Bacteriebloei


RoelBeestenboel

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2020
Berichten
144
Leeftijd
53
Mijn bak van 300 liter draait nu twee maanden. De planten groeien als gekken. Maar elke keer na het snoeien zit ik vier dagen tegen een mistige toestand aan te kijken. Dit komt mogelijk door het omwoelen van de bodem (ik heb een JBL voedingsbodem) of kan er iets anders zijn? Hoe voorkom ik dit want het weerhoudt me nu vaak om op tijd te snoeien...
 
Mijn bak van 300 liter draait nu twee maanden. De planten groeien als gekken. Maar elke keer na het snoeien zit ik vier dagen tegen een mistige toestand aan te kijken. Dit komt mogelijk door het omwoelen van de bodem (ik heb een JBL voedingsbodem) of kan er iets anders zijn? Hoe voorkom ik dit want het weerhoudt me nu vaak om op tijd te snoeien...

Waarom zou je bodem telkens willen omwoelen? Je moet daar erg voorzichtig mee zijn als ik je mag adviseren. Teveel gedoe in je bodem kan leiden tot ammonium pieken waardoor je problemen als Staghorn algen binnenhaalt.
 
Ik wil dat helemaal niet maar wanneer je de stengelplanten verwijderd om ze in te korten trek je met de wortels toch ook de bodem een beetje overhoop.. of hoe moet het anders?
 
Dus geen oplossing, behalve die hele bak overhoop halen en opnieuw beginnen? Dan verzin ik wel wat anders
 
Ik heb geen voedingsbodem (meer, ik had er wel ooit eentje, aangesmeerd door een LFS toen ik mijn bak kocht) maar met kleinbolletjes die er een tijdje in zitten heb je een vergelijkbaar probleem als de wortels van een plant er aan vast gegroeid zijn. Ik hou dan de hevel erbij als ik de plantjes eruit haal, scheelt een heleboel mist en de volgende dag is alles weer helder.
 
Ik wil dat helemaal niet maar wanneer je de stengelplanten verwijderd om ze in te korten trek je met de wortels toch ook de bodem een beetje overhoop.. of hoe moet het anders?

Ok, dat bedoelde je. Je moet inderdaad heel voorzichtig de plantjes naar boven trekken waarbij je telkens even stopt om de grond tussen je wortels vandaan te laten zakken. Dat voorkomt ook dat er zweefvuil in je water komt.
 
Een erg herkenbaar probleem hoor. Dit is voor mij ook o.a. de reden geweest om geen voedingsbodems meer te gebruiken. Momenteel ben ik erg tevreden over het Superfish plant substraat dat ik onder een laag filterzand heb liggen. Ik verrijk de bodem met voedingscapsules. En voeg de rest van de voeding vloeibaar toe aan het water. Een goede pomp/filter scheelt enorm in hoe lang de bak troebel blijft. :petjeaf:
 
Okay. Dus voorzichtiger verwijderen en hevel erbij. Want mijn planten groeien zo hard dat ik bijna elke week wel moet snoeien. En wanneer je de stengelplanten alleen afknipt worden ze steeds breder en dichter vertakt, net als de heg in de tuin zeg maar. Ik heb een buitenfilter JBL cristalprofi e1502 greenline in een bak van 300 liter. Dat zou toch genoeg moeten zijn denk ik? Alleen tegenwoordig zitten er vooral sponzen in die natuurlijk heel fijne deeltjes niet echt kunnen tegenhouden en bacteriën al helemaal niet... het is jammer want het ziet er allemaal zo goor uit terwijl het water eerder mooi helder was.
 
Die filter zou normaliter het moeten kunnen doen. Ik heb de oude 901 gehad en in de bovenste bak had ik in de middensectie wat filterwatten onder de spons gedaan tegen het fijne vuil.
 
Okay. Dus voorzichtiger verwijderen en hevel erbij. Want mijn planten groeien zo hard dat ik bijna elke week wel moet snoeien. En wanneer je de stengelplanten alleen afknipt worden ze steeds breder en dichter vertakt, net als de heg in de tuin zeg maar. Ik heb een buitenfilter JBL cristalprofi e1502 greenline in een bak van 300 liter. Dat zou toch genoeg moeten zijn denk ik? Alleen tegenwoordig zitten er vooral sponzen in die natuurlijk heel fijne deeltjes niet echt kunnen tegenhouden en bacteriën al helemaal niet... het is jammer want het ziet er allemaal zo goor uit terwijl het water eerder mooi helder was.

Planten kan je inderdaad knippen maar dan ook de bovenste delen terugzetten. Dat verfrist de plant en worden ze minder "bushy". Voor het filteren van zweefvuil is het een goed idee om filterdoek in het vóórfilter te zetten. Bij een JBL 1502 dus in de bovenste bak onder de grove spons. Ik heb zelf dit filter ook en volg dit principe zonder zweefvuil problemen.
IMG_20200125_134516.jpg
IMG_20200125_134522.jpg
 
Bij een JBL 1502 dus in de bovenste bak onder de grove spons

Werkt de nieuwe 02 serie dan anders dan de 01 want daar zat het voorfilter enkel aan de zijkanten en kwam het via de spons in het midden terug meende ik.
 
Ik heb filterdoek besteld en ga het proberen. Ik houd jullie op de hoogte!
 
Planten kan je inderdaad knippen maar dan ook de bovenste delen terugzetten. Dat verfrist de plant en worden ze minder "bushy". Voor het filteren van zweefvuil is het een goed idee om filterdoek in het vóórfilter te zetten. Bij een JBL 1502 dus in de bovenste bak onder de grove spons. Ik heb zelf dit filter ook en volg dit principe zonder zweefvuil problemen.
Bekijk bijlage 294458Bekijk bijlage 294459
Waar koop je die fikterdoeken
 
Werkt de nieuwe 02 serie dan anders dan de 01 want daar zat het voorfilter enkel aan de zijkanten en kwam het via de spons in het midden terug meende ik.

Bij de nieuwe serie is het bovenste bakje vergroot en vult de gehele omtrek van het filterhuis. Bij de 1501 waren de zijkanten gevuld met grove spons. Nu dus de volle bovenste bak. Het water komt bij beide filters terug via het middenkannaal. Het plaatje hieronder toont de dubbele basket die van een 1501 een 1502 maakt.
 
Planten kan je inderdaad knippen maar dan ook de bovenste delen terugzetten. Dat verfrist de plant en worden ze minder "bushy". Voor het filteren van zweefvuil is het een goed idee om filterdoek in het vóórfilter te zetten. Bij een JBL 1502 dus in de bovenste bak onder de grove spons. Ik heb zelf dit filter ook en volg dit principe zonder zweefvuil problemen.
Bekijk bijlage 294458Bekijk bijlage 294459

op de verpakking staat binnen 12 a 24 uur weer verwijderen. Doe jij dat ook of laat je het er gewoon in zitten?
 
Ik gebruik Eheim vlies en dat kun je gewoon laten zitten hoor tenzij de boel daardoor verstopt geraakt.
 
Filterdoek kun je zien als vervanging voor watten en die verwissel je ook pas als ze aardig smerig zijn en dat kun je nu ook doen lijkt me zo toe.
 
Helaas helpt het allemaal niets. Er hangt een lelijke witte waas in het aquarium. Ik denk echt dat het bacteriebloei is en dat laat zich er niet uit filteren lijkt het. Wat is wijsheid? Ik wacht al bijna twee weken rustig af maar het neemt maar een beetje af...
 
Ik heb altijd begrepen dat witte waas bacteriebloei is. Een dusdanig snelle vermeerdering van de heterotrofe bacteriën (en dat kunnen ze) dat ze niet direct allemaal een plek hebben.

Die bacteriën groeien zo explosief omdat er voedsel vooradig is, meer dan de normale bacteriepopulatie aankan. Dus meer organisch afval dat omgezet moet worden.

Normaal gesproken zal dat gebeuren in een startend aquarium, omdat de populatie heterotrofe bacteriën nog moet worden opgebouwd, aangepast aan de organische belasting. Na een poos heb je voldoende van die bacteriën, hebben ze een plek gevonden en de bak begint wat stabieler te draaien.

Wanneer dit gebeurt in een regulier draaiend aquarium, dan is er een plotselinge forse toename van organische belasting (kan wanneer je gaat rommelen in een bodem die veel vuil bevat bijvoorbeeld), of de standaard ruimte voor mechanische filtratie is te klein om een kleine schommeling op te vangen.

Ik denk dat beide mogelijkheden in dit geval de moeite van het bekijken waard zijn.

Wanneer de voedingsbodem blijft, en daarmee meer vuil, dan zou ik zelf de filtercapaciteit daar op aanpassen.
Een 1502 op 300ltr vind ik weinig, zeker bij een forse beplanting en een hoge organische belasting. Die 1500 ltr per uur is een puur theoretisch getal. Daar blijft in de praktijk een stuk minder van over.

Er zijn ook andere zaken te bedenken om de organische belasting te verlagen, zoals soort voer voor bewoners en een goede plantengroei voor alle planten. Ook rottend hout kan meer belasting geven.

Sponsen doen het uitstekend als mechanische filtratie, vooral wanneer ze ongeveer middelmatig van dichtheid zijn (meestal de blauwe). De sponsen blijven goed werken zolang je ze vaak genoeg schoonmaakt. Wanneer de zwartbruine drab de laatste spons doordrenkt heb je te lang gewacht. Wanneer het spoelwater nauwelijks kleurt had je langer kunnen wachten. Wij spoelen onze sponzen doorgaans elke 1 a 2 maanden uit, vaker wanneer nodig.

Allemaal mogelijkheden die ik zou bekijken voor ik mijn filter dichtstopte met filterdoek. Dat verlaagt de filtratie eerder dan dat het er beter van wordt.
 
Ik heb altijd begrepen dat witte waas bacteriebloei is. Een dusdanig snelle vermeerdering van de heterotrofe bacteriën (en dat kunnen ze) dat ze niet direct allemaal een plek hebben.

Die bacteriën groeien zo explosief omdat er voedsel vooradig is, meer dan de normale bacteriepopulatie aankan. Dus meer organisch afval dat omgezet moet worden.

Normaal gesproken zal dat gebeuren in een startend aquarium, omdat de populatie heterotrofe bacteriën nog moet worden opgebouwd, aangepast aan de organische belasting. Na een poos heb je voldoende van die bacteriën, hebben ze een plek gevonden en de bak begint wat stabieler te draaien.

Wanneer dit gebeurt in een regulier draaiend aquarium, dan is er een plotselinge forse toename van organische belasting (kan wanneer je gaat rommelen in een bodem die veel vuil bevat bijvoorbeeld), of de standaard ruimte voor mechanische filtratie is te klein om een kleine schommeling op te vangen.

Ik denk dat beide mogelijkheden in dit geval de moeite van het bekijken waard zijn.

Wanneer de voedingsbodem blijft, en daarmee meer vuil, dan zou ik zelf de filtercapaciteit daar op aanpassen.
Een 1502 op 300ltr vind ik weinig, zeker bij een forse beplanting en een hoge organische belasting. Die 1500 ltr per uur is een puur theoretisch getal. Daar blijft in de praktijk een stuk minder van over.

Er zijn ook andere zaken te bedenken om de organische belasting te verlagen, zoals soort voer voor bewoners en een goede plantengroei voor alle planten. Ook rottend hout kan meer belasting geven.

Sponsen doen het uitstekend als mechanische filtratie, vooral wanneer ze ongeveer middelmatig van dichtheid zijn (meestal de blauwe). De sponsen blijven goed werken zolang je ze vaak genoeg schoonmaakt. Wanneer de zwartbruine drab de laatste spons doordrenkt heb je te lang gewacht. WanneerAllemaa

Mijn bak draait pas sinds februari. Echter het ging allemaal prima (zie foto) totdat ik de enorme plantengroei een beetje moest terugsnoeien. Overigens is toen ook per ongeluk de CO2 toevoer verlaagd. Resultaat was opeens meer algen, teruglopen van de plantengroei en het ontstaan van een steeds dichtere mist in de bak.
CO2 staat nu weer goed maar het herstelt allemaal maar matig. Ik ga het filtervlies weer uit het filter halen en wacht toch maar even rustig af denk ik. Dit filter voldeed prima maar ik denk dat het indraaien wellicht wat langer vergt? Overigens zijn ammoniak en nitriet allebei 0 en nitraat 5. Lijkt me dus op zich prima. Zal fosfaatgehalte nog eens bepalen
 

Bijlagen

  • 30B35205-7E12-403C-BCF1-93FA39AF7E2A.jpeg
    30B35205-7E12-403C-BCF1-93FA39AF7E2A.jpeg
    168.9 KB · Weergaven: 105
Ik denk dat dat duidelijk was, maar voor alle zekerheid, je filtert niet de witte waas weg, niet de bacteriën. Je filter hoeft dus ook niet de bacteriën tegen te houden.

Met wat je zegt klinkt die bacteriebloei niet zo vreemd. Het klinkt bijna logisch :)

Ik heb eens gelezen dat een aquarium ongeveer 4 tot 6 maanden nodig heeft na de laatste verandering om in evenwicht te komen, met name mbt bacteriën. Ik denk, als ik hier bij ons kijk, dat het misschien nog wel langer kan duren.

Wat je aangeeft, (verstoring van bodem waarmee vuil omhoog komt, verminderde groei van planten waardoor de organische belasting toeneemt, tijdelijke verlaging van co2 wat invloed heeft op waterwaarden en plantengroei en daarmee de stabiliteit), zijn allemaal dingen die, zeker zo in het relatieve beginstadium, voor problemen kunnen zorgen.

Met wat je nu zegt zou mijn focus liggen op het in orde brengen van de plantengroei waardoor de organische belasting vermindert, en het min of meer schoon houden van het filter. Zoals ik zei regelmatig slecht uitspoelen in aquariumwater (naar mijn mening de manier om het minste risico te lopen op onnodig bacterie-verlies). Wanneer je bij het schoonmaken wat vuil/drab laat zitten in het filter, de sponzen, dan hou je het allemaal stabieler.

En verder afwachten tot de bacteriën hun plek vinden in het filter, op de decoratie en eigenlijk overal op alle oppervlakken in de bak, inclusief de bodem.

Veel succes en plezier met je bak.
 
De waas houdt wel hardnekkig stand moet ik zeggen. Het is zo beroerd dat ik de achterwand niet meer kan zien (bak is 100 bij 60 bij 60 cm). De planten lijken me hier wellicht ook last van te krijgen want ze krijgen door die wazigheid ook minder licht. Bovendien is het aquarium nu een bron van ergernis in plaats van het levende schilderij dat het drie weken terug nog was. LFS adviseert uv filter net als een bevriende aquariaan. Maar ik vind hier hevige discussies over op dit forum in het verleden... hoe lang moet ik met mijn vingers van de bak afblijven voor deze narigheid weg is en wanneer schaadt het de planten?
 
In de praktijk zal je voor elke stap in een aquarium voor- en tegenstanders kunnen vinden.

Ik vind zelf een uv-filter bij bacteriebloei hetzelfde als een algeneter bij alg en een pleister op een etterende wond. Maar, er zijn vast mensen die er in het verleden succes mee hebben behaald, al was het maar toevallig. Misschien ben jij een van de mensen bij wie het "de" oplossing is.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die iets weten over of de gedode bacteriën nog op een negatieve manier kunnen bijdragen aan het probleem wanneer een te hoge organische belasting al een probleem was (voor het geval dat de oorzaak zou zijn).

Allereerst, de witte mist komt niet toevallig van heel fijne co2-belletjes?

Wanneer ik in jouw situatie zou zitten en ik zou echt wat willen doen nu, dan zou ik beginnen met het bijplaatsen van een eheim classic 2215 (de plusversie die helemaal vol zit met sponzen voor goede mechanische filtratie. Spraybar over de volledige achterwand voor optimale stroming door de bak.

Wanneer dat na 1 a 2 weken niet voldoende resultaat had zou ik als ik echt niet langer meer wilde wachten, de vissen en de planten in een stuckuip doen en de bodem vervangen door een filterzandbodem 0,7-1,25mm. Planten terugplaatsen, vissen terugplaatsen. Bij planten die bodemvoeding nodig hebben capsules of kleibollen plaatsen.

Maar, je zal hier veel mensen vinden die het compleet anders zouden aanpakken.

Succes, het is erg vervelend wanneer je je best doet en het lukt niet.
Het scheelt, uiteindelijk zie je eigenlijk dat alle bakken die niet goed lopen op enig moment weer in orde komen, tenzij iemand het bijltje er bij neergooit.
 
UV filter zal helpen als het zweefalg is. Zweefalg is groen en bacterienbloei is wit. Op de foto zie ik zelf bacterienbloei maar het is soms lastig te zien.

Ik zou zelf eens beginnen met een grote waterwissel van 80% en kijken of het daarmee opknapt. Kan mijn inziens verder geen kwaad.
 
Ik ben een “herstarter “. Ooit als jochie van 13 begonnen en tot begin 30 op en af aquaria gehad. Eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad. Ik had toen matig tl licht, tweedehands bakken en filters, gebruikte potgrond (!) als voedingsbodem en maakte aanvankelijk mijn eigen CO2 met suiker en bakkersgist in een plastic bakje.. nooit gedoe, planten wilden niet altijd maar het ging wel.... nu (inmiddels 49 jaar..) heb ik de mooiste (en dure) spullen en loopt alles in de soep... al die hightech is misschien ook niet echt goed...
En of de huidige voedingsbodem echt de oorzaak is? Dan zouden toch meer mensen dit moeten hebben?
Ik troost me maar met het feit dat de vissen het allemaal niets kan schelen. Ze zwemmen vrolijk en zien er prachtig uit. Ik gooi het bijltje er niet bij neer. Maar ik wil ook niet in paniek allerlei (nog meer!) dingen kopen en doen met weer teleurstelling tot gevolg...
 
Ow leuk, wij gebruiken bio-co2 en tot grote tevredenheid :)

Je hebt niets aan deze opmerking maar het is altijd weer leuk mensen te zien die met plezier bio-co2 gebruiken of hebben gebruikt.
 
al die hightech is misschien ook niet echt goed...
Hah dat is ook een beetje hoe ik er in sta. 'niet goed' is wellicht wat overdreven maar makkelijker hoeft het met al dat high-tec spul zeker niet te zijn. Hoe meer licht je geeft (met al die mooie LED balken) hoe meer groei er is en hoe sneller er een onbalans plaats kan vinden en alles in de soep draait. Als het goed gaat is het allemaal super mooi maar als het fout gaat dan gaat het ook snel fout.

Ik zelf werk nog met de oude techniek en zonder co2. Het gaat een stuk langzamer maar is voor mij wel stabiel. En mocht er toch iets fout gaan dan heb ik nog tijd om bij te sturen. Al begrijp ik jullie snelle boys met co2 reactoren, 10x aquariuminhoud per uur filteren om maar een optimale stroming te krijgen en 250W aan LED boven het aquarium ook wel weer. Het is best mooi :)
 
UV filter zal helpen als het zweefalg is. Zweefalg is groen en bacterienbloei is wit. Op de foto zie ik zelf bacterienbloei maar het is soms lastig te zien.

Ik zou zelf eens beginnen met een grote waterwissel van 80% en kijken of het daarmee opknapt. Kan mijn inziens verder geen kwaad.
Ik heb zaterdag 50% gewisseld. Gisterenmorgen was het een stuk helderder. Ik werd zowaar weer ?. Maar in de loop van de dag werd de mist weer dikker. Dat is ook wel logisch wanneer je er vanuit gaat dat het bacteriebloei is, deze heterotrofe bacteriën delen als gekken en nemen dus exponentiëel toe... de vraag is dan alleen waarom ze met zoveel zijn. Als het iets in het water is zou een waterwissel moeten helpen nietwaar? Er liggen geen dode dieren in de bak, ik voer maximaal eenmaal daags een beetje, er liggen geen planten te rotten... wel trof ik in het filter drie waterjuffer larven aan maar dat kan het toch niet zijn? En het filter schoonmaken... daarover zegt men toch juist dit niet te doen bij bacteriebloei? Ik vind dat er ook maar weinig over te vinden is in boeken. En online staan zeer tegenstrijdige verhalen. Niemand lijkt het echt te weten, behalve de aquariumspullenverkopers... die hebben overal chemische rommel voor of dure elektrische snufjes...
 
Je bak draait recent zover ik weet dus daar zou ik niks aan doen tenzij de uitstroom al stukken minder is dan normaal. Ook de Waterjuffers zullen niet de oorzaak zijn maar let er wel op dat je ze gelijk verwijderd want dat zijn rovers.
 
Hah dat is ook een beetje hoe ik er in sta. 'niet goed' is wellicht wat overdreven maar makkelijker hoeft het met al dat high-tec spul zeker niet te zijn. Hoe meer licht je geeft (met al die mooie LED balken) hoe meer groei er is en hoe sneller er een onbalans plaats kan vinden en alles in de soep draait. Als het goed gaat is het allemaal super mooi maar als het fout gaat dan gaat het ook snel fout.

Ik zelf werk nog met de oude techniek en zonder co2. Het gaat een stuk langzamer maar is voor mij wel stabiel. En mocht er toch iets fout gaan dan heb ik nog tijd om bij te sturen. Al begrijp ik jullie snelle boys met co2 reactoren, 10x aquariuminhoud per uur filteren om maar een optimale stroming te krijgen en 250W aan LED boven het aquarium ook wel weer. Het is best mooi :)
Dat is ook mijn indruk... want de planten explodeerden de bak uit. Dus veel snoeien en dus steeds gerommel in de bak en de bodem. Ik was ook nog zo stom om de CO2 terug te draaien. Ik had nieuwe corydoras gekocht en interpreteerde hun stressy gezwem als reactie op te hoog CO2 (droptest was overigens lichtgroen). Een week later cabomba vol alg en stagnerende groei van gesnoeide planten... en mist. Ik mag nu van mezelf even niets doen om te zien wat er gebeurt maar het kost moeite... tenzij iemand een briljant idee heeft ?
 

Terug
Bovenaan