Bak waterplanten als extra filter?

  • Onderwerp starter Jens Van Laerhoven
  • Startdatum

J

Jens Van Laerhoven

Guest
Hoi allemaal.

Ik ben bezig met de opstart van een aquarium. Maar nu had ik een iets moeilijkere vraag. Ik vind online nergens het antwoord. Ik heb een aquarium van 280 liter. We willen er niet te veel vissen in zetten, want we willen ze de plaats geven om te groeien en wat te kunnen zwemmen zonder tegen elkaar op te botsen. Nu heb ik gelezen dat waterplanten de nitraat in het water gebruiken om te groeien, en zo dus het nitraatgehalte kunnen verminderen. Nu wilde ik sowieso al heel wat waterplanten in het aquarium om de vissen schuilmogelijkheden te geven, omdat het mooi is en omdat het de waterkwaliteit ten goede komt. Maar ik wilde eventueel uitbreiden met een oud kleiner aquarium waar ik dan enkel heel veel waterplanten in zet. En dan wilde ik het water vanuit het aquarium eerst daarin pompen. Vervolgens van het plantenaquarium naar de filter in het vissen aquarium. Ik zou graag op die manier zo dicht mogelijk bij een biologisch evenwicht komen waarbij de waterwaardes zolang mogelijk goed blijven. Als het mogelijk is, het liefst zelfs zelfvoorzienend. Maar ik twijfel of dat gaat lukken.

Nu heb ik voor dit idee een standregeling nodig in 1 van de 2 bakken (de bak met de sterkste pomp). Dus ik zou bewust kiezen vooreen pomp die een stuk krachtiger is dan de andere, die dan door een standregelaar aangestuurd wordt in toerental, of een ventiel in de perszijde van de pomp aanstuurt.

Maar ik vind dit niet zelf. Is er iemand die dit weet te vinden? Of een manier om het zelf in elkaar te knutselen? Ik zou de stroming in het aquarium stabiel willen houden. Dus een aan-uit systeem met een vlottertje is niet voldoende.

Hopelijk weet hier iemand raad.
 
Je kan het laten overlopen volgens het principe van een bioloog. Eerst in de plantenbak en zo laten overlopen in de bioloog en van daaruit terug naar het aquarium pompen. Dan heb je maar 1 pomp nodig.
 
Maar als ik het goed begrijp moet er dan een gat komen in het aquarium dat er momenteel niet in zit? Aangezien het water dan ook moet overlopen van het aquarium naar de plantenbak?
 
Google eens op Bioloog aquarium.

Is een gat niet perse nodig.
Denk dat je te moeilijk denkt.
Met drijfplanten verbruiken ook nitraat.
 
Neen dat moet niet, je kan ook hevelen met een uitwendige overloop.
Via een slang in een apart bakje bv die dan overloopt naar je bioloog. Daar moet dan wel een gat in. Maar kan van plastiek zijn dus...
 
Kan hij op google allemaal zien.
Had ook eerst gekeken.
 
Oké, dan ga ik daar eens verder op kijken. Merci alvast
 
Wat voor filter zet je eronder?

Maak het je zelf niet te moeilijk, he.
 
Het gaat gewoon terug naar het standaard filter compartiment in het aquarium met filterwatten en een filterspons en substraat.
 
Misschien ligt het aan mij.

maar ik snap het idee niet helemaal?
 
Wat ik uit het verhaal op maak moeten de extra planten in het tweede aquarium dienen om waterwaardens te beheersen/laag te houden en grotere nitraat afname te realiseren. Zelf voorzienend begrijp ik ook niet.
 
Ik bedoel daarmee dat indien mogelijk het water niet meer ververst moet worden om de waterkwaliteit goed te houden door de hoeveelheid planten in die tweede bak. Of dat lukt weet ik niet. Verversen verminderen zou ook al goed zijn. Maar als het kan wil ik een evenwicht bereiken met gebruik van deze 'plantenbioloog'
 
Zowel in de bioloog als in je aquarium hoef je geen gaten te maken als je werkt met een overflow
 
Het gaat gewoon terug naar het standaard filter compartiment in het aquarium met filterwatten en een filterspons en substraat.

Zowel in de bioloog als in je aquarium hoef je geen gaten te maken als je werkt met een overflow


Ik begrijp hieruit dat hij water naar een plantenbak wil laten lopen en dan van daaruit terugpompen naar de binnenfilter van het aquarium. Daarom dat ik eerder lol schreef :)

Jens, investeer gewoon in een goed filter en goed aquariumplanten bestand. Die nemen ook voldoende nitraat op. En als je gewoon waterwissels houdt voorkom je al ziektes en of sterftes. Ik check mijn water na bij de local fish shop. Hou dat in de gaten, leer je aquarium kennen en handhaaf routine. Zoals Bertus zei, maak het jezelf niet te moeilijk. Makkelijk gaat ook.
 
Een zelf voorzienend systeem is zeker mogelijk, alleen niet op deze schaal vrees ik.
Verversen is nog altijd de grote basis voor gezonde vissen en planten, net zoals een filter met voldoende capaciteit.
 
Ik denk dat idee komt uit de vijver wereld maar dit is een hele andere tak van sport.

Planten is ook een hobby op zich, vind ik. Planten hebben ook weer nitraat nodig. Als je zoals je aangeef een klein bestand wil en veel planten moeten je planten genoeg voeding hebben. Daar zijn ook hele methodes voor ontwikkeld om tekorten aan te vullen.

Is het de bedoeling om alleen met pompen te werken voor doorvoer van water of komt er ook een filter bij?
 
De binnenfilter zou mee in het systeem komen.
 
Nog een vraagje. Moest ik dit systeem van maken. Is een opvoerpompje van 1500 l/u met opvoerhoogte van 1,7m voldoende om zo'n 800-1000 l/u te verpompen met een hoogteverschil van 1,35m? Want het debiet mindert naarmate het hoogteverschil toeneemt. En ik kan de pompcurve van het pompje niet vinden. Wat denken jullie?
 
Nog een vraagje. Moest ik dit systeem van maken. Is een opvoerpompje van 1500 l/u met opvoerhoogte van 1,7m voldoende om zo'n 800-1000 l/u te verpompen met een hoogteverschil van 1,35m? Want het debiet mindert naarmate het hoogteverschil toeneemt. En ik kan de pompcurve van het pompje niet vinden. Wat denken jullie?
Hangt ervanaf hoeveel liter je aquarium is?
 
280 liter
 
Ik begrijp hieruit dat hij water naar een plantenbak wil laten lopen en dan van daaruit terugpompen naar de binnenfilter van het aquarium. Daarom dat ik eerder lol schreef :)

Jens, investeer gewoon in een goed filter en goed aquariumplanten bestand. Die nemen ook voldoende nitraat op. En als je gewoon waterwissels houdt voorkom je al ziektes en of sterftes. Ik check mijn water na bij de local fish shop. Hou dat in de gaten, leer je aquarium kennen en handhaaf routine. Zoals Bertus zei, maak het jezelf niet te moeilijk. Makkelijk gaat ook.


Waarom heb jij geen eigen koffer?
kan je zelf je water testen
 
Voor de keuze van pomp weet ik het nog niet. Het debiet moet op een hoogte van 1,35m 700l/u zijn. Welk maximumdebiet bij welke maximale hoogte moet het pompje dan hebben? 800l/u is te veel. 600l/u is ook goed.
Ik ben aan het twijfelen tussen 1500l/u en 1,7m of 1400l/u en 2m
 
Waarom heb jij geen eigen koffer?
kan je zelf je water testen

Omdat mijn lfs dat gratis doet en ik daar quasi wekelijks kom. Ik laat dat water wel niet wekelijks testen hoor :)
Begint wel te kriebelen voor een bioloog nu.

Misschien een domme reactie, maar ik kan aan de geur veel van de waterkwaliteit bepalen. :oops:
 
Omdat mijn lfs dat gratis doet en ik daar quasi wekelijks kom. Ik laat dat water wel niet wekelijks testen hoor :)
Begint wel te kriebelen voor een bioloog nu.

Misschien een domme reactie, maar ik kan aan de geur veel van de waterkwaliteit bepalen. :oops:
Doet hij dat gratis met een stripje?
Zo ja dat is waardeloos omdat het heel onbetrouwbaar is.

Mischien als je de neus van een parfum maker hebt.

Deze hele constructie is denk overbodig. Een normaal planten bestand verbruikt al meer no3 als er in normale omstandigheden onstaat in de bak.
Niet voor niks zijn er hier heel veel die wekelijks toevoegen.
Bovendien zijn er andere vervuilingen die de planten niet opnemen zoals hormonen etc.


Gewoon elke week 25 - 50% water verversen is het beste.
 
Ik denk ook dat gewoon een goed filter genoeg is maar ik denk dat TS nu juist de uitdaging/experimenteren met het planten filter leuk vind. Ieder zijn ding natuurlijk. Inderdaad zul je als je niet wil verversen een oplossing voor andere zaken moeten gaan bedenken.

Werken met kool en uvc zal bepaalde zaken opvangen.

Ik ben niet technisch maar ik kan wel een ervaring van mijn mislukte experiment delen. Misschien heb je er wat aan. Koibowl buiten met een curver box met filter media en sponzen etc. wat dienst zou doen als extra filtering en opbouw bacterieen. Opvoerpomp in koi bowl met slang in de curver en dan een slang met kraantje van curver weer de koi bowl erin. Het afstellen hiervoor in/out was geen doen. Of er kwam te veel water in zodat de curver overstroomde of te weinig zodat het droog viel. Dagen zitten prutsen maar kreeg dit niet in balans.

Ik kan me voorstellen als je met een filter het water in een aparte bak overpompt en dat weer laat uitstromen in aquarium dat je hier dus een goed balans in moet vinden. Maar op een gegeven moment zul je toch te maken krijgen met onbalans omdat het filter toch in kracht wat gaat afnemen.

Zoals gezegd heb ik echt geen technische knobbel en zie ik het wel helemaal verkeerd. Dan :sorry:
 
Ik ga het doen met een overflow box. Ze hebben daar een klein model van voor 45 euro. Kan tot 750 liter per uur afhevelen. Dat is een soort van automatische hevel.
En als opvoerpomp ga ik wss de sicce idra nemen. Kost 30 euro en geeft zo'n 800-900l/h op 1,3m opvoerhoogte. Gezien het 1,35m opvoerhoogte is en er een bocht in de persleiding zal zitten, zal dat wss mooi op 700-750 l/u worden dat die zal leveren. In het begin natuurlijk even in de gaten houden. Moest de pomp toch te veel debiet leveren, kan ik hem altijd nog een standje lager zetten.

Nu is het nog wachten tot die overflowbox terug op voorraad is. En dan kan ik eraan beginnen.


En idd is het mijn bedoeling om het zoveel mogelijk een biologisch evenwicht te laten worden. Ik vind dat zelf een leuke uitdaging. Moest ik het ooit klaar krijgen om dat volledig te laten slagen zou dat leuk zijn. In het begin zou ik sws elke week zo'n 30% van het water vervangen. En dan na verloop van tijd kan ik dat langzaam uitbreiden.

Wat hormonen betreft weet ik niet of actieve kool werkt? Zo ja is het mss wel iets om af en toe een dag te doen (eens per maand zeg maar) want ik heb begrepen van andere topics dat constant gebruik daarvan ook veel voedingsstoffen voor planten opneemt en andere belangrijke dingen.

Nu nog voor mijn interne filter. Ik heb die gewoon zoals die was in gebruik genomen van de vorige eigenaar. Maar ik twijfel of dat wel goed is. Hij had zitten van boven naar onder:
- heel veel fijne filterwatten (ongeveer 15-20cm hoog).
- een kleine groene spons, die te klein is om de randen van het compartiment te raken.
- keramische buisjes (zo'n 20 cm hoog).

Het aquarium is 60 cm hoog
En het is voor een totale inhoud van 280 liter.

Lijkt mij dat er veel meer keramische buisjes moeten inzitten. Volgens mij ook veel minder filterwatten. En volgens mij is het ook beter dat de groene spons het beste bovenaan zit en past?
En is er een verschil tussen keramische buisjes en biobollen?

Wat is volgens jullie de beste indeling en de beste verhoudingen voor zo'n binnenfilter?
 
Die buisjes is goed, die groene weggooien, dat is een nitraat spons., doe je blauwe sponzen voor in de plaats. … witte watten hoeft een 3 cm te zijn.
Keramisch zijn beter .
Google op Juwel filter materiaal.
 
Oké. Merci voor de info.
En is 1 blauwe spons voldoende?
En de hoeveelheid buisjes voldoende?
 
Siporax is genoeg. sponzen kan je aanvullen. tot hij vol is.
 
Is verschillend, van klein naar groot filter.
 
oké, merci voor de info
 

Terug
Bovenaan