Bacteriebloei

D

daanhoogervorst

Guest
Ik heb vrijdag mijn hele aquarium leeggehaald en gevuld met nieuw zand en planten. Nu heb ik alleen ineens erg veel last van bacteriebloei. Na hoeveel dagen zou dit moeten herstellen en zijn er nog andere oplossingen behalve de UV lamp (erg duur). de pomp staat naar boven gericht. Het gaat om een Lido 120.
 
Uv is niet voor bacterie bloei.

Gooi er 2 dopjes nitrivec in, komt alles goed.

Sera nitrivec 100 ml. een mix van reinigingsbacterien voor 1000 ltr.

Sera nitrivec Een speciale mix van verschillende hoogwaardige reinigingsbacteri�n voor aquariumwater. sera nitrivec verhindert een toename van ammoniak en nitriet.
 
Vormt zich geen natuurlijk evenwicht? (ik kan op zijn vroegst woensdag naar de dierenspeciaalzaak ivm stage)
 
Ik heb gewerkt met Aquasafe in het aquariumwater.
 
Gewoon goed doorfilteren.

Duurt toch 3 weken, dan pas ingrijpen,he.
Bak moet eerst rijpen.
Aquasafe, is geen nitrivec(nitrificerende bacterie.)
Komt wel goed.

Heb je een goede vulling in je filter?
Siporax, grof schuim fijn schuim watten?
 
Groen is nitraatspons. kan eruit. voeding voor je planten.
Kool kan je er ook beter uit laten, voor noodgevallen. medicijnen.

Rest is goed.
 
Waarom stoppen ze dit standaard in een filter als het overbodig is :eek:?
 
daanhoogervorst zei:
Ik heb vrijdag mijn hele aquarium leeggehaald en gevuld met nieuw zand en planten. Nu heb ik alleen ineens erg veel last van bacteriebloei.

Heb je het zand wel gespoeld?
Aquarium weer gevuld met oud water of gewoon opnieuw met kraanwater?
 
Je bent met een nieuw bodem erg veel van je bacterien kwijt dus dan is de bacteriebloei ook niet zo raar.
Ook je filter heb je aangepakt begrijp ik nu dus al met al heb je niet voldoende bacterien meer denk ik.
 
daanhoogervorst zei:
Waarom stoppen ze dit standaard in een filter als het overbodig is :eek:?

Zijn niet overbodig,hoor.

Alleen pas nodig als je teveel nitraat hebt, groen.

of medicijnen uitfilteren. zwart.
Moet je die anders apart kopen.kost ook geld.
 
Zand gespoeld ja,
En inderdaad kraanwater met aquasafe.
 
Met Rust gaat het al stukken beter,
Hoelang moet ik nog wachten op het toevoegen van garnalen voor deze bak?
 
Garnalen zijn erg gevoelig. Aangezien je de hele bodem hebt vernieuwd is er geen bacteriecultuur meer aanwezig daar. Ik zou de bak voor alle zekerheid goed laten indraaien.
 
supergoede site! staat alleen geen tijd aangegeven dat het wel/niet kan
 
Nou, indraaien normaal is 3 weken. doe er 1 week bij.
 
Zojuist mijn water laten testen, dit was helemaal prima.
Er is ook niks meer te zien van de bacteriebloei.
 
Is gewoon overschot,bacterie ,met opstarten, wat uit het filter komt.

Verder niets loos mee,hoor.

Dat je water goed is, klopt, nitriet is nog niet geweest, dan,
dus je meet nog niets.
 
De planten zijn al goed aan het wortelen, ik ga volgende week waarschijnlijk mijn Crystal Reds halen bij Beestenboel XL (heeft iemand hier ervaring mee)?
 
Zou toch eerst nog een keer je water meten. voor dat je die er in zet.
Zeg ik niet voor niets,hoor.
IK was ook te vroeg met tijgergarnalen in de bak te zettten, dag 50 garnalen.

Maar,nee. 6 maanden later zie ik ze toch, in dezelfde bak,, overlevers.

Voor 3,50 euro per stuk?

Heb je al verder gekeken? maar ja, rijden kost ook geld,he.

Vraag op welk water ze zitten. dat dat hetzelfde is.
 
Ze zijn op dit moment 2 euro per stuk (marktplaats Beestenboel XL)
Rijden valt mee, hier in de regio is weinig anders te vinden.
 
Nee, dat is ongeveer een uur rijden :p
 
Nee, zou ik ook niet doen dan. Benzine kost ook geld,he.
 
Yep en ik vind 2 euro voor een CR best een goede prijs, ze zitten op leidingwater. net als bij mij.
 
Voor het toevoegen van garnalen hou ik zelf een indraaiperiode van 4 tot 5 weken aan. Garnalen zijn echt gevoelige beesten en het zou zonde zijn als ze dood zouden gaan.
 
Is er een manier om de bacteriehuishouding te testen?
De bak ziet er alweer als vanouds uit.
 
Zover ik weet niet echt nee. Ja je kan alleen kijken of na enkele weken de nitraat stijgt. Dat geeft aan dat er nitriet in nitraat is omgezet.Maar in principe kun je het beste gewoon rond de 5 weken indraaien bij garnalen.
Garnalenparadijs heeft ook goede en mooie garnalen te koop.
 
Die zien er ook erg mooi uit,
Ik ga eerst kijk bij beestenboelXL en als dat me niet bevalt kan ik altijd nog op garnalenparadijs bestellen.
Ik heb op dit moment nog een Waffermix staan, moet ik nog ander voer bijkopen of is dit voldoende?
 
Nogsteeds wachtende :p
 
Waffermix zegt me niks maar zelf mix ik 2-3 soorten garnalenvoer doorelkaar en daar voer ik ze mee.
Bij diverse zaken kun je online al voor een paar euro garnalenvoer kopen en dan heb je ook voor een hele lange tijd voldoende. belangrijk is om wat af te wisselen in elk geval en af en toe een plakje komkommer of een Mullberrieblad stellen ze ook op prijs.
Ze zijn hier echt gel op Mullberrie hoor. Kijk maar eens bij onlineaquariumspullen hiervoor.
 
de bak draait nu 11 dagen? als je er garnalen in plaats krijg je een nitrietpiek en gaan al je garnalen dood. Heb het hier zelf gehad met mijn guppen, mollies en neon tetra`s. Ongeveer 35 euro aan vis dood binnen 5 dagen.

Als je geluk heb kun je er dan nog een paar redden, door dagelijks 50 % water te wisselen als je nitriet meet!

Ik zou nog geen garnalen halen. Diertjes geven ammoniak af aan het water, wat nitriet word en vervolgens nitraat. Bacterien zetten dit proces in werking. Die bacterieen heb je nu nog niet. Je plaatst de garnalen, krijgt hierdoor ammoniak, dit wordt nitriet wat nog niet omgezet wordt naar nitraat. Hierdoor sterven de garnalen..

Het is echt niet leuk om dagelijks dode diertjes uit je aquarium te moeten halen.

Kortom: wacht alsjeblieft nog even met het aanschaffen van de garnalen!
 
yep, volgende week zaterdag ga ik ze waarschijnlijk halen.
 
Terug
Bovenaan