Wat is er nieuw

Bacteriebloei in aquarium

Lid geworden
8 april 2021
Berichten
13
Leeftijd
48
Hallo allemaal,

In mijn aquarium wat intussen de 7e week ingaat , heb ik sinds vorige week een witte waas in mijn aquarium.
Nu heb ik begrepen dat dit bacteriebloei is.
De vraag is, MOET ik hier wat aan doen, of moet ik het nu vooral zo laten en de natuur zijn werk laten doen.
Vandaag druppeltests uitgevoerd, en de ammonium , nitriet en nitraat zitten ruim in de veilige zone.

Aan mijn vissen nog niks bijzonders te zien.
Ik heb wel in mijn bak 2 bruisstenen hangen voor het zuurstof, en mijn filter schoongemaakt in aquarium water om het hele smerige uit mijn filter te halen.
Tis een bak van 125 liter btw 🙂

Thanks voor de tips / trickets / do's and don'ts alvast!

Rolf
 
Ik zou het zo laten en als het eten voor de heterotrofe bacterien op is dan verdwijnt het wel weer.
 
en mijn filter schoongemaakt in aquarium water om het hele smerige uit mijn filter te halen.
Was dit voor- of nadat de witte waas verscheen? 🙃 Die witte waas duidt erop dat er *iets* gebeurd is...

De eerste paar maanden is het meestal het best om het filter met rust te laten. Juist die drab is wat je er dan in wilt hebben. Tenminste, als die drab niet bestaat uit rottende blaadjes e.d. die vrijelijk in het filter kunnen komen. Een voorfilterende spons o.i.d. op de ingang van het filter helpt daarmee.
 
Kom liever niet teveel aan het filter als de uitstroom nog goed is want anders gooi je weer een boel goede bacterien weg.
 
Was dit voor- of nadat de witte waas verscheen? 🙃 Die witte waas duidt erop dat er *iets* gebeurd is...

De eerste paar maanden is het meestal het best om het filter met rust te laten. Juist die drab is wat je er dan in wilt hebben. Tenminste, als die drab niet bestaat uit rottende blaadjes e.d. die vrijelijk in het filter kunnen komen. Een voorfilterende spons o.i.d. op de ingang van het filter helpt daarmee.
Dit was nadat de witte waas verscheen. Ik zal in ieder geval wel mijn nitriet in de gaten houden de komende tijd 🙂
Als die plotseling de lucht ingaat, dan zal ik wat water moeten verversen, maar zal er proberen vanaf te blijven 😛
 
Klinkt als een winnend plan. :DD👍
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan