Wat is er nieuw

bak is binnen nu kijken hoe we hem gaan filteren

robin v

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2020
Leeftijd
48
ik heb mijn bak opgehaald hij kan helaas nog niet worden neer gezet maar over de techniek wil ik wel alvast nadenken.
dus begin ik maar met de filters er zitten 3 filters bij een jbl 1501 (1400l/h), jbl 1901 (1900l/h) en een superfish aqua-pro 600.(1300l/h)
de bak is 200x70x60 en wordt een gezelschap bak met planten.

zelf denk ik dat de 2 jbl pompen genoeg is voor deze bak maar ik hoor graag jullie mening.

gr Robin

Gat erin boren en een bioloog eronder als je het mij vraagt.
Met de 2 jbl pompen kom je op 3300 bruto, wat ongeveer 1650 netto is.
zou voldoende moeten zijn inderdaad dus is Opzich ook een goede optie

Ik zou ook voor een bioloog gaan, hoef je geen gaten voor te boren overigens, wij gebruiken een overflow in onze bakken om naar de bioloog af te voeren

ik sta wel open voor een bioloog maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
is het ook niet zo dat je veel meer co2 moet toevoegen omdat je in een bioloog veel co2 kwijt raakt.

als ik een bioloog zou willen wat raden jullie me dan aan betreft maatvoering aantal kamers.
zijn ze zo te koop of moet je op maat laten maken ??

ik vindt de overflow wel een mooi systeem die kan ik makkelijk zelf maken.

Ze zijn kant en klaar tekoop bij aquarium bouwers.
Maatvoering weet ik niet maar dacht 1/5 van je aquarium.
Aantal kamers is net wat je zelf makkelijk vind en wat je wilt

het meer CO2 verbruiken is wel zo, maar de hoeveelheid meer is niet schokkend vind ik

Je kan ook een tweedehands aquarium kopen en zelf de glasplaten erin kitten, scheelt enorm in de kosten

ik heb het nodige gelezen over een bioloog en wordt er steeds enthousiaster van.
maar ik ben er nog niet uit betreft de co2, hoeveel hoger wordt het verbruik?? je leest 2 verhalen.

en wat is de beste bioloog met of zonder tussen kamers, en hoeveel kamers.
ook betreft de opvoer pomp ik deze gevonden verbruikt weinig energie ik weet alleen niet hoeveel geluid die maakt.
https://www.wesdijk.nl/vijver/pompe...sh-pond-eco-plus-rc-5000-regelbare-vijverpomp
al met al nog een hoop vragen gezien dit mijn eerste bioloog wordt, als iemand tips heeft over een goed topic hoor ik het graag gezien zoeken naar een goed topic ook niet mee valt.

CO2 verbruik is afhankelijk van hoe je het vallende water regelt uit het aquarium naar de bioloog en in het bioloog tussen de vakken.
Hoe harder het water valt des te meer CO2 verlies. Dat geldt ook voor oppervlakte beweging in het bioloog.

Altijd voor tussenschotten gaan, het water komt dan van boven in je filtermateriaal.

In mijn foto album staan 2 filmpjes over mijn eigen aquarium.
De 2e maakte ik speciaal voor Antje over het overloop systeem en het wel of niet leegtrekken van een aquarium.
Daarin zie je ook de CO2 reactor die een drietal (@Nanoe, @tuinkabouter en ik) van ons gebruikt.

Directe linkjes van de 2 filmpjes:

Huh vijverpomt? Nee joh.
Enne veel te duur die 179 euro voor maar 5000 l/h.
Die van mij kost nog geen 125 euro en levert 10.000 l/h enne in mijn filmpjes hoor ik hem niet.

zien er idd goed uit die jecod pompen bedankt voor de tip

øke we gaan ons veder verdiepen in een bioloog de eerste offerte heb ik liggen.
maar hoeveel kamers raden jullie aan?? en welke afmeting de kast is ruim genoeg die is 200x70.

3 filter kamers en 1 pomp kamer.
Met tussenschotten
Neem 60 cm voor je electronica CO2 reaktor CO2 fles e.d.
Dan blijft 140*50*40 over voor bioloog.
Hoe hoog is de kast? Misschien kan bioloog hoger.

Btw. Bij mij staat het bioloog op de grond.
Dat scheelt weer een paar cm.

is dat niet een beetje groot ik heb aan 150L genoeg.
en waarom is een bioloog veel groter dan een potfilter, welke reden heeft dat?

Even een tip voor die tussenschotten: zorge dat je met je hand ertussen kan voor eventueel onderhoud

Filter is nooit groot genoeg.
Hoe meer water totaal aqua plus bioloog hoe meer de afvalstoffen verdund zijn. Des te minder problemen.
Daarnaast meer ruimte voor de techniek en filtermassa waardoor je hogere belasting op je Aqua kan hebben.
Daarnaast onderhoud handiger dan potfilter.

Ow een te klein sized bioloog kan overstromen wanneer stroom uit valt.
Reken niet blind de buitenmaten uit maar het water. Dus glasbak moet genoeg extra liter aankunnen van boven zoals in mijn video te zien is.
Dus je wilt 150 liter water dan zou ik een bioloog nemen waar 200 in past heb je 50 buffer.

Wat Raoul al noemde meer liters=meer stabiliteit.
En je hebt meer flexibiliteit met de inrichting van je filter, je hebt Sws meer ruimte voor media ookal is dat wss niet noodzakelijk, je kan al je hardware erin kwijt, onderhoud is minder omdat ook je mechanische deel aanzienlijk groter is.

Zit bij mij wel een piepschuim plaat van paar cm onder. Glas niet zomaar op de scheve plavuizen.
Maar ik bedoel dat er dus geen plank in het rek onder het aqua zit. Ben je zo weer 10cm kwijt.

Ow een te klein sized bioloog kan overstromen wanneer stroom uit valt.
Reken niet blind de buitenmaten uit maar het water. Dus glasbak moet genoeg extra liter aankunnen van boven zoals in mijn video te zien is.
Dus je wilt 150 liter water dan zou ik een bioloog nemen waar 200 in past heb je 50 buffer.
Hebben we getest en er stroomt niks over

ik heb een nieuw topic geopend wat betreft ontwerp bioloog
iedereen alvast bedankt voor het mee denken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan