Wat is er nieuw

Badkamer doorkijk bak (75x22x35) van Geert80

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geert80
  • Startdatum Startdatum
G

Geert80

Guest
Toch maar besloten om een apart album te maken van dit bakje. Vooral om het iets overzichtelijke te houden in mijn andere album, maar ook omdat ik toch wel iedere dag meer verliefd word op dit leuke bakje! 🙂

Dit is de plek waar hij staat, bovenop de stortbak van de toilet in de badkamer. Ik heb hem goed verlijmd aan de houtenplaat die je op de foto ziet. Beetje gekke plaats misschien voor een aquarium maar wie kan er nog meer vanuit een lekker warm bad naar zijn visjes kijken?

DSC_0665.jpg

De techniek is erg eenvoudig. Een Juwel BioFlow One binnenfilter en LED verlichting die ik voor 3 tientjes in China heb besteld. Verder geen CO2 of andere poespas:

DSC_0527.jpg

Toch nog aardig wat licht van die 3 kleine LED stripjes:

DSC_0012.jpg

Eerste opzet:
4249eff8-e116-44ea-9023-ba0b87290d3d.jpg

Kopse kant, erg jammer dat het hout tegen de ruit aankomt...
DSC_0231.jpg

Achterkant, vanuit het bad:
DSC_0231.jpg

Week of wat later. De eerste bewoners toegevoegd. 30 stuks bluefairy garnalen.

Bewoners zijn 30 stuks bluefairy garnalen.

DSC_0268.jpg

Van voren :
_20151208_223811.jpg

Vanuit het bad :
_20151208_224025.jpg

Het stuk spiderwood vond ik toch te breed omdat deze aan twee kanten tegen het glas aanzat. Daarom besloten om de brede tak af te zagen en opnieuw vast te kitten. Met dit als resultaat. Erg tevreden over!

De kopse kant :
_20151208_223905.jpg

Heb ook nog een drijver toegevoegd. Eentje waar ik al heel lang nieuwsgierig naar was, namelijk de Hygroyza aristata. Daarmee komt het totale plantenbestand op het volgende:

- Hygroyza aristata (drijfplant)
- Lobelia cardinalis mini
- Vallisneria asiatica
- Cryptocoryne wendtii
- Hydrocotyle sibthorpioides
- Hydrocotyle leucocephala
- Anubias nana "Bonzai"
- Microsorum pteropus Mini
- Fissidens fontanus
- Vescicularia Sp. (weet niet meer of het flame, weeping of xmass mos is)

Binnenkort komen er naast de bluefairy garnalen nog mooie guppen in en misschien nog een klein bodemvisje of wat Otocinclussen of iets dergelijks.

Zo staat de bak er vandaag bij:

_20151217_082748.jpg

_20151217_083013.jpg

_20151217_082931_1.jpg

Erg tevereden over! Het is echt genieten in onze badkamer tegenwoordig... 🙂

Bedankt! En dat klopt, het is een uitdaging. Maar het lastigste vind ik toch dat de bak zo smal is. 22cm is de buitenmaat dus binnenin blijft er maar 20,8 cm over.

Je nieuwe drijver heb ik ook in de bak en die doet het prima met genoeg licht hoor.
Erg leuk plantje verder.

Super leuk bakje. Als je achterwaarts op de wc zit kan je er ook naar kijken. Mss niet zo handig, maar zo zou ik het toch doen.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ik ben er zelf ook best trots op. Heb het allemaal zelf gebouwd, zoals aquarium als badkamer (is nog niet helemaal af maar dat komt binnenkort)

Thomba zei:
wat een schijtbak,
letterlijk dan

haha gaaf hoor!!!
Jouw humor kan ik wel waarderen! 🙂

Zap zei:
Neem aan dat je water niet wegspoelt met doortrekken?? 😀
Nee, dat gebeurt inderdaad niet. Hoewel dat wel heel makkelijk zou zijn met waterwissels! Overigens is dat nu ook h��l makkelijk. Hevelslang in de toilet en de douchekop van het bad haalt het precies tot het aquarium...

Pol_de_gezzmol zei:
Super leuk bakje. Als je achterwaarts op de wc zit kan je er ook naar kijken. Mss niet zo handig, maar zo zou ik het toch doen.
Heb ik geprobeerd. Maar tenzij ik mijn benen amputeer gaat het niet werken, helaas...

Ziet er heel stoer uit, maar levert het doorspoelen niet onnodig veel stress op voor de vissen die er in komen?

Rikkert zei:
Ziet er heel stoer uit, maar levert het doorspoelen niet onnodig veel stress op voor de vissen die er in komen?

Nee hoor. De constructie van de spoelbak heb ik gemaakt van houten binten die over waren van onze dakkapel. En alles zit aan de betonvloer gebout en er zitten rvs trekstangen onder het bad door. Daardoor is er 0,0 vibratie in de spoelbak. Het is letterlijk 's werelds stilste toilet. Zeker minder geluid dan wanneer je bijvoorbeeld zou stofzuigen...

En zojuist ik de eerste (en enige) vissen toegevoegd. 12 guppen (6m/6v) en 2 Pseudogastromyzon cheni..

DSC_0369.jpg

DSC_0367.jpg

De andere guppen kreeg ik niet scherp op de foto met mijn telefoon...

Ik ben blij dat jullie het idee ook kunnen waarderen! Het is echt een bak waar ik van kan genieten... Alleen denk ik dat de guppies (M/V) het iets te veel naar hun zin hebben...

_20160104_105307.jpg

Er zwemmen nu in ieder geval 6 jonkies rond. Dat gaat me dus veel te snel. Wat inhoud dat ik of alle vrouwtjes eruit ga halen. Of er een paar rhinogobius wui aan toevoeg, ten koste van mijn garnalen.

De planten doen het wel heel erg goed al zeg ik het zelf. Bedenk dat deze bak h��l erg lowtech is. Dus zonder toevoeging van plantenvoeding of co2. De Fissidens fontanus komt nu ook mooi op. Net als het flamemos trouwens.

Fissidens fontanus:
DSC_0467.jpg

Flame mos:
DSC_0470.jpg

En tot slot nog even een totaaltje van de voorkant.

_20160104_105036.jpg

Mannetjes Guppen alleen houden is hen ontnemen van hun natuurlijke gedrag en dat is niet goed naar mjn mening.

Daarnaast zijn winkel guppen producten van verregaande inteelt die zeer steriel worden opgefokt. Als je ze vrij warm houdt (een graad of 26) en een 50% waterwissel 2x per week dan kan je er vaak nog een maand of 8 van genieten. Maar meestal is het met een maand of 3/4 wel gebeurt.

Winkelguppen behoren tot een van de teerste visjes uit de dierenwinkel en absoluut geen beginners visjes meer.

De jongen blijken vaak veel sterker, en kunnen op 22graden.

Ook is het voeren van voedsel met een hoog plantaardig aandeel zeer belanglijk. Zoals bv de speciale Guppyvoeders. Ook is 2x per week wat diepvries of levend voer aan te bevelen.

Botia zei:
Mannetjes Guppen alleen houden is hen ontnemen van hun natuurlijke gedrag en dat is niet goed naar mjn mening.
Die mening deel ik wel. Maar ik zal toch een afweging moeten maken, want elke 3 maanden 50% bevolkingsgroei wil ik natuurlijk al helemaal niet. Dus of een rovervisje erbij (R.Wui) of alleen mannetjes houden, of baby's euthanaseren. Ik zoek dus de minst kwalijke oplossing.

Botia zei:
Daarnaast zijn winkel guppen producten van verregaande inteelt die zeer steriel worden opgefokt. Als je ze vrij warm houdt (een graad of 26) en een 50% waterwissel 2x per week dan kan je er vaak nog een maand of 8 van genieten. Maar meestal is het met een maand of 3/4 wel gebeurt.

Winkelguppen behoren tot een van de teerste visjes uit de dierenwinkel en absoluut geen beginners visjes meer.

De jongen blijken vaak veel sterker, en kunnen op 22graden.
Dit is toch wel nieuws voor mij. Ik ben heel erg benieuwd wat de levensduur van deze guppen zal zijn. Ik heb ze gekocht bij Verduijn dus ik verwacht wel iets meer kwaliteit dan de doorsnee marktplaats guppies. Ik houd de guppen op 24 graden met aardig wat stroming.

Botia zei:
Ook is het voeren van voedsel met een hoog plantaardig aandeel zeer belanglijk. Zoals bv de speciale Guppyvoeders. Ook is 2x per week wat diepvries of levend voer aan te bevelen.
Ik voer ze een combinatie van tropisch granulaat met spirulina granulaat (van Ludger) afgewisseld met wat diepvries en soms ook levende rode muggelarve.

Je kan juist beter je Guppen via Marktplaats kopen bij een particulier 😉 Deze zijn vaak oersterk. Misschien iets minder kleurrijk maar veel sterker dan dierenwinkelguppen. Ze worden vaak ook een stuk ouder.

Een roofvisje zal de minst kwalijke oplossing zijn. Toch is een beetje aanwas aan te raden aangezien je ouderguppen ws niet zal heel erg lang hebben. Endlers waren denk ik ook een betere keuze geweest,deze zijn een stuk kleiner en sterker.

Guppen hebben echt wel wat plantaardig voedsel geven. Ze bijvoeren met voedsel meteen hoog plantaardg gehalte is zeer aan te raden.

Nou ik ben benieuwd. Dan laat ik het nog even een paar maanden op zijn beloop. En spirulina granulaat is 100% plantaardig. Dus ik neem aan dat deze combi voldoet.

Oke, ik had alleen granulaat gelezen ipv spirulina granulaat.

Geert80 zei:
Rikkert zei:

Nee hoor. De constructie van de spoelbak heb ik gemaakt van houten binten die over waren van onze dakkapel. En alles zit aan de betonvloer gebout en er zitten rvs trekstangen onder het bad door. Daardoor is er 0,0 vibratie in de spoelbak. Het is letterlijk 's werelds stilste toilet. Zeker minder geluid dan wanneer je bijvoorbeeld zou stofzuigen...

En zojuist ik de eerste (en enige) vissen toegevoegd. 12 guppen (6m/6v) en 2 Pseudogastromyzon cheni..

DSC_0369.jpg

DSC_0367.jpg

De andere guppen kreeg ik niet scherp op de foto met mijn telefoon...

We hebben juist dezelfde (Pseudogastromyzon Cheni)
Zijn geweldig om in actie bezig te zien!

Zo, weer eens tijd voor een paar foto's. Er is een kleine verandering geweest bij de bewoners. De guppen hebben alle mooie bluefairy garnaaltjes opgegeten. Tot mijn spijt en verbazing... Maar toen ik vorige week bij Verduijn waas zag ik een heel leuk (en goedkoop) alternatief... Voergarnalen... Geen idee wat het zijn maar ze hebben het wel naar hun zin en zijn redelijk groot. Zeg maar 3 tot 6cm dus worden ze met rust gelaten. En voor �2,- per 12stuks kan het me ook niet zo veel schelen als er eentje het loodje legt... Het zijn dan ook niet moeders mooiste, erg doorzichtig en grauw maar niet schuchter dus leuk om naar te kijken...

- edit: heb zojuist hier op het forum ontdekt dat waarschijnlijk palaemonetes varians zijn... Brakwater dus. Maar eens zien hoe dat gaat...

_20160122_153344_3.jpg

En de plantjes doen het ook nog steeds goed en gaan er met de dag mooier uitzien. Het geheel word steeds meer naar mijn zin. Ik ben erg tevreden over het resultaat tot nu toe...

Ik vind het een beetje een moeras-achtige sfeer, erg spannend...
DSC_0552.jpg

Totaaltje:

_20160122_145606.jpg

PS: Excuses voor de vieze ramen. Heb gewoon vanmorgen even snel een paar foto�s geschoten omdat ik het zo mooi bakje vind... Volgende keer zal ik even schoonmaken..

@botia, die hen ik gelezen en daarom denk ik dat ik ook die garnalen heb... (zie edit) In de LFS wisten ze me alleen te vertellen dat ze ook in zoet water overleven door ervaring van andere klanten.

@Tom, ik heb glosso geprobeerd maar die sloeg niet goed aan, ik denk dat het door de LED verlichting komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan