Wat is er nieuw

Bak schoonmaken na schimmelinfectie

Lukeskijwalker

New member
Lid geworden
17 januari 2025
Leeftijd
31
Hallo allemaal,,

Onlangs zijn onze sluierstaarten dood gegaan door waarschijnlijk een schimmelinfectie. Deze hadden wij behandeld, maar het mocht niet baten.

Nu zouden wij opnieuw willen beginnen, alles schoon maken en dan alles weer inrichten. Alleen weten wij niet hoe we dit moeten aanpakken.

We hebben een juwel 120L bak met ingebouwde pomp(meerdere sponsen). Eerst moet alles nog schoon, hoe moet ik dit aanpakken? Wij willen geen sluierstaarten meer in de bak(echt erge vervuilers...), wij denken aan een verwarmde zoetwater bak.

Mag ik jullie om tips vragen voor desinfectie?

Even een extra vraag.. Zouden jullie een buitenfilter willen plaatsen? Bijvoorbeeld een JBL.

Mijn eerste gedachte is waterwissel en actieve kool in filter. Verwijderen van medicijnresten.

Ik heb de hele bak leeg gehaald en heb alles weg gegooid, omdat dat eerst werd aangeraden door de dierenzaak waar de bak gekocht is... Misschien niet handig, daarom oook hier nu hulp gezocht

Die dierenzaak wil je alleen maar spullen verkopen, niet meer naartoe gaan dus.

Wat ik zelf zou doen is alles een kwartier tot een half uurtje in warm tot heet water leggen. Spullen die het aan kunnen doe ik zelfs in kokend water. Dit zodat de bacterien en schimmels dood gaan.

Daarna kan je alles goed afspoelen en weer gebruiken.

Het komt vaker voor dat een ziektekiem die overal voorkomt, zijn kans grijpt als de vissen onder minder optimale omstandigheden gehouden worden/ verminderde weerstand hebben.
Daarbij moet je denken aan:
onvoldoende filtering
onvoldoende waterverversen
door inteelt/kweekvormen verminderde weerstand
te veel voeren
te hoge temperatuur
....
Vooral sluierstaarten zijn daarbij erg gevoelig.
Het kan dus heel goed zijn, dat er geen sprake was van een specifieke kiem en dat de hele bak desinfecteren niet echt zal helpen.
Vaak kun je een bak ook een aantal weken laten draaien zonder belasting (vissen), een paar keer extra waterwissels doen en op die manier de infectiedruk aanzienlijk verlagen.

Ik heb de hele bak leeg gehaald en heb alles weg gegooid, omdat dat eerst werd aangeraden door de dierenzaak waar de bak gekocht is... Misschien niet handig, daarom oook hier nu hulp gezocht
Heeft die zelfde zaak je de vissen ook verkocht? In dat geval verkopen ze je eerst vissen die niet in zo n bak horen en dan adviseren ze om alles weg te mikken zodat je weer nieuw kan aanschaffen. Tja die weten wel hoe ze mensen op kosten moeten jagen jammer genoeg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan