Wat is er nieuw

bak zonder co2

• Onderwerp starter Onderwerp starter flecha
  • Startdatum Startdatum
F

flecha

Guest
Mijn vraag is of dat het echt nodig is om co2 te gebruiken om een mooie en gezonde bak te beginnen en te blijven behouden zonder een algen plaag of zo iets.

Dit is mijn bak voor het planten

736752_0_82_dscn3137.jpg

dit is de andere zijde

974165_0_82_dscn3140.jpg

Dan nu met de beplanting

165689_0_82_dscn3141.jpg

659922_0_82_dscn3142.jpg

663378_0_82_dscn3143.jpg

352482_0_82_dscn3144.jpg

Het hout dat je hier ziet moet nog in wateren want het blijft nog drijven.
Dus hoe kan het me dan lukken om deze draaiend en clean te houden?

Het is niet altijd nodig om co2 te gebruiken.
Dat is van veel factoren afhankelijk.
Zoals hoeveel de co2 behoefte van een plant is en welke verlichting je gebruikt en hoelang deze brandt.
Gebruik je reflectoren erboven en wat zijn de waterwaarden op het moment.
Ik denk dat als je niet te lang je verlichting laat branden en het oppervlak wat met drijvers opvult dat je al een eind komt hoor.
Maar met de moderne T5 buizen en een wat langere verlichtingsduur wordt het al lastiger.
Je kunt mocht het ooit toch nodig zijn ook aan bio co2 denken. Dan heb je geen grote investering.

Het is dus met je gegevens van dit moment moeilijk met zekerheid te zeggen.

De verlichting die erboven hangt zijn 2 t8 tls een daylight en de andere grand lux ze branden voorlopig tot dat de planten beginnen te groeien 6 uur per dag. Als reflector heb ik zou een voorruit beschermer voor in de winter gebruikt dit reflecteert enorm fel. De water waarden die ik opgemeten had met zo een teststrip van JBL:
No2: 0
No3: kan ik niet juist zeggen maar toch maar heel weinig
GH: meer dan 15 hier is het water normaal 24,5
KH: 15
PH: 8
andere waarden kan ik niet meten met deze set.
En hoe het verder gaat aflopen weet ik niet. Het is een bak van 180 Liter.

Zelf ben ik redelijk bekend met het vlaamse aquariumwereldje en,
je zou toch eigenlijk eerst moeten gaan zoeken naar gezond water..

U spreekt hier dat ik eerst moet gaan zoeken naar gezond water. Dus als ik hier uit kan afleiden dat er iets mis is met de waterwaarden dan had ik dat graag geweten om een aanpassing te kunnen doen maar welke hoor ik graag van jullie.

DAT,moet JIJ uitzoeken.

Kijk bij Jouw waterleiding bedrijf,wat de waterwaarden zijn.

Locatie Belgie is ruim ,he.
Ik woon in Nederland, daar zullen ook verschillende waterwaarden zijn,per provincie.

Duinwater,water uit de Biesbosch.

Het water hier heeft een ongelooflijke hardheid want een ieder hier is bijna verplicht om een waterverzachter te plaatsen. Die van ons heeft jammerlijk het onderspit moeten delven. De GH hier is 24,5, zwaar genoeg? Ik denk dat een emmer water hier het gewicht heeft van anderhalve keer van bij jullie. En dan moet je een goede kwaliteit zien te hebben met de juiste waterwaarden zoals je ziet is dit een goocheltruc waard. De vraag is nu hoe krijg ik die KH naar beneden zonder de rest onderste boven te halen. Want ik weet dat er een co-existentie bestaat tussen alle waarden maar welke invloed welke op welke heeft, daar heb ik het raden naar. Ik heb op school 1 jaar scheikunde gehad vroeger maar dat was juist genoeg om de tabel van Mendeljev te leren.

Aanmengen met gedestilleerd water misschien een oplossing?

Ik zit te zoeken om de juiste waterwaarden te benaderen maar voor een kleinere bak is het toch veel moeilijker dan voor die grote van me. Maar daar lukt ook niet echt goed maar die is wel stabieler.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan