Wat is er nieuw

Bacteriebloei? of toch iets anders?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Romee Moehring
  • Startdatum Startdatum
R

Romee Moehring

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum en ik heb een klein (of misschien wel heel groot?) probleempje.

Ik zal even de situatie uitleggen,
Ik heb 2 goudvissen, een normale oranje van zo'n 10cm en een nieuwe sluierstaart van nu zo'n 3 tot 5cm. Deze zitten in een superfish 60L aquarium met een filter voor aquariums van zo'n 80-100L omdat ik wist dat goudvissen grote vervuilers zijn. Er staan twee levende planten in, en de bak word verwarmd gehouden op zo'n 19 graden.

(Ik weet dat 60L weinig is voor twee goudvissen! Daar ben ik mij van bewust. In de toekomst wil ik ook een groter aquarium opzetten voor ze, maar in mijn apartement heb ik daar nu de ruimte en het geld nog niet voor)

Sinds ongeveer 3 weken is mijn bak helemaal mistig. Ik heb dit ooit eens eerder gehad, toen heb ik het water vervangen en was het meteen weg. Deze keer heb ik dat ook gedaan, maar de bak blijft mistig (zie foto's). Het begon rustig, maar ik kan nu mijn vissen alleen zien als ze echt bijna tegen het raam aan zwemmen!

Ik heb eens gegoogled, en ik vond overal dat dit bacteriebloei zou zijn en dat dit vanzelf weer weg gaat. Dat je geen water mag verversen en het filter met rust moet laten. Dit heb ik sinds die 3 weken na de verversing ook gedaan, maar er komt geen verbetering!

Is het misschien toch iets anders? Of heb ik het helemaal verpest door eerst het water te verversen...?

Sinds een paar dagen happen ze ook naar lucht! ik heb er een zuurstofsteen in gedaan, misschien niet goed voor de planten, maar het geeft misschien mijn goudvisjes wat meer lucht... Dit is ook voor het eerst namelijk, en als dat gebeurt lees ik overal dat je het water moet verversen, maar dat kan dus niet als het bacteribloei is:S

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik wil mijn vissen niet verliezen!! 🙁
En ik ben een beetje radeloos met wat ik moet doen:help:

Groetjes Romée

De foto's:
waterbloei 1.JPG
waterbloei 2.JPG

Ja het is bacteriebloei.

In een normaal aquarium verdwijnt dit. Door een goede balans.

Echter jou viekante viskom gaat nooit in balans komen. Omdat die goudvissen een veel grotere bak nodig hebben.
Dus het enige wat je kunt doen, is gewoon enorm veel verversen. Zodat de vissen in ieder geval schoon en fis water heben.

Je zult ook een groot extern filter erop kunnen zetten. Een Eheim 250 serie of soortgelijk.
Deze kan dan wel de vervuiling verwerken, maar ook dan zul je nog veel moeten verversen om de afvalstoffen laag te houden.

Sorry voor mijn ietwat harde reactie:sorry:

Ik ga mee met de post van Marcel en op het forum kun je wel goede info vinden over het houden van deze vissen. Ze vervuilen veel meer dan een gemiddeld visje😉.

Elke keer verbaas ik me erover dat handelaren deze combinatie zonder blikken of blozen verkopen. (Hoewel ik niet zeker ben dat dit ook in dit geval gebeurd is...) Deze korte termijn politiek maakt dat mensen door teleurstellingen in onze hobby al vroeg afhaken en dat er van herhaling aankopen geen sprake meer is! Dom dus!

Die willen alleen graag verkopen Ben en dat een ander met de ellende zit is iets waar ze niet wakker van liggen🙁. Het is inderdaad triest.

Echter jou viekante viskom gaat nooit in balans komen. Omdat die goudvissen een veel grotere bak nodig hebben.

Hmm oke, heb je misschien een idee waarom nu opeens? Ik heb de goudvis gekregen in een vaas van 1 liter, vandaar dit aquarium.

Hij zit al een jaar in dit aquarium, en voor de rest heb ik nooit problemen gehad :S

Ik heb er een lange tijd een siamese algeneter en 4 black mollies bij gehad, die zijn er sinds een half jaartje niet meer (weggegeven aan een vriendin met enorm groot aquarium) daarom staat het water nu weer op 19 graden.

Maar daarom vind ik het ook raar dat er nu opeens problemen zijn, terwijl er eerst nog meer vissen in zaten :stom:

Deze korte termijn politiek maakt dat mensen door teleurstellingen in onze hobby al vroeg afhaken en dat er van herhaling aankopen geen sprake meer is! Dom dus!

Ik ben nog steeds heel enthausiast hoor!😀
Ik heb ook nog een apart aquarium met een Betta, daar gaat het super goed mee!

Misschien was de belasting toen minder dan nu want de vis zal wel gegroeid zijn denk ik. Is je filter wel goed schoon want als dat niet proper is dan wordt het vuil ook niet goed afgebroken. De foto is niet heel duidelijk maar de bodem lijkt me ook niet erg schoon. Of dat moet komen doordat de bak zo mistig is.
Heb je misschien de mogelijkheid om je waarden te testen omdat ze ook lucht happen.

Hmm oke, heb je misschien een idee waarom nu opeens? Ik heb de goudvis gekregen in een vaas van 1 liter, vandaar dit aquarium.

Hij zit al een jaar in dit aquarium, en voor de rest heb ik nooit problemen gehad :S

Ik heb er een lange tijd een siamese algeneter en 4 black mollies bij gehad, die zijn er sinds een half jaartje niet meer (weggegeven aan een vriendin met enorm groot aquarium) daarom staat het water nu weer op 19 graden.

Maar daarom vind ik het ook raar dat er nu opeens problemen zijn, terwijl er eerst nog meer vissen in zaten :stom:

Uiteindelijk is het een optelling van.
Je spreekt over hem. Maar in je begin post, zeg je dat er 2 goudvissen inzitten?? Een zo'n goudvis belast meer dan een school molly's.

Misschien was de belasting toen minder dan nu want de vis zal wel gegroeid zijn denk ik. Is je filter wel goed schoon want als dat niet proper is dan wordt het vuil ook niet goed afgebroken. De foto is niet heel duidelijk maar de bodem lijkt me ook niet erg schoon. Of dat moet komen doordat de bak zo mistig is.
Heb je misschien de mogelijkheid om je waarden te testen omdat ze ook lucht happen.

Het filter heb ik vorige week een kleine schoonmaak gegeven (1 kant van het filtermedium) en het hele apparaat, maar wilde het niet te grondig doen ivm de bacteribloei 😳

De steentjes/bodem zijn laatst helemaal schoongemaakt, maar ik zal dan de bak helemaal leeg halen en water verschonen. Misschien dat de mistigheid dan ook weg gaat!

Uiteindelijk is het een optelling van.
Je spreekt over hem. Maar in je begin post, zeg je dat er 2 goudvissen inzitten?? Een zo'n goudvis belast meer dan een school molly's.

Ja klopt, er zitten nu een goudvis van zo'n 10cm in en een sluierstaart van ik denk zo'n 3cm.

Maar het lijkt me sterk dat een kleine sluierstaart meer vervuild dan 4 grote mollies en een algeneter. Of zie ik dat verkeerd?🙁

Ik heb geen ervaring met zulke vissen. Maar gangbaar is 20% per week voor een normale bak.
Dus ik denk dat je beter 2x in de week 25% moet verversen.
Maar er zijn hier ook topics over sluiers en goudvissen. Daar weten ze vast meer.

Maar ik zou toch proberen om een grotere bak te zoeken.

Ik heb geen ervaring met zulke vissen. Maar gangbaar is 20% per week voor een normale bak.
Dus ik denk dat je beter 2x in de week 25% moet verversen.
Maar er zijn hier ook topics over sluiers en goudvissen. Daar weten ze vast meer.

Maar ik zou toch proberen om een grotere bak te zoeken.
Oke! Ga ik dat proberen 😉
en een groter aquarium wil ik heel graag! Maar daar zal ik toch eerst een plek voor moeten hebben :'(
Tot die tijd ga ik gewoon veel verversen en hopen dat ze het redden tot ik een huisje heb waar ik een 100 of 200L aquarium kan neerzetten 🙄

Wellicht is dit een (voorlopige) oplossing voor je: Zoek op marktplaats een 2de hands filter wat je bak er een keer of 10 per uur doorjast ( dus eentje van minimaal 650 tot 900 liter per uur) daar blijft uiteindelijk maar de helft van over maar dat is niet erg. Daar je weinig planten en veel vervuiling hebt, is het zaak om zo goed mogelijk te filteren, en niet alleen mechanisch of met baccies maar ook chemisch, Dat klinkt heel cru maar betekent alleen dat je
gaat filteren als volgt: ( van inlaat naar uitlaat in de filter)) grove media , blauwe grove mat en siporax, dan weer grove mat en VEEL actieve kool ( in netje) en dan weer fijne mat en zakje purigen en wat watten.
Dit verschoon je elke maand gewoon goed uitspoelen en hergebruiken, behalve de watten. Water verversen elke week 1 x 50%, gebruik aquatan waterbereider.

Verder is het echte larie te stellen dat je 2 vissen met die lengte niet lekker zitten in een bak van 60 liter. Tot ze over een paar jaar echt groot worden is de huidige bak echt welk goed geschikt voor deze 2 vissen.
Als je de lijn van je criticasters zou doortrekken, dan zou je zelf niet eens 1 goudje mogen houden in jouw bak. Nonsens! Elke winter ( al jaren lang steeds dezelfde exemplaren) van november tot maart overwinteren op dezelfde manier 5 goudjes van ELK 10-12 cm in een 60 liter bak. Ze zen er goed uit, leggen elk jaar eitjes, en gedragen zich zoals alle goudjes, lekker op hun gemak knabbelend aan alles wat eetbaar lijkt.
Ze worden niet ziek, ze vergroeien niet en vertonen ook geen neurotisch gedrag, dus ga ik er na 50 jaar aqua ervaring maar van uit, dat ze zich best wel lekker voelen.

Een kleine update!

Ik heb een 100L aquarium kunnen regelen die net op het kastje past waar het 60L aquarium stond. De twee goudvisjes zitten daar nu in met alle ruimte van de wereld! Ik heb er voor nu 2 filters in zitten voor aquariua van zo'n 80L. In mijn beredenering zou dit voor nu even goed moeten zijn tot ik een permanente en betaalbaar extern filter kan vinden.

Ik ververs nu iedere week 30% van het water. Dit gaat tot nu toe prima. De vissen zijn actief, het water is helder en de kleine lijkt ook al te groeien! :smitten:

Ja ben er wel blij mee! Achteraf had ik er spijt van dat ik 2 goudvisjes in zo'n klein aquarium had. Dus ben flink gaan zoeken! Een vriendin van me kwam met dot aquarium.

Klopt mijn idee van 2 fliters een beetje? Ik ben op zoek naar een extern filter, maar zou dit voor nu even te doen zijn? Qua inrichting moet ik nog veel doen hoor, heb nu alleen grind liggen met een mosbal en de twee plantjes 😳

Foto komt nog, dat lukt niet via de telefoon! De visjes lijken zo mini in deze bak :br:

Ja ben er wel blij mee! Achteraf had ik er spijt van dat ik 2 goudvisjes in zo'n klein aquarium had. Dus ben flink gaan zoeken! Een vriendin van me kwam met dot aquarium.

Klopt mijn idee van 2 fliters een beetje? Ik ben op zoek naar een extern filter, maar zou dit voor nu even te doen zijn? Qua inrichting moet ik nog veel doen hoor, heb nu alleen grind liggen met een mosbal en de twee plantjes 😳

Foto komt nog, dat lukt niet via de telefoon! De visjes lijken zo mini in deze bak :br:

Voordeel van de 2 filters: Je kunt ze om en om schoon maken. Dus niet beide tegelijk. Is beter voor de bacterien.

Ja met die goudvissen, kun je beter wat bosjes snel groeiers neerzetten.

Voordeel van de 2 filters: Je kunt ze om en om schoon maken. Dus niet beide tegelijk. Is beter voor de bacterien.

Ja met die goudvissen, kun je beter wat bosjes snel groeiers neerzetten.

Oke! Daarbij dus ook minder kans op weer bacteriebloei?

Zijn dat dan plantjes zoals waterpest? (Als ik de naam goed heb onthouden)

Mischien is het leuk om een fotoalbum aan te maken😉

Hier op het forum, mag ook wel voor jezelf. Maar ik ben wel benieuwd naar de bak😀

Ik heb een foto, zal zo even op mijn laptop kijken of ik hem erop krijg! Maar het is nog wel een soort van 'nood' oplossing hoor :sorry:
Dus er moet nog genoeg aan gebeuren voor hij af is! :br:

Dit is m!
Dit was nog voor de planten erin gingen, omdat ik een oplossing moest verzinnen zodat ze niet wegdreven/omvielen (ik moet nog nieuw grind kopen)
Het is een hele slechte foto, maar je hebt nu een idee hoeveel ruimte ze hebben 😀

upload_2016-11-16_18-5-32.jpeg

Je moet wel zorgen dat allebei de uitstroommonden in dezelfde richting staan, anders is de stroming niet goed😉

Ga je nog een achterwand plaatsen?

Voorderest ziet het er wel goed uit, vind ik:engel:

Je moet wel zorgen dat allebei de uitstroommonden in dezelfde richting staan, anders is de stroming niet goed😉

Ga je nog een achterwand plaatsen?

Voorderest ziet het er wel goed uit, vind ik:engel:

Hoe kan ik dat doen met het achterste filter? Want daar komt de uitstroom naar boven toch? Dat kan met mijn andere filter niet volgens mij 😳

Achterwand weet ik nog niet! Is dat nodig? Ik hou wel van simpel, dus ik wil de bak straks ook niet te vol met allemaal spullen 😀 ze staan redelijk rustig in de slaapkamer. Is een achterwand dan echt nodig? Achter ze gebeurt helemaal niks namelijk haha

De vissen vinden een achterwand wel fijner, en het is ook mooier. Want dan zie je de draden niet.
Bij de dierenwinkel hebben ze posters te koop voor een paar euro. Die kun je gewoon achter het aquarium plakken.

De vissen vinden een achterwand wel fijner, en het is ook mooier. Want dan zie je de draden niet.
Bij de dierenwinkel hebben ze posters te koop voor een paar euro. Die kun je gewoon achter het aquarium plakken.

Oh oke! Dan zal ik daar eens naar kijken 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan