Wat is er nieuw

Bak omgooien?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Hoi mensen,

Ik heb alweer een vraagje..

Enkele weken geleden kreeg mijn Oranda kieuwwormen, toen heb ik de hele bak behandeld. Vervolgens werd het water heel slecht door de medicatie, en liet de slijmhuid los en 2 van de 3 kregen lichtelijk vinrot.

Ik heb de medicatie toen zo goed mogelijk afgerond, maar heb ze wel zo snel mogelijk in een andere bak gezet met kraanwater, waarbij ik iedere dag ververste.

Langzaam knapten ze weer op, en tot een paar dagen geleden zwommen ze weer vrolijk rond en zagen ze er weer goed uit.

Ik heb toen mijn waterwaarden laten testen (van de grote bak) in een speciaalzaak (deze mevrouw heeft getest op nitriet, ammoniak, KH en PH) Alleen de KH was iets aan de lage kant, 5, maar de rest was perfect).

Ik heb de vissen gister terug gezet in de grote bak, waarbij tot mijn verbazing de Ranchus bijna direct weer op de bodem gingen liggen en de Oranda hing weer boven in de bak.

Nu de vraag wat een beste volgende stap kan zijn;
- zijn er nog andere waterwaarden die goed zijn om even te laten testen?
- moet ik de hele bak omgooien, alles schoonmaken, grind uitkoken en planten weg doen? (ik doe dit liever niet, maar als dit de enige manier is om de vissen weer beter te laten worden is het niet anders).

Ik hoop dat iemand mij nog kan helpen hiermee..
Wat een gedoe de laatste tijd met mijn vissies, het is niet leuk meer.. 🙁

Oja, ik heb destijds de grote bak 70% ververst en de medicatie eruit gefilterd met actieve kool, waarna ik ook nog over zeoliet heb gefilterd, dus de bak moet helemaal medicatie vrij zijn verder.

Ook waren mijn garnalen allemaal dood gegaan helaas en mijn appelslakken moest ik weggegeven omdat die ook heel slecht werden.

Beste Puk,

Ik mis een Po4 meting: fosfaat... hier worden je vissen ook niet vrolijk van..

Meestal als je een directe omslag ziet kan dat bijvoorbeeld heel veel stress zijn, maar ook waterwaarden die niet in orde zijn.

Heb je je vissen om laten wennen of er 1,2,3 ingedaan? Waar zitten ze nu in? nog steeds in je 180l?

succes

heeft de mevrouw wel getest met een druppeltest? Die zijn namelijk meer betrouwbaar dan een
teststripje.

Ik test zelf voor klanten (vijver) altijd op pH/KH/GH/Nitriet/Nitraat/Ammoniak en fosfaat.

Heb je ze inderdaad rustig laten overwennen? Misschien is je filter nog aan het herstellen van de
medicatie?

Heb inderdaad laten testen met een druppeltest, deze leek mij ook betrouwbaarder als zo'n stripje.
Maar de fosfaat en GH zijn niet gemeten, ik ga hier morgen direct achter aan om dit nog even te laten doen.

Ik heb ze rustig over laten wennen in een emmer, en hier elke 10 minuten wat water bij gedaan van de bak waar ze in kwamen.
Ze zitten nu inderdaad weer in de 180l bak (samen met 5 danio's en een paar baby ancistrussen die het overigens nog steeds heel erg goed doen).

Het kan inderdaad zijn dat de filter nog niet helemaal hersteld is, die heb ik destijds helemaal schoongemaakt en nieuwe watten in gedaan, dus misschien is die nog niet helemaal ingedraaid, maar aan de hand van de waterwaarden, en dat de mevrouw in de winkel zei dat deze verder perfect waren heb ik de vissen er weer in gedaan.
Misschien achteraf toch te snel geweest dan.

Ik zal straks eerst even het water testen op fosfaat en GH, de waarden plaats ik hier eind van de middag nog wel even, en dan moet ik even zien wat ik nu verder doe.

Hoi Puk,

Het is apart om te horen dat de danios en de sp's het wel goed doen... Hierdoor ga ik wel aan stress denken of aan een te hoge temperatuur misschien?
Wat is de temperatuur van je water en hoe gedragen ze zich nu?

groetjes

Dat vindt ik ook raar inderdaad, want je zou zeggen dat die danios en jonge algeneters er eerder last van zouden moeten hebben..

De temperatuur zit op 24 graden nu. In de winter op 20, dan ga ik over op 22, nu dus 24 en straks in de zomer is ie vaak 26 (als de verwarming uit is). Zo probeer ik het langzaam wat op de krikken zegmaar, en dan later weer langzaam naar beneden.

Heb zojuist de waarden even laten meten in een andere winkel;
PH: 7
Nitriet: 0,025
GH: 9
Fosfaat: 0,05
Nitraat: 1

Volgens de man in de winkel waren dit goede waarden. Aan het water zou het dus niet kunnen liggen.

De vissen gedragen zich wel weer wat beter als gister en vanochtend, ze zwemmen weer iets actiever, dus ik hoop dat het zo de goede kant op gaat?

Ik gooi namelijk liever niet de hele bak om..

Moet zeggen dat ik 24 graden redelijk warm vind voor sluiers.

Redelijk warm, maar niet zo warm dat ze er zoveel last van zouden moeten krijgen.

Ik zou de verwarming eruit laten en het water zelf op laten warmen. Sluiers kunnen goed tegen schommelingen naar boven, de temperatuur mag alleen niet te snel zakken.

Ik had de verwarming erin, omdat ze boven staan en het hier in de winter 15 graden is en in de zomer op kan lopen tot 26/27 graden.. Ik dacht dan hebben ze met de verwarming wat minder grote temperatuurverschillen.

Maar als je zegt dat ze hier wel over kunnen, dan zal ik rustig de temperatuur weer wat naar beneden brengen en uiteindelijk de verwarming eruit halen, scheelt ook weer wat in de kosten hehe.

Daarnaast moet ik zeggen dat de vissen het steeds weer wat beter gaan doen.. Dus ik heb weer wat goede hoop er in 🙂

misschien te groot verschil qua water, heb je ze wel langzaam laten wennen?
en hoeveel verschilde de temp met het water uit je q-bak ?
zal wel goed komen 😀

15 graden is geen probleem. Houd er wel rekening mee dat ze bij zulke temperaturen wat minder eetlust hebben, maar dat geeft niet.

Had ze wel langzaam laten wennen, drie kwartier ongeveer door middel van emmertje en water erbij gooien.
Temperatuur was ook hetzelfde, dus dat kan het haast niet geweest zijn..

Maar wat het wel geweest is weet ik niet, maar ze zwemmen nu in ieder geval weer een stuk beter 🙂

Nog even een klein vraagje, zo ziet de vin eruit van de Oranda, groeit dit wel weer gewoon aan? ;
60gj5l7QD3kEr6hLovTOel9tvkhcY4Or.jpeg

En over de temperatuur nog, goed dat ik het nu even weet dat dit prima kan voor een sluierstaart! Dan haal ik straks langzaam de verwarming eruit 🙂

Eh even over de temperatuur... misschien goed voor de orandas maar hoe zit het met je danio's en je sp's? kunnen die de temperaturen waar de oranda's op zitten wel aan...? volgens mij zitten danio's op 22 als ideaal en sp's op een 24 a 25 graden?

dit moet je dus in de gaten houden of je sp's verhuizen..

Ik heb Puk nergens zien vertellen welke Danio-soort ze heeft en dat is zo'n grote/veelzijdige groep dat je zonder die kennis niet kan bepalen welke temperatuur gewenst is. Bijv. Chinese danio's kunnen jaarrond in een vijver als deze diep genoeg is, dat zou ik met Danio margaritatus maar niet proberen.

@ Puk
Dat groeit nog aan, maar het duurt wel even.

Bedankt voor de reacties 🙂

De danios zijn chinese danios, voor zover ik altijd heb geweten kunnen deze prima in kouder water (15 graden), maar als iemand anders hier andere ervaringen mee heeft hoor ik het graag, dan doe ik ze in de andere bak.

De ancistrussen zijn inmiddels naar de tropische bak verhuisd 🙂

Wat betreft de danios, hebben jullie gelijk... Was daar iets te snel met mijn oordeel.. Excuus
Verder, de sp's over naar de tropische bak is perfect, zitten ze elkaar ook niet in de weg met temperaturen.
Hoe gaat het nu met de orandas?

Groetjes

Denk toch dat ik de danios er ook maar uit doe, en gewoon alleen de sluierstaarten in deze bak houdt..
Met de Oranda gaat het alweer stukken beter gelukkig 🙂 Hij eet goed en zwemt ook weer bijna helemaal normaal! 🙂

Nogmaals bedankt voor de reacties mensen 🙂

De vissen doen het nu al een paar dagen weer goed,
alleen zit eentje vaak aan de staart van de Oranda te eten, en het lijkt alsof de staart nu weer slechter wordt, wat rood en gerafeld..

De Oranda nog even apart zetten? Doe het liever niet, maar de staart moet natuurlijk wel weer kunnen herstellen..

7mYBCr7939GOLrHUuLN23pVfF0kxyKBm.jpeg

Ik zou de oranda apart zetten, ik heb hier toen ook vissen gehad met zulke staarten en andere vissen gingen
eraan lopen trekken enz. en op een gegeven moment heeft de vis geen staart meer over. Het groeit ook heel slecht weer
aan, tenminste dat zag ik hier. King was ook de helft van de staart kwijt en dat is nooit meer tot
de normale lengte terug gegroeid.

op de ��n of andere manier is zo'n kapotte staart heel aantrekkelijk voor de andere vissen...

Hij zit weer apart.. Ik hoop dat zijn staart wel weer mooi terug groeid, hij had altijd zo'n mooie staart..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan