Wat is er nieuw

Bak opnieuw inrichten

• Onderwerp starter Onderwerp starter JeffreyM
  • Startdatum Startdatum
J

JeffreyM

Guest
Eindelijk is het dan zover en gaat mijn bak weer een stukje verder richting een Zuid-Amerika biotoop. Hier een foto van het huidige aquarium:
dSPreJxWV-Au6eZ4OuGpruZZjlk4g82V.jpeg

Alle stenen, planten (op de HN na) en hout gaan eruit en worden vervangen.

Het nieuwe hout heb ik afgelopen vrijdag binnen gekregen en staat nu lekker te weken (wat duurt dat lang 🙁). Zaterdag heb ik bij de intratuin een drietal wat grotere maaskeien gehaald, nu moet ik alleen nog wat kleinere uitzoeken voor rondom de keien, maar die liggen momenteel het hout te verzwaren.

Hier foto's van het hout en de stenen:

De uitstroom van mijn filter ga ik ook aanpassen. Deze zit nu nog door middel van een spraybar over de gehele breedte aan de achterkant van het aquarium en stroomt het water uit richting de voorkant. Ik wil deze aan de rechterkant van het aquarium gaan plaatsen in de hoop de stroming beter te verdelen en het afval ook wat beter richting de korf van het filter te 'blazen'.

Momenteel heb ik nog een CO2 reactor in de bak, deze wil ik gaan vervangen voor een CO2 diffusor die bij het filter geplaatst word. Dit om het CO2 hopelijk wat beter in het water op te laten nemen en de zichtbare techniek te verminderen.

Ik hoop met dit alles over een weekje of twee toch wel te kunnen beginnen als het hout niet meer blijft drijven. Zodra dit het geval is ga ik de planten en de diffusor bestellen en kan ik aan de slag.

Zou ik voor dit alles de vissen in het aquarium kunnen laten zitten als ik rustig aan doe? Ik denk dat het echt een drama word om ze er allemaal uit te vangen en vooral mijn maanvissen wil ik eigenlijk het liefst laten zitten.

Ohja, tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Ik vind de huidige bak ook mooi hoor :daisy:

Alleen meer hout van boven laten komen, zoals wortels, zou ik zelf doen.

Heb je die stenen wel getest? Zou ik wel doen met zo'n bak, veel stenen blijken onverwacht toch kalkhoudend (en dan mogen ze naar een malawi/tanga bak zoals ik heb lol)

Ik vang zelf het liefst alles uit, ook omdat je dan het waterniveau kan laten zakken dat vind ik zelf lekkerder werken. YMMV, ik denk als je de bodem laat liggen dan het met beleid ook wel met vis en al kan hoor. Maar wat levert meer stress op, even uitvangen of langdurig groot onderhoud, ik weet niet of manen echte stresskippen zijn eigenlijk... Jij kent je vissen het beste 😉

Dankjewel, hij ziet er ook niet verkeerd uit, maar ik ben echt gek op dat slagtand hout. 😛

Ik ga inderdaad meer van boven laten komen, ik heb wel een paar mooie dikke stronken gekregen die ik er in kan zetten.

Voor zover het lukte heb ik ze getest. Op de foto de steen aan de linkerkant had een stuk waar ik een plasje azijn in kon doen en dat begon niet te bubbelen. Bij de andere stenen kon ik het er eigenlijk alleen overheen gieten en zag ik ook geen reactie, dus ging er eigenlijk vanuit die ook wel kalkvrij zouden zijn.

Bodem blijft liggen inderdaad, komt zelfs nog wat extra filterzand bij.

Ja, precies, dat vroeg ik me ook af. Zeker omdat de vissen eigenlijk twee keer gevangen moeten worden om ze ook weer terug de bak in te krijgen.

2x vangen, waarom? Ik zou ze met water en al terugzetten, dus zak/emmer op z'n kant in de bak en eruit laten zwemmen. Kan/past dat?

Op zich zou dat wel kunnen. In dit geval zou ik een emmer gebruiken, vallen ze dan niet te hard in het water?

Als je de emmer half onder water rustig op z'n zij draait niet, als je de emmer ondersteboven kiept boven het water wel 😀

Ben bang dat dat niet gaat lukken, ik heb twee van die fijne dwarsbalken in mijn aquarium. 😛 Toch maar er in laten zitten dan misschien.

Bedankt voor het compliment, ik hoop in ieder geval dat 'ie er nog beter uit gaat zien natuurlijk. 😛

Een update van de bak:
1LmYllPeoDFuaCdH2cHAlvM4GXCOv5IM.jpeg

Ik ben alleen nog niet tevreden, dus er moet nog wel wat gebeuren. Er moet nog wat meer diepte in de bak komen, dus tips zijn zoals gewoon altijd welkom.

Er komen ook nog wat kleinere steentjes in en er moeten nog bladeren en elzenproppen bij. Ook moet ik nog nieuw turf in het filter doen. Dan is het denk ik al een heel andere gezicht, maar toch nog niet helemaal tevreden over hoe het hout nu staat.

Het hout vindt ik wel mooi zo maar ik ben geen scaper dus. Wat voorgrondplanten zou ook niet misstaan denk ik.

Je hout ziet er nu iets teveel uit alsof het steunt tegen de wanden/hoeken en de bodem denk ik. Kan het hout een stukje omhoog? En wat uit de hoeken? Je kunt het vastmaken met tiewraps aan glasstrips, of zuignappen. Als de bak vol staat met water weegt het hout amper wat dus het houdt al snel.

Ik twijfel sterk over voorgrond planten, vooral eigenlijk omdat de meeste Zuid-Amerikaanse aquaria zo min mogelijk planten hebben. Ik hoop het het een beetje op te gaan breken met 'afval' zoals bladeren, elzenproppen etc.

De link van Velda was trouwens niet voor mij bedoeld denk ik? 😛

Het hout zou op zich nog wel omhoog kunnen, ik denk dat ik mijn kappen toch niet meer terug kan plaatsen vanwege de Pistia planten die ik er nu in heb. Zuignappen worden lastig denk ik, maar dat van die tiewraps is wel een goed idee. Kan het hout dan niet gaan schimmelen of iets dergelijks als het wat boven het water uit komt?

Hout wat boven het water uitsteekt gaat zeker schimmelen oid maar is geen ramp.
Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk je vorige inrichting met het hout mooier vind dan dat recht toe recht aan hoor :sorry:

Ga eens prutsen met die maaskeien op een hoopje bij elkaar. Nu lijkt het wel veel hout namelijk. Ze liggen daar nu wat verdwaalt achter of haal er nog een stuk of 5 van die keien. Ik weet zeker dat, dat je scape goed zal doen.

Of google de zuid amerikaanse biotoop. Internet staat vol met inspiratie, maar dat had je vast al gedaan😉

Ik heb inderdaad al flink wat aquaria bekeken op Google. 😛

Die gulden snede ben ik al wel een paar keer tegengekomen, maar eerlijk gezegd snap ik er weinig tot niks van. Zou ik in het voorbeeld van dat raster, voor de 2 linker kruispunten de linker (nu nog kleine) echinodorus planten kunnen nemen als bovenste kruispunt en er schuin voor langs een van de dikke stronken als het onderste kruispunt? Of zie ik die gulden snede helemaal verkeerd? 😛

Ik heb toch maar besloten de achterwand eruit te halen en te vervangen voor een zwarte achterwand. Nu zit ik wel met het volgende: het is een tweedehands aquarium en bij aanschaf was de achter ruit al niet zo mooi (oude plekken van een intern filter etc.), nu heb ik dus het idee om een zwarte achterwand van (3mm) plexiglas te maken. Is dit een goed idee? En met wat voor kit/lijm zou ik dit dan kunnen bevestigen? Vanwege de vissen die er in zitten wil ik het water niveau zo laag mogelijk laten zakken, maar hij moet dan natuurlijk wel dezelfde dag weer gevuld worden.

De basis van de guldensnede is niets meer dan een juiste positie bepalen van een plaats in je bak waar je de nadruk als het ware oplegt, of dit de keien zijn of het hout of planten dat maakt niet uit. Ik begreep de guldensnede eerst ook niet maar na me ingelezen te hebben is het niet zo moeilijk.

En over de achterwand, kun je het glas niet schoonkrijgen met schoonmaakazijn? En dan gewoon zwart karton op de achterwand? Qua lijm moet je anders even kijken in van die 'zelfbouw' topics op het forum. Daar staat vast wel de juiste lijm, ��n die niet schadelijk is voor je biotoop uiteraard.

Zo ga je te werk:

Hou wat afplaktape (bv om te schilderen), een meter en een rekenmachine bij de hand;
Meet nu de lengte van je aquarium;
Deel dat cijfer door 2,618. Stel je hebt een bak van 90cm, dan deel je 90 door 2,618 en kom je uit op het cijfer 34,37;
Nu meet je 34,37cm vanaf de linker- of rechterhoek en plak je op die plek de tape over de hele hoogte;
Ziezo, je hebt de (horizontale) gulden snede van je bak gevonden!

Dat kan zijn: een mooie grote steen (bv. bij een Iwagumi), een plant met een opvallende kleur (bv. een lotus), een �zandweggetje�, �

Sorry, ik ben een tijdje niet actief geweest. In de tussentijd heb ik er wat extra hout bij gekregen, er moeten uiteindelijk nog wel een tak of 2-3 uit (ze staan er nu tijdelijk in zodat ze in ieder geval niet uitdrogen terwijl ik kijk wat ik wil) en er moeten nog wat (misschien kleinere) stenen in. Maar de bak staat er nu zo bij:
PSnt8wjqwMSNzPbtabOv0-sRpr5wM0vc.jpeg

De uitleg van de guldensnede heb ik al wel gelezen (bedankt trouwens!), maar nog niet toegepast. Ik ga het eens proberen wanneer ik de bak weer ga aanpassen. Maar begrijp ik het goed als bijvoorbeeld het 2e dikke stuk van links al ongeveer goed staat en zo'n zelfde aandacht trekker ook aan de andere kant moet plaatsen?

De achterwand ga ik nu echt vervangen en dan hopelijk ook de inrichting definitief veranderen. Ik wil 2 van deze platen gaan bestellen https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... -ral-7011/. Zou ik eventueel nog dunner kunnen gaan om ruimte en geld te besparen? Of moet ik juist dikker dan 10mm nemen? Ik kan namelijk geen informatie vinden over een aan te raden dikte voor je achterwand.

Zo dun mogelijk nemen denk ik. Het heeft uiteindelijk niets te houden. Deze platen zijn niet speciaal voor aquariums, maar je kan ze er vast wel voor gebruiken...

Wat een fantastische stukken hout heb jij in dit aquarium! Jaloers!

Ziet er allemaal goed uit.

wauw echt prachtig!

Zojuist 2 platen van 5MM dik besteld. Nu moet ik nog wel een keuze voor kit maken.
Hier op het forum heb ik gelezen over TEC7, maar vanmiddag ben ik ook even in de dierenwinkel geweest voor voer en gelijk hun nog even gevraagd. De jongen met wie ik sprak raadde Juwel Conexo aan (Dat is natuurlijk wel wat ze in hun assortiment hebben, TEC7 niet).

Wat zouden jullie aanraden?

Bedankt voor de complimenten trouwens! 😀

Zonder twijfel zou ik dan voor Tec7 kiezen.

Daar zat ik zelf ook aan te denken, vooral omdat ik Tec7 redelijk vaak voorbij zie komen en tot vandaag nog nooit van die Juwel variant gehoord had.

Een klein vraagje voor de zekerheid: het betreft wel deze Tec7 toch https://polyestershoppen.nl/lijmen-en-k ... it-34.html ? Omdat Tec7 namelijk meerdere producten heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan