garantie. Handig als je die gasten persoonlijk kent. Plaatsen ze het gewoon voor je. :D
  • TonHageraats:
    Scheelt weer.
  • jessicapilon:
    Crash zei:
    De kraan is echter niet standaard. Vond de standaard kraan lelijk, heb er zelf maar eentje gekocht. Normaal mogen ze deze niet monteren ivm garantie. Handig als je die gasten persoonlijk kent. Plaatsen ze het gewoon voor je. :D
    Ik dacht dat dat een biertap was:D:D
  • jessicapilon:
    Op die standaard keukens zitten natuurlijk normaliter goedkope kranen
  • jessicapilon:
    deze oogt luxe moet ik zeggen
  • Crash:
    Zat best wel een goed merk kraan standaard bij, maar vond rvs kleur niet mooi en was geen mengkraan.
  • TonHageraats:
    Ik ga eens even wat doen, Laters.
  • Crash:
    Ik ga zo ook maar eens wat doen. :zwaai:
  • jessicapilon:
    Middag allen
  • JohnL1978:
    goedemorgen :)
  • JohnL1978:
    Hey naamgenoot :)
  • jessicapilon:
    Middag John
  • JohnT:
    Goedemiddag
  • Chat Bot:
    JohnT has left the room.
  • jessicapilon:
    Avond allemaal
  • Jordy:
    avond!
  • Jordy:
    Hoe is het met iedereen
  • Jordy:
    IS er iemand die mij wellicht kan adviseren?
  • RicardoDimm:
    Experts aanwezig?
  • Jordy:
    Ik heb een grote ton met zand van een kennis gekregen, iemand tips om die makkelijk te kunnen schoonmaken (het zand)
  • Apisto:
    Hangt er vanaf hoe groot de ton is haha. Zand uitspoelen vind ik altijd nogal lastig. Er blijft precies altijd maar vuil uitkomen.
  • Apisto:
    Als het echt eeng rote hoeveelheid is vind ik het makkelijker om het op te delen in emmers en deze op hun beurt apart 3 of 4 keer uit te spoelen.
    Apisto: Als het echt eeng rote hoeveelheid is vind ik het makkelijker om het op te delen in emmers en...
    Bovenaan