Wat is er nieuw

Bak met mos en steen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Paul Farholly
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Farholly

Guest
Beste iedereen,

Momenteel heb ik een verwaardeloost aquariumpje staan, wat een mandje terug nog helemaal mooi was. (Co2 fles omgevallen, alles in het aquarium, helft dood, drama) afijn, nu dus niet meer dus ik wil de bewoners gaan verhuizen. In mijn aquarium van nu heb ik veel geld, tijd en aandacht besteed aan een voedingbodem, en spulletjes om verschillende bodembedekkers te spekken aan voeding. Dit wil ik niet meer in mijn komende aquarium.

Nou had ik een idee, maar weet ik niet of dit goed gaat.
Ik wil een gips bodem modelleren (of iets soortgelijkswat hard is) en hier dan javamos over een netje heen spannen. De voordelen:

-Javamos groei makkelijk en niet te snel.
-Geen last van opvliegend zand tijdens waterwisselingen.
-Schoner filter.
-Makkelijk landschap te maken.

Wat ik me afvraag:
-Blijft javamos op deze manier in leven?
-Geeft gips geen rare/schadelijke stoffen af aan het water? Zo ja, is er een alternatief of oplossing?
-In het aquarium gaan vuurgarnaaltjes. Deze kunnen veel hebben, maar dit ook?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen informeren.

Gr. Paul

klas krijgt, zijn nogal wat voorzieningen nodig. We praten over ... Een eenvoudig
aquarium is snel en goedkoop in te richten. Het vormt een .... als marmer, gips en
albast (een schilferige gipssoort) zijn funest voor een gezond aquarium- milieu.

www.stekkie.nl/downloads/.../vissenscho ... eiding.pdf -

Zou het maar vergeten.

Bertus zei:
klas krijgt, zijn nogal wat voorzieningen nodig. We praten over ... Een eenvoudig
aquarium is snel en goedkoop in te richten. Het vormt een .... als marmer, gips en
albast (een schilferige gipssoort) zijn funest voor een gezond aquarium- milieu.

www.stekkie.nl/downloads/.../vissenscho ... eiding.pdf -

Zou het maar vergeten.

Snap niks van je bericht, maar toch bedankt.. 😉
En als ik de techniek maak met purschuim, foamboard of iets dergelijks?

Gips is niet echt de beste manier, veel kalk, dus erg hard water. Dat wil Bertus zeggen. Niet doen dus. Neem gewoon aquariumgrind, liefst een donkere soort

Als je toch javamos wilt gebruiken, kun je denken aan geplastificeerd gaas 😉 Zuignapjes eraan maken en je plakt het zo vast aan de bodem 😉
Dan hoef je ook geen bodem te nemen... Wel zou ik geen bodembewoners (vissen) nemen, uit vrees dat ze eronder vast komen te zitten.

Over wat voor formaat aquarium hebben we het eigenlijk Paul?
en wat zijn de spullen die je nu al hebt en kunt hergebruiken?

Als ik denk aan simpel en goedkoop bij een klein aquariumpje is mijn eerste ingeving:
- dun laagje zand of grind
- bos waterpest of hoornblad (hoef je niet eens te planten, gewoon laten drijven). Javamos zou je ook gewoon kunnen laten ronddobberen, maar van waterpest en hoornblad heb ik de indruk dat ze net wat beter zijn voor de waterkwaliteit (opname stikstof)
- eventueel een stukje hout, een steen, etc.
- koppel of trio Aphyosemion australe
binnen no-time een echte no-nonsense oerwoudbak!
Ter inspiratie: http://www.youtube.com/watch?v=6F16Y7SWa34

~ Ivo

Dank jullie wel.
De reden warom ik o'n soort aquarium wil bouwen is omdat ik grag in het midden van de bak een eilandje wil maken en mijn formicarium er met een buisje doorheen wil laten lopen. De mieren kunnen dan op het eilandje lopen als 'buitenwereld' terwijl de vuurgarnaaltjes lekker in het water er omheen zitten.

Omdat ik alleen mos op de bodem wil dacht ik, warom zou ik dan inderdad nog een bodem nodig hebben. Of heeft mos of juist de garnalen dit echt nodig? Hoe zit het bijvoorbeeld met fosmboard? Is dt te gebruiken?

Dank voor jullie reacties.

Paul,wordt eens wakker.
mijn formicarium?

Mieren op het eiland?
Vuurtjes er om heen?
met fosmboard?
Waar heb je het over?

Javamos houdt erg veel vuil vast. Riccia lijkt me dan geschikter.

ik snap je idee, maar ik denk de de uitvoering iets minder wordt.

ik zou je aqua en je insecten lekker gescheiden houden. als je graag een land en water gedeelte in je bak wilt neem dan vampierkrabjes ofzo?

mvg Jorrit

maak anders even een tekening van je plan

(Sorry voor het vervuilen van dit topic,...)

Bertus, ik lees steeds graag je reacties, heb er al veel uit bijgeleerd...
maar de combinatie van je twee berichten in dit topic is voor mij echt DE MAX!
Van het eerste begrijp ik (jammer genoeg) niet echt veel. Maar je tweede bericht maakt het geheel prachtig!
Zou ze zo kunnen uitprinten en inkaderen!

Merci voor de glimlach die je me deze avond bezorgde...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan