Bacteriebloei? Of toch meer aan de hand?

Madoow

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2023
Berichten
58
Leeftijd
29
Hi!

Ik heb nu ongeveer 15-16 dagen geleden mijn bak opgestart, een Juwel Rio 240, met een JBL E1502 er aan.
Mijn water is heel erg troebel. Dit begon al na 1-2 dagen, en is niet minder geworden. Is dit nog steeds bacteriebloei, of is er meer aan de hand?
Het is echt een witte waas, niet groen.. Wat kan ik hier nog aan doen?
 
Dat kan een poosje aanhouden en dan heb je teveel organische belasting tov de hoeveelheid bacterien. Geduld is vaak de oplossing.
 
Ik had dat destijds ook. Niet leuk om te zien bij je opstart maar gaat inderdaad volledig weg eens er evenwicht is. Was precies mist in het water.
 
Het hoort er vaak bij net als bruinalg.
 
Maar is het normaal dat het er zo lang zit? Ik dacht dat het wel weg zou trekken na een paar dagen. Ben al rond aan het kijken naar UV-C lampen. Of moet ik gewoon nog een potje geduld kopen? :D
 
Bij mij bleef het ook wel 2 weken denk ik hoor. En het kan een beetje verschillen per aquarium afhankelijk van de belasting. Gewoon geduld hebben, gaat vanzelf weg. Ik vond het juist wel mooi, mn aquarium was een soort spookbos, zie mn profielfoto:p
 
Ik denk dat je inderdaad best nog even geduld hebt. Het is ook door de lampen erboven dat het zo fel opvalt. Eens het kantelt ging het wel snel naar helder water.
 
Ik zou echt even geduld hebben want de bak moet toch 4 wk indraaien.
 
Dan wacht ik nog even. Als ik goed van dichtbij kijk, lijken het hele kleine witte stofjes. Ik gebruikt dus een JBL E1502, heb alleen 1 grove spons vervangen voor siporax. Moet ik nog een spons vervangen voor filterwatren? Of zou dat normaal niet nodig moeten zijn?
 
Je zou kunnen kijken of een dun laagje filterwatten helpt want echte waterbloei zijn geen stofjes/stukjes maar meer een waas.
 
Ik heb ook even me water getest:
NO2: 0
NO3: 10
PH: 7.5
KH: 5DH
NH3: 0
GH: 9DH
PO4: 0

Geen gekke dingen volgensmij?
 
Het is in de regel beter om je fosfaat wat hoger te hebben en dan in een verhouding 1 op 10 met de nitraat.
Dus rond de 1 mg po4 in jouw geval.
 
Misschien eens een foto van het aquarium?
IMG_4213.jpeg
IMG_4175.jpeg
 
Voor zover op de foto te zien is de eerste foto volledig vergelijkbaar met wat ik had bij de opstart. Plots was het volledig weggetrokken. Ondertussen al anderhalf jaar kristalhelder water. Komt goed.
 
Ondertussen word het meeste licht aan de waterkolom besteed, dus zou ik zeggen dat er veel meer planten bij kunnen.
 
Voor zover op de foto te zien is de eerste foto volledig vergelijkbaar met wat ik had bij de opstart. Plots was het volledig weggetrokken. Ondertussen al anderhalf jaar kristalhelder water. Komt goed.
Top, ik had verwacht dat het met 2 weken weg zou trekken. Maar duurt dus iets langer.
Ondertussen word het meeste licht aan de waterkolom besteed, dus zou ik zeggen dat er veel meer planten bij kunnen.
Ga ik doen! Waterpest, Vallisneria en belgisch groen moet nog groeien, die ga ik stekken. Morgen komt er nog sterrenkruid en wat kleinere plantjes binnen. Wil het gewoon helemaal klaar hebben voor ik er vissen in doe. Zodat ik er daarna zo min mogelijk in hoef te woelen.
 
Terug
Bovenaan