Wat is er nieuw

Bak blijft erg vies

Nanoaqua

Active member
Lid geworden
28 juli 2021
Leeftijd
29
Hallo allemaal,
Ik hoop dat hier iemand ons kan helpen.
We hadden een vrij stabiele bak met garnalen 45l.
Eind Jan hebben we volgens mij al het water ververst of een deel opnieuw gebruikt, weet ik niet meer zeker. Hoe dan ook was het dom.
De bodembedekking is hetzelfde gebleven en er zijn extreem veel planten bijgekomen.
De waterpest doet het uitstekend, hoornblad komt steeds los en de varen zit op een steen maar krijgt donkerbruine en zwarte stukjes

Er zit steeds erg veel aanslag op het glas, ik denk alg. We zijn even 2 wk gestopt met plantenvoeding, maar dit maakt geen verschil. Ik verwijder de alg steeds van het glas.
Ik weet even niet meer zo goed wat we kunnen doen...
Er zijn nog geen garnalen dood trouwens

Foto s toevoegen is handig

Hoi,
Wat vervelend voor jullie. Foto's zijn inderdaad erg handig, verder:

Wat zijn je waterwaardes?
Staat de bak in contact met daglicht, direct zonlicht?

Juist niet stoppen met plantenvoeding, zodra je planten tekort aan voedingsstoffen hebben, krijgen algen juist meer kans.

Waterwaardes weten we niet, omdat we dachten zonder te kunnen. In principe is dat ook altijd gelukt.
Heb zojuist plantenvoeding gegeven

De bak staat soms in contact met direct zonlicht en altijd daglicht. De lamp van de bak zelf staat niet altijd aan, zeker niet als de zon er op schijnt

Graag een foto en als de bak veel licht krijgt en je voegt niets toe dan zul je algen door tekorten hebben.

Geachte ,

Als ik antwoord enkel in een oplossing zou ik 3x per week 50% waterwissel doen en voor de rest niets aanpassen , dus niet stoppen met fertilizers .

Dit enkel als je bak het goed deed alvorens je de bodem hebt verwisselt .

Ik vermoed dat de nieuwe bodem zowel onbalans brengt in je biologische cultuur en nutrienten in de water kolom .... algen zouden niet van lange duur zijn dan , als je nu alles zou gaan aanpassen kan dit juist een echte algenbloei uitlokken en je verder van huis zetten .

Zoals mede-leden al noteerde kan een foto idd handig zijn om een gerichter antwoord te geven .

//noteerbaar : probeer zoveel mogelijk de alg manueel te verwijderen , dit geeft het snelste resultaat .

Mvg

Een foto lukt niet, want heb alle alg gister al verwijderd. Zal over een paar dagen kijken haha

@jessicapilon wat bedoel je met toevoegen?

@Plantjesbos de bodem is juist het enige wat we niet vervangen hebben

Is het juist goed of slecht als de bak in de zon staat?

Hallo allemaal,
Ik hoop dat hier iemand ons kan helpen.
We hadden een vrij stabiele bak met garnalen 45l.
Eind Jan hebben we volgens mij al het water ververst of een deel opnieuw gebruikt, weet ik niet meer zeker. Hoe dan ook was het dom.
De bodembedekking is hetzelfde gebleven en er zijn extreem veel planten bijgekomen.
De waterpest doet het uitstekend, hoornblad komt steeds los en de varen zit op een steen maar krijgt donkerbruine en zwarte stukjes

Er zit steeds erg veel aanslag op het glas, ik denk alg. We zijn even 2 wk gestopt met plantenvoeding, maar dit maakt geen verschil. Ik verwijder de alg steeds van het glas.
Ik weet even niet meer zo goed wat we kunnen doen...
Er zijn nog geen garnalen dood trouwens
Algen kunnen heel snel reageren op veranderingen. Planten doen daar veel langer over maar zijn uiteindelijk sterker dan algen. Daarom moet je altijd je planten optimaal houden zodat zij ook de strijd aan kunnen gaan met algen. Het is dan ook een fout idee om planten bemesting te onthouden! Doe dit nooit!
Algen ontstaan door tekorten. Je verteld al dat er veel planten zijn bijgekomen. Heb je ook de bemesting aangepast? Want ik denk dat daar een probleem zit. Probeer aan waterwaarden te komen, desnoods getest met een druppeltest via je Lfs?

Bij mij stond de zijkant vd bak richting het raam, hier viel geen zonlicht in, alleen daglicht. Echter, ik kreeg last van behoorlijk wat algen. Nu de zijkant afgeplakt, algen zoveel mogelijk verwijderd met de hand.

Ik geef 1x pw aio plantenvoeding van plantedbox na het onderhoud en waterverversing. Tevens heb ik kleibollen van JBL in de bodem bij de planten die voeding in de bodem opnemen. Mijn verlichting brand van 7.45 uur tot 19.45 uur, dit is inclusief 1 uur zonsopgang en 1 uur zonsondergang. Ik mer ook dat ik algen krijg als mijn drijfplanten teveel het oppervlak in beslag nemen (minder licht en minder oppervlaktebeweging)

wat bedoel je met toevoegen?
Daarmee bedoel ik wat je toevoegt aan micro en macrovoeding en eventueel co2. Probeer als het terugkomt een foto te posten hiervan. Zoals Ben al aangeeft is dit belangrijk en ik denk ook dat daar het probleem zit.

Zonlicht heeft als gevolg vaak dat door meer licht er meer voeding wordt gevraagd. Kun je de kant waar de zon opstaat niet afplakken en dan de gewone verlichting aan doen? Het gewone licht gedurende de dag zal beter zijn dan zoals het nu gaat met dan wel en dan geen licht en veel zonlicht.

Ik kan ervoor zorgen dat er geen direct zonlicht meer op valt, maar daglicht kan ik niet voorkomen
De plantenvoeding die ik geef is van plantedbox, heb deze gister dus maar weer toegevoegd. Ik geef 3.3 ml, ik heb dit berekend op het watervolume.
Moet ik misschien meer toevoegen?

Daglicht heb je in elke kamer natuurlijk en dat is dus normaal. Is dat de All in One voeding? Geef je ook nog co2?

Ik kan ervoor zorgen dat er geen direct zonlicht meer op valt, maar daglicht kan ik niet voorkomen
De plantenvoeding die ik geef is van plantedbox, heb deze gister dus maar weer toegevoegd. Ik geef 3.3 ml, ik heb dit berekend op het watervolume.
Hoe groot is je aquarium eigenlijk? Of is dat al benoemd en heb ik er overheen gelezen :oo

Door de waterwaarden te testen kom je erachter of je meer of minder bemesting moet geven.
Meten is weten!!

Geprobeerd zo goed mogelijk vast te leggen, we geven geen co2

Bijlagen

• 20220313_195826.jpg
    20220313_195826.jpg
    265.8 KB · Weergaven: 120
  • 20220313_195811.jpg
    20220313_195811.jpg
    338.7 KB · Weergaven: 116
  • 20220313_195804.jpg
    20220313_195804.jpg
    155.8 KB · Weergaven: 124
  • 20220313_195729.jpg
    20220313_195729.jpg
    263.2 KB · Weergaven: 122
Zover ik het kan zien zit er ook nogal wat bruinalg in de bak. Dat zie je vaak bij een verstoring van de bacteriecultuur of een nog niet goed ingedraaide bak.
Ik zou toch ook de waterwaarden eens laten meten met druppels.

Hoeveel uur licht geef je? Mocht dat meer dan 8h zijn zou ik adviseren dit terug te brengen naar 8h. Hoe meer licht je geeft namelijk des te meer voedingsstoffen vragen je planten, daar hoort ook CO2 bij. Dat geef je niet, wat geen probleem is, maar dan moet je wel de lichtduur verkorten.

Ik lees dat je een keer al het water hebt ververst en even daarna gestopt bent met voeding geven? Dat zou al een trigger kunnen zijn geweest voor algen. Je bakje is niet in balans wat ik zo zie en lees. Direct zonlicht is ook een goede trigger voor algen, goed dat je dit al wegneemt uit je bakje. Verder zou ik iedere week in je standaard onderhoud (algen die je kan verwijderen, troep afhevelen van je bodem, ramen schoonmaken) 1/3 van je water verversen, zie dit als een soort reset, waardoor je overtollige afval en voedingsstoffen afvoert. Zo krijg je nooit teveel van het 1 en ander in je bakje. Na je wissel geef je de aanbevolen plantenvoeding voor je bakje. Dan rest verder wat geduld, je bakje heeft nu tijd nodig om te herstellen. Waterwaardes meten helpt in ieder geval wel om meer te begrijpen wat er in je bakje gebeurt en waarom het gebeurt. Ook kan je sneller ingrijpen voordat je werkelijk veranderingen ziet in je bakje.

Heel veel succes 😉.

Gr. Ed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan