Wat is er nieuw

Bak verhuizing - filter instant houden ?

Jeroen-Venlo

Member
Lid geworden
10 januari 2022
Leeftijd
47
Morgen ga ik de door mij gekochte bak ophalen

150x60x65 aqualantis met een Eheim pro filter, er is 1 kleine maar, er zitten vissen bij, die moeten mee....
Naar mijn beste weten begint een filter na 1 uur bacterieen af te breken, is dat juist

Ik wil het zand in grote schone speciekuipen doen (de bodem bevat ook veel bacterieen) ik dacht er aan het filter 20% water te verlagen zodat het tijdens het rijden wat heen en weer klotst en dat hopelijk bijdraagt aan een betere instandhouding van de bacterian
Dan thuis gelijk de pomp aanzetten op een 25 liter emmer (dan wel geknepen) waar vissen in zitten zodat ik de bak kan plaatsen en vullen

Leeghalen/naar huis rijden zal toch bij elkaar 1,5 a 2 uur zijn

Gaat dit goedkomen ?

Een filter dat max 2 uur stilstaat is geen probleem hoor en soms vergeet men deze aan te zetten na onderhoud en dan staan ze soms ook uren uit. Wel zsm na thuiskomst hem aanzetten of laten draaien op een emmer/kuip met water zodat er zuurstof bijkomt.

Ik zou de bodem echt goed schoon wassen. Of zelfs nieuw overwegen.

Heb mijn oude bodem ook verhuisd. Maar alles gaat door elkaar. En in het zand is bodemrot gekomen.
Steeds problemen gehad. Totdat ik de bodem vernieuwd heb.

Ik heb destijds die hele grote Eheim 3e uit Rotterdam gehaald = 2,5 uur rijden
En thuis gelijk de slangen in een 20 liter kan gehangen, flesje JBL Bacteriestart* erbij in, en met een 50 Watt verwarming en zo heeft die nog bijna 5 weken in die kan staan draaien voor hij de bak in ging..

* Persoonlijke afwijking, iets met ervaringen uit het verleden die zeer goed bevielen

ok, duidelijk.... de tijd zal geen probleem zijn dus

De boden ga ik niet vervangen, hier aangekomen zal ik de bak een deel vullen, de bodem er in storten, deze word dan min of meer redelijk gespoeld, dat bak leeg hevelen en dan vullen.... hopelijk blijven er genoeg goede bacterieen over om een redelijk vlotte start te hebben zonder al te veel problemen

De vissen die nu meekomen blijven niet maar ze moeten wel overleven

Heb mijn oude bodem ook verhuisd. Maar alles gaat door elkaar. En in het zand is bodemrot gekomen.
Wel als je meerdere lagen hebt.
Ik heb zelf enkel zand, dat maakt geen reet uit.
Kan mengen wat ik wil maar het blijft een zandbodem

Ehm.. is dat verstandig de bak vervoeren met een lading zand erin?

Zand gaat er uit....
De bak is al zwaar genoeg zonder zand

Dat was dus exact mijn idee, nog maar niet te spreken dat je de kans op bodembreuk alleen maar vergroot tijdens transport.

hopelijk blijven er genoeg goede bacterieen over om een redelijk vlotte start te hebben zonder al te veel problemen
Als het filter intact blijft zal het wel goed komen.

@anketh31 heeft het volgens mij een maand gepresteerd zonder filter..

Maar gwn het filter volhouden, zand vochtig houden en klaar.
Kan wel wat uurtjes aan zonder serieuze problemen, gewoon niet op dag 1 meteen de hele pot voer erin kieperen
Klopt... Ging bij mij allemaal goed. Maar ik had een lage bezetting en heb daarna wel veel ververst. Dus ik zou het niet perse aanraden haha

Ik zou ook de bodem ook goed uitwassen of vervangen want er komen bij het terug doen veel stoffen vrij en als je dan ook gelijk bewoners plaatst dan is er een kans dat het verkeerd gaat.

Ik zou ook de bodem ook goed uitwassen of vervangen want er komen bij het terug doen veel stoffen vrij en als je dan ook gelijk bewoners plaatst dan is er een kans dat het verkeerd gaat.

Lijkt me een goed plan.
Bij een bodem die fors overhoop gehaald wordt zit vuil minder "opgesloten", en zitten vuil en afbrekers van dat vuil niet meer op dezelfde plek.

Het resultaat zal verhoogde organische belasting zijn wat extra druk op het filter gaat geven. Ook mogelijk een tijdelijke algpiek (hier meestal een vleugje gda na gerommel in de bodem zonder preventieve maatregelen).

Bij een operatie als deze zou ik sowieso preventief zeoliet in het filter gebruiken, en dat over een termijn van een maand of 2 rustig afbouwen, om zo de bak en het filter rustig in balans te laten komen.

Nou, wij zouden zelf iets anders gebruiken dan zeoliet (poly filter), maar ik heb begrepen dat zeoliet in deze een goede keuze kan zijn.

Mijn bakken heb ik altijd verhuisd met de bodem en wat water er nog in. Moet een bekennen dat het hier om max. een van van 100x40x50 ging. Maar die is met twee man goed te tillen. Wellicht een optie om een paar extra mensen te regelen voor het tilwerk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan