Wat is er nieuw

Bacteriebloei of zweefalgen?

Woutervg

Active member
Lid geworden
4 januari 2025
Leeftijd
48
Hey,

ben er eindelijk aan begonnen. Had me helemaal ingelezen, dacht ik en was op alles voorzien. Maar nu begin ik toch te twijfelen. Vandaar effe een vraag, hopelijk ter geruststelling voor mezelf. Zoniet, dan ga ik werk hebben vrees ik 😉.

Aquarium draait morgen 5 weken. Sedert 1 week wordt hij elke dag troebeler. Vandaag kwam ik thuis en zie door de waas de achterkant zelfs niet meer.

Heb een aquatlantis splendid 120 met RGB led. Is dus 240 liter met 6000 lumen boven.

Lampen branden momenteel 9 uur per dag + op en ondergang. Max op 80÷ wat overeen komt met 20 lum/l

Betreft een fijne filterzand bodem. Geen voedingsbodem. Veel planten die groeien als gek. Al enkele keren moeten snoeien. Lichte draadalgvorming, maar niks problematisch. Mooi stuk hout erin, waar wel wat bruinalg op zit, maar dat komt wel goed denk ik.

Ik geef wekelijks plantenvoeding van colombo, zonder nitraat en fosfaat. Die twee geef ik apart bij, ook wekelijks, met kalium van planted box. Er zitten ook kleibolletjes bij de wortels.

Filter is oase 600 thermo
Bak op 23°
Co2 wordt toegevoegd, dropchecker mooi lichtgroen

Druppeltest van colombo

PH 7,3
KH 10
Gh 13
NO3 10
PO4 0,5
NH3 0
NO2 0

GEmeten dag voor nitraat en fisfaat toegevoegd wordt

Buiten gratis slakken die in de planten zaten zit er nog niks in. Heb de bak gewoon geïnstalleerd, alles aangezet en laten draaizn. Niks toegevoegd buiten 2 of 3 keer een beetje vissenvoer.

Moet ik me ongerust maken? Of is het echt een late, zware bacteriebloei...

Tnx

Bijlagen

• 17462969291362787086738480362738.jpg
    17462969291362787086738480362738.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 38
Lijkt mij groen en dus algenbloei.

Pfffff....

Wat is dan de oorzaak? Met de waterwaarden lijkt me niks mis.

Er komt geen direkt zonlicht in de bak

CO2 is ok volgens de dropcheck.

Waar kan het dan aan liggen?

Ben helemaal nieuw, dus misschien domme vragen...

3 dagen verduisteren. Ik veronderstel dan ook de CO2 af?
Na drie dagen grote waterwissel. Wat is groot? 50%, 80%?

En heeft dit wel zin als ik de oorzaak niet ken? Want als ik de oorzaak niet ken, komt het probleem vermoedelijk ook grwoon terug. UV lamp dan maar?

En wat met plantenvoeding. Doe ik normaal op zondag. Geven morgen? Of pas na die grote waterwissel, aangezien het licht er drie dagen afgaat?

Ik zie de oorzaak ook niet zo snel als je geen nh3/4 meet want dat kan ook een boost zijn.

Is het echt groen of lijkt het zo door de gloed van de planten?
Boven in vlak onder de verlichting lijkt het op de foto witter.

Doe eens wat in een glas en hou dat tegen een witte achtergrond.

Wat heb je aan de bak gedaan qua onderhoud en dergelijke in de paar dagen voordat deze waas tevoorschijn kwam?

Hey,

ben er eindelijk aan begonnen. Had me helemaal ingelezen, dacht ik en was op alles voorzien. Maar nu begin ik toch te twijfelen. Vandaar effe een vraag, hopelijk ter geruststelling voor mezelf. Zoniet, dan ga ik werk hebben vrees ik 😉.

Aquarium draait morgen 5 weken. Sedert 1 week wordt hij elke dag troebeler. Vandaag kwam ik thuis en zie door de waas de achterkant zelfs niet meer.

Heb een aquatlantis splendid 120 met RGB led. Is dus 240 liter met 6000 lumen boven.

Lampen branden momenteel 9 uur per dag + op en ondergang. Max op 80÷ wat overeen komt met 20 lum/l

Betreft een fijne filterzand bodem. Geen voedingsbodem. Veel planten die groeien als gek. Al enkele keren moeten snoeien. Lichte draadalgvorming, maar niks problematisch. Mooi stuk hout erin, waar wel wat bruinalg op zit, maar dat komt wel goed denk ik.

Ik geef wekelijks plantenvoeding van colombo, zonder nitraat en fosfaat. Die twee geef ik apart bij, ook wekelijks, met kalium van planted box. Er zitten ook kleibolletjes bij de wortels.

Filter is oase 600 thermo
Bak op 23°
Co2 wordt toegevoegd, dropchecker mooi lichtgroen

Druppeltest van colombo

PH 7,3
KH 10
Gh 13
NO3 10
PO4 0,5
NH3 0
NO2 0

GEmeten dag voor nitraat en fisfaat toegevoegd wordt

Buiten gratis slakken die in de planten zaten zit er nog niks in. Heb de bak gewoon geïnstalleerd, alles aangezet en laten draaizn. Niks toegevoegd buiten 2 of 3 keer een beetje vissenvoer.

Moet ik me ongerust maken? Of is het echt een late, zware bacteriebloei...

Tnx
Gewoon even niets doen. Veelal wordt het probleem gewoon al minder. Let op; niet te veel water verversen want dat geeft de bloei telkens een oppepper.

Wat heb je aan de bak gedaan qua onderhoud en dergelijke in de paar dagen voordat deze waas tevoorschijn kwam?
Gesnoeid en ramen proper gemaakt en draadalgen verwijdert

Gewoon even niets doen. Veelal wordt het probleem gewoon al minder. Let op; niet te veel water verversen want dat geeft de bloei telkens een oppepper.
Pffff... Dat is dan te laat... Heb, gezien Jessica (geen verwijt hoor) zei dat het zweefalgen waren met de to do uitleg bij, deze morgend 50% wissel gedaan... Als het dus bacteriebloei is ga ik wat zien de komende dagen vrees ik

Oh ja... Met een zandrijfje de algen die op het zand stonden wat weggehaald. Maar toen begon hij al licht wazig te worden...

Gesnoeid en ramen proper gemaakt en draadalgen verwijdert

Oh ja... Met een zandrijfje de algen die op het zand stonden wat weggehaald. Maar toen begon hij al licht wazig te worden...

Bodem, planten en vaak ook je ruiten zitten vol bacterien, het kan zijn dat je de boel net genoeg verstoord hebt om de bacterien te triggeren.
Verder niet erg als dat het is, dat is na een paar dagen weg en je water is meestal helderder dan voorheen

Afgaande op de fot dacht ik aan een groene waas en zie dat nog zo en vroeg daarom ook of je wat in een glas kon doen om het tegen een witte achtergrond goed te kunnen zien.
Of het wit of groen is dat is soms lastig te onderscheiden en aangezien je ook andere algen hebt zou het me niet verbazen dat het wel algenbloei is maar goed dat is mijn mening ;))

Geen probleem hoor. Ik heb gedaan wat die van plantedbox schrijft. Kan nu twee richtingen uit.

Of het waren algen (hier thuis was er trouwens ook discussie over of het nu groene of witte waas was) en dan zou het moeten beteren

Of het waren toch bacterien en dan zal ik wat langer op een nog wazigere bak moeyen kijken.

Heb nu al 5 weken geduld. Een of twee weken extra overleef ik wel 😉.

Heb trouwens dat glas gedaan, spijtig genoeg na de waterwissel en lijkt mij niet groen te zijn. Gewoon troebel.

Ach. Zal niet mijn laatste foutje zijn waarschijnlijk en ook niet mijn laatste vraag hier. Ik kom er wel... 😉

Ik hou jullie op de hoogte van wat het nu was 😉. Ik veronderstel dat ik de eerste bewoners best uitstel tot ik terug helder water heb? Of ga ik gewoon af op de waterwaarden?

Opzich kan bacterie of algenbloei geen kwaad zolang je waterwaarden goed zijn.

Lijkt mij groen en dus algenbloei.
Je had gelijk. Waren wel degelijk algen. Werd paar dagen na mijn post wel heel duidelijk.

Ik heb teveel daglicht vrees ik, maar geen direkt zonlicht. Ben aan het spelen geslagen met mijn verliching en dat begint nu mooi te werken. Bak wordt elke dag beetje helderder dan de dag ervoor, dus denk dat het gelukt is... Nog niet glashelder, maar we zien toch al terug iets 😉

Mooi dat het de goede kant opgaat en pas op voor de tijd die voor de deur staat met nog meer zon.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan