bak is aangekomen


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
180
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Zo, namiddag is de bak gearriveerd. Is een hele klus om zulks binnen te krijgen. De achterwand is mooi geplaatst, ziet er goed uit. Foto volgt wel, eerst een technische vraag. De achterwand is een mooie 3d die ongeveer op enkele plaatsen max 10cm plaats in neemt. Omdat de bak 90cm diep is is dat geen storende factor. De achterwand is prima afgekit en daarna opgeschuimd met PU schuim. Maar nu mijn vraag: het schuim is mooi afgesneden waar de de 3d wand stopt, dat is ruim boven de waterlijn, een 4 tal cm, maar nu dacht ik om dat snijvlak te bewerken met iets zodat er geen condensvocht in de PU komt. Of is dat niet nodig? Ik zou dat doen omdat in het snijvlak natuurlijk luchtbellen zijn. Wie heeft daar ervaring mee? Of weet zeker dat zulk schuim niet poreus is? Dit in de veronderstelling dat als het wel poreus zou zijn, er na een tijd een natte spons achter de wand zit.

groeten

Dirk
 
Veel plezier met de volgende stap
 
PU is waterdicht en hoeft boven de waterlijn niet bewerkt te worden.
Je kan er tegellijm op smeren zodat het glad en hard wordt.
 
PU is waterdicht en hoeft boven de waterlijn niet bewerkt te worden.
Je kan er tegellijm op smeren zodat het glad en hard wordt.

OK, dan laat ik het zo, ik ga er niet meer chemische spullen in verwerken als noodzakelijk.
Nu de bak waterpas zetten en deugdelijk beginnen plannen.

Dirk
 
Veel plezier met dit project!
Benieuwd naar de foto.
 
Zo, eerste 'major problem'.... Ik heb de bak verkeerd ingemeten grrr. Mijn fout, nu komt de bak 15cm teveel naar voor. Blijkbaar is de nis waar de bak in komt idd 90cm, maar aan 1 kant is de diepte 15 cm minder. Moeilijk om uit te leggen, maar nu verlies ik plaats waar mijn werktafel ging komen. Helaas, maar de bak past wel perfect in de nis alleen heb ik nu geen plaats meer voor mijn werktafel. Anyway, ik ben nog super blij met het geheel. Gelukkig is mijn partner heel meegaand en haar reactie is dat ze heel hard moest lachen met mijn meetkunsten. :)
Nu het volgende, hoe krijg ik mijn verwarming mooi weg gewerkt? doordat ik aan 2 kanten een 3d wand heb kan ik niet in een hoek werken want die zijn er niet. Dus dat is nu de eerste hindernis die ik moet nemen. Mijn Titanium weg werken.
Nu is mijn fotoapparaat aan het laden, zodra die weer sprit heeft zal ik eens een foto maken van de lege bak.

Dirk
 
jbl heeft nu ook een inline heater de jbl pro temp
 
tja, ik heb nu al een Titanium 300W, en ook al een filter, ik ga nu toch even geen onnodige kosten maken. Ik heb net een mailtje gedaan naar Aqualife met de vraag of ik de rest van de wand kon hebben en die wordt vandaag verstuurd, dus ik zal eens zien of ik daar iets mee kan. Ik moet dan wel rekening houden met de stroming.

Dirk
 
Komt er nog een foto van je bak?
Nu is mijn fotoapparaat aan het laden, zodra die weer sprit heeft zal ik eens een foto maken van de lege bak.
Paar berichtjes eerder :D

dus ik zal eens zien of ik daar iets mee kan
Hopen dat je er wat mee kan.

Overigens kun je via je handtekening ook automatisch je naam onder elk bericht plakken :D Rechtsboven op je naam klikken en dan linksonderin dat menu op handtekening. Daar kun je ook een linkje van een foto-album of iets dergelijks plaatsen.
 
DSCN0984.JPG

een eerste foto, ben nu bezig om de bodemverwarming te plaatsen, vandaar de draden. Ik heb ook zitten spelen met de verlichting, die zit nu op mijn netwerk, alleen de kleuren, daar heb ik nog geen zicht op. Vandaag ook wat spelen met de tijdsinstellingen. Als ik vragen heb voor de verlichting, open ik dan een nieuw draadje of is dat wat er over? Ik weet niet of er nog gebruikers zijn van Horizon Aqua, Lacia Led. Op deze lampen kan je instellingen scannen via een gegenereerde QR code, Het zou voor mij als beginner interessant zijn om zulke code gemaild te krijgen van andere gebruikers om te zien hoe anderen het doen.
 
Erg mooie achterwand heb je erin gekregen. Mocht je vragen over bv de verlichting hebben adn zou ik inderdaad daar even een topic voor openen.
 
Dat zijn mooie maten zeg, mag ik om een foto van wat verder af bedelen zodat we zie hoe hij in het interieur staat?

Heb zelf in het vorige huis een bak van 130-70 en 60 hoog gehad en daar kon je ook mooi diepte in creëren.
 
Dat zijn mooie maten zeg, mag ik om een foto van wat verder af bedelen zodat we zie hoe hij in het interieur staat?

dat zal wel gebeuren, maar geduld.... Omdat de bak nog niet op de plaats staat kan er nog geen bodem en water in, dan wordt het veel te zwaar om te verschuiven.. Dus nu eerst de droge technieken, volgende week donderdag krijg ik hulp met de pvc leiding en CO2 toestanden, als dat geregeld is wordt de bak op de definitieve plaats geschoven en dan kan er water in. Dus tot dan zal er niet veel te zien zijn
 
Mooie maat bak en zeker de achterwand is het aan kijken meer als waard.
succes met inrichten en aansluiten :thumbs:
 
Vandaag zijn de rest stukken van de wand aan gekomen, ik heb 2 verschillende 3d wanden heb, de achterwand is met houtmotief en de zijwand is rock. Nu zijn de resten van de rock, best mooi echter een andere tint, die is grijzer dan de achterwand. op de foto zie je hoe ik een reep rock voor de achterwand gezet heb, nu is mijn vraag, kan ik die rock wat bij kleuren zodat de tint meer in de buurt komt van de achterwand? ik denk aan acrylaat verf met een droge kwast wat bijkleuren, maar is die verf geschikt voor in het water?
DSCN0994.JPG
 
Het is dus de bedoeling om mijn staafverwarming daar achter te steken, maar mag die ook op de bodembedekking plat liggen en dat ik dan een stuk achterwand lang plat ervoor zet, zodat het meer een steenterrasje lijkt?

DSCN0995.JPG
 
Neem bij voorkeur een Polyurethaan verf.
Noot: PU verkrijt niet Epoxy daarentegen wel
Persoonlijk denk ik dat G4** van vosschemie zou voldoen om bij te kleuren. (voor zover ik zie op de foto)

** G4 is een een component lucht/vocht drogende polyurethaanlak. Na uitharding is deze veilig voor aquarane milieus
 
Is die bodemverwarming te zwak dat je ook nog een staafverwarming er bij moet hebben?
 
Is die bodemverwarming te zwak dat je ook nog een staafverwarming er bij moet hebben?
Ja, 600 liter krijg ik daarmee niet op temperatuur helaas
 
Ik moet de standaard bochten van de JBL filter die mee geleverd worden een stuk verlengen. Ik doe dat door de bestaande buis door te zagen en er een stuk plastic leiding van JBL ertussen te steken. Dat lukt prima, maar nu stel ik me de vraag of ik die moet kleven voordat ik definitief alles monteer. Op bijgaande foto zie je wat ik bedoel. Het geheel spant wel goed, maar geen idee of dat na een tijdje niet gaat lekken. Zolang het in de bak lek vind ik dat geen probleem, maar water kan soms wel langs de buizen volgen tot over de bak en dan buiten van de buis komen. Ik dacht om ofwel vaseline te gebruiken of eerst wat silicone in de verbinding te doen.
Dan ook nog een vraag wb silicone, moet het altijd speciaal aquarium silicone zijn of mag ik voor niet dragende gedeeltes ook bruine silicone gebruiken, ik denk dan om witte draden in een hoek weg te werken.
verbinding.JPG
 
Ik moet de standaard bochten van de JBL filter die mee geleverd worden een stuk verlengen. Ik doe dat door de bestaande buis door te zagen en er een stuk plastic leiding van JBL ertussen te steken. Dat lukt prima, maar nu stel ik me de vraag of ik die moet kleven voordat ik definitief alles monteer. Op bijgaande foto zie je wat ik bedoel. Het geheel spant wel goed, maar geen idee of dat na een tijdje niet gaat lekken. Zolang het in de bak lek vind ik dat geen probleem, maar water kan soms wel langs de buizen volgen tot over de bak en dan buiten van de buis komen. Ik dacht om ofwel vaseline te gebruiken of eerst wat silicone in de verbinding te doen.
Dan ook nog een vraag wb silicone, moet het altijd speciaal aquarium silicone zijn of mag ik voor niet dragende gedeeltes ook bruine silicone gebruiken, ik denk dan om witte draden in een hoek weg te werken.
Bekijk bijlage 289666

Evt. met slangklemmen borgen.
 
Goedemorgen allen,
Vandaag ga ik aan de CO2 installatie beginnen, maar daar eerst een vraag over. Ik heb ook voor elke filter een chinese potfilter gekocht . Daar ga ik alle sponzen uithalen en dat vervangen door chinese siporax, kwestie om meer bacterie substraat te hebben. Nu is mijn vraag of ik de CO2 atomizer tussen de filteruitgang en de extra substraat doorstromer of na de substraat doorstromer. Mijn gedacht was er tussen omdat de co2 dan meer afstand moet afleggen voordat hij in de bak terecht komt en dus meer met het water vermengd is.
Dan zien jullie op de bijgevoegde foto dat het water mistig blijft. De bak is nu aan de derde dag toe, gaat dat nog minderen of moet ik iets doen. Waterwaardes heb ik nog niet genomen, alleen de ph wordt continu gemeten en die is 7.6, daarom dus de CO2 die erbij komt.
DSCN1001.JPG
 
Die mist trekt denk ik wel weg en dat is waterbloei oftewel heterotrofe bacterien die het organisch afval opeten.
 
OK, ik wist niet dat zulks bestond, en dat het in een nieuwe bak zit waar nog geen leven in is.
Thnx
 
Zo, de bak draait nu een 2 weken en dit weekend wat getuinierd. De waardes komen stilaan goed, alleen de mist is nog aanwezig. Ook schimmelvlekken op het hout, maar ik heb begrepen dat dit een normale on onschuldige reactie van nieuw hout is. De planten die ik al enkele dagen eerder geplant heb zijn al aan het groeien. Tot nu toe ben ik tevreden.

DSCN1014.JPG
 
Schimmel op het hout kan inderdaad geen kwaad hoor. Mooi dat alles naar tevredenheid verloopt.
 
Ziet er goed uit! Hoe heb je de verwarming nu weggewerkt? Achter hout/planten of toch met het stuk achterwand?
 
Ziet er goed uit! Hoe heb je de verwarming nu weggewerkt? Achter hout/planten of toch met het stuk achterwand?
De staaf ligt horizontaal achter een groot stuk hout, maar ik denk die nog op enkele steentjes te leggen, nu ligt die op het bodemzand.
 
En als je de zuignappen er gewoon aan maakt en die gebruikt om afstand te creëren tussen bodem en verwarming?
 
En als je de zuignappen er gewoon aan maakt en die gebruikt om afstand te creëren tussen bodem en verwarming?
Ook een mogelijkheid, maar ik denk dat het dan omvalt. Ik denk de zuignappen op een lei te plakken.
 

Terug
Bovenaan