Bactopuur direct


G

Guppy101

Guest
hallo

Vraagje.

In de bijsluiter staat. 1 tablet boor 50l gedurende 3 dagen. Daar'a 50% verversen.

Is dat dan iedere dag 1 tablet of 1 tablet voor de 3 dagen?

En dat verversen is dat op dag 4?

Groetjrs
 
Niet iedere dag een tablet. Dag 4 verversen en kool in je filter. Na de kuur goed je NH3 en NO2 meten want de bactopur kan al je bacterieen vernietigen. Dan is aquarium oningedraait en krijg je een maand lang oplopenede waterwaardes en de nitrietpiek.

Als je het idee heb dat de ziekte niet over is dan dag 4 helft verversen en een halve dosis bijdoseren. aquarium is 100 liter je ververst de helft dus 50 liter dan 1 tablet erbij en weer 3 dagen laten zitten
 
Dit staat er dan ook in de bijsluiter:

1 tablet per 50 liter aquariumwater toevoegen. Het aquarium tijdens de behandeling goed ventileren. CO2-bemestingssysteem uitschakelen. Niet over kool filteren. Na drie dagen het water gedeeltelijk (50%) met sera aquatan verversen.
 
Dan is onderstaand stukje wat jij wilt weten:

1 tablet per 50 liter aquariumwater toevoegen. Het aquarium tijdens de behandeling goed ventileren. CO2-bemestingssysteem uitschakelen. Niet over kool filteren. Na drie dagen het water gedeeltelijk (50%) met sera aquatan verversen.

Dus is je bak 150L, dan 3 tabletten.
 
Klopt niet als je het mij vraagt hoor.
Heb net de bijsluiter uit een doosje Baktopur direct gehaald en is toch een iets ander verhaal.

20180201_161705.jpg
 
Ah oke,dan valt het allemaal nog mee en wijkt enkel de tekst van de link af ;)

Vraag me toch af wat er dan voor versie in de bijsluiter van Cecile staat :juggle:
 
De bijsluiter heb ik niet meer. Ik heb ook de info hierboven gehaald. Discuszolder.

Dus als ik jullie goed begrijp is het 1 tablet dus. Mijn aquarium is 54 l.
Als ik vandaag begin, dan moet ik zondag mijn water verversen?

Filteren over actief kool en daarna sera nitrivec toevoegen en gedurende de maand mijn waterwaardes in de gaté houden.

Hopelijk ben ik dan van die bacterie vanaf want deze zit al een paar maanden in mijn bak.
 
Dit maakt ook de goede bacterien in je bodem en filter stuk dus zeker goed na de kuur monitoren en meten.
 
Ik zou de bijsluiter uit de verpakking volgen zoals ik geplaatst heb,

Dus 1 tablet in je bak doen en dan minstens om de dag verversen een week lang en dan bv 15 liter per keer verversen met een kwart van zo'n tablet opgelost in het verse water.
Na een week kijken hoe het er voor staat en als het ziektebeeld verdwenen is na die week 24 uur over kool filteren.

Let op dat je het middel eerst helemaal goed op laat lossen in een apart bakje met aquariumwater,eventueel tussendoor ff roeren en dan pas in je bak doen.

Wat is er eigenlijk aan de hand in je bak?
 
Ok, dus als ik het goed begrijp. Begin ik dus vandaag met 1/4 tablet, morgen niets, overmorgen 15l waterverversen + 1/4 tablet, enzo voort?


Ewel ik denk dat de oorzaak er al was van bij de opstart. Aangezien hier regenwater voorhanden ligt gebruikte ik dus regenwter voor mijn verversingen. Kraanwater is hier van slechte kwaliteit. Kh 15 en gh 22. Dus gebruikte ik een mix van de 2 om de boel te verzachten. Tot wanneer dat een paar van mijn kubotais ziek geworden waren. Bij de lfs hadden ze mij gezegd dat het gebruik van regenwater niet zo een goed idee was. Nitriet en andere stoffen kunnen gemeten worden, maar bacterien niet.

Aangezien ik de bactopuur toen niet wou gebruiken in mijn bak, heb ik toen alle kubotais in een quarantaine bak geplaatst en daar behandeld. Spijtig genoeg is alles misgelopen en ben ik mijn volledige school kwijt geraakt. Door mijn eigen fout. Verwarming was veel te hoog. De bak zelf heb ik een paar serieuse waterwissels gedaan en behandeld met voogle. Andere vissen die erin zaten leken er geen last van te hebben.

Intussen deed ik mijn waterwissels met kraanwater en osmose water. Een paar weken later had ik terug een nieuw school kubotais. Al snel kregen ook een paar van deze visjes terug symptomen. Ik had er de pest aan om terug te behandelen met bactopure, dus heb ik het geprobeert met Voogle. Tot over een week was dit precies doeltreffend. Visjes hadden wel een doffe huid en eentje een gespleten staart maar het leek niet te verergeren. Tot over een paar weken dus. Opeens was een van die visjes erg apatisch, eetlus weg, donker worden, snel ademhalen. De dag nadien was die vis nergens meer te vinden. Een paar dagen later, de andere vis ook. Zelfde symptomen maar dit keer met een opgezwollen buik en uitgezette schubben. Heb deze er snel uitgehaald en een appart badje gegeven met bactopur direct gedurende 15 min. Langer hield hij niet uit, maar ditheeft niet geholpen. Isde dag nadien nog gestorven in de bak. Nu zie ik er nog meer met deze symptomen.

Ik ben het kots beu en nu wil ik alles op alles zetten. Heel de bak wordt behandelt. Dood gaan ze toch als ik niets onderneem. Met de bactopuur hebben ze toch iets meer kans denk ik. Hopelijk geraak ik er nu voorgoed vanaf met een minimum aan sterftes.


En geen flauw idee of het met die bacterie te maken heeft, maar ik heb ookaf en toe een dode garnaal en ze kweken voor geen meter. Heb mijn visjes en garnalen sinds half september en mijn 2 de school kubotais sinds november.
 
Wat een toestanden allemaal,heel vervelend!

Ok, dus als ik het goed begrijp. Begin ik dus vandaag met 1/4 tablet, morgen niets, overmorgen 15l waterverversen + 1/4 tablet, enzo voort?


Nee je start vandaag met een hele tablet,die is dus voor de 50 liter en dan ga je verversen met een gedeelte van een tablet.
Is maar een voorbeeld die 15 liter om de dag,staat dat je minstens om de dag moet verversen maar elke dag kan natuurlijk ook en is misschien in dit geval wel beter.

Gaat er dus om dat je bij het verversen het verse water voorziet van een voorgeschreven dosis medicijn.
 
Klopt niet als je het mij vraagt hoor.
Heb net de bijsluiter uit een doosje Baktopur direct gehaald en is toch een iets ander verhaal.

Bekijk bijlage 242243

Net gezien, op discuszolder is dus ook een link naar de bijsluiter. Deze is dus effectief een driedaagsekuur.

Raden maar welk de goede is :juggle:
http://discuszolder.nl/discuszolder-2015/wp-content/uploads/2015/11/Sera-Baktopur-direct.pdf.

Gezien de hardnekkigheid ga ik u manier volgen seabalt.
Maar indien er een nitrietpiek opduikt, beter grotere waterverversingen doen?
 
Op amazon hanteren ze precies ook de driedaagse, maar daar zijn ze wat gieriger op de waterwissels. 30% daar. Zou ook 1 tablet per dag zijn. Ik ga niet meer zoeken op het net want we gaan er hier nog turrelut van worden :rolleyes:

Amazon product ASIN B01NCM1R3C
 
Voila, de bactopur zit erin. Ik hou mijn hart vast dat alles goed verloopt.

Ik ga voor de zekerheid een curverbak vullen met water en verwarming. Moest het mis gaan dan kan ik de vissen daar snel in overbrengen.

Best iedere dag testen op nitriet? En wat zou ik het best doen, dagelijks verversen of om de 2 dagen en hoeveel? Heb een 54l bak

Bedankt
 
Dag 2.

Tot nu toe gaat alles noh goed. Ik ververs wel iedere dag want ieder avond staat mijn amoniak rond de 0,1.

Ik geef maar om de 2 dagen eten. En mijn planten, die zullen 1 week moeten wachten.

Ik heb hier wel nog vitaminen liggen voor de vissen. Zou ik die nu al geven of wachten tot na de kuur?
 
Nog even een aanvullende vraag. Ik lees dat je ook de vis kunt behandelen door hem kort een een bakje met een hoge dosis te laten zwemmen. Maar ik zie verschillende waarden voor de hoeveelheid water waarin je de tablet moet oplossen en de tijdsduur. Ik heb 2 liter gezien, maar ook 5. En ook zag ik tijden tussen 10 en 30 minuten.
Op zich spreekt dit type behandeling me wel aan. Zou fijn zijn als de vis niet continu aan het spul blootgesteld hoeft te worden. Maar het klinkt ook wel weer heftig heeft iemand ervaring met deze methode?
 
Nog even een aanvullende vraag. Ik lees dat je ook de vis kunt behandelen door hem kort een een bakje met een hoge dosis te laten zwemmen. Maar ik zie verschillende waarden voor de hoeveelheid water waarin je de tablet moet oplossen en de tijdsduur. Ik heb 2 liter gezien, maar ook 5. En ook zag ik tijden tussen 10 en 30 minuten.
Op zich spreekt dit type behandeling me wel aan. Zou fijn zijn als de vis niet continu aan het spul blootgesteld hoeft te worden. Maar het klinkt ook wel weer heftig heeft iemand ervaring met deze methode?
Ik heb in jou topic net een link gezet met de gebruiksaanwijzing.
 

Terug
Bovenaan