Wat is er nieuw

Bakje zonder techniek mogelijk?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter SaschaR
  • Startdatum Startdatum
S

SaschaR

Guest
Hallo,

Ik heb nog een 35cm bakje staan waar ik garnaaltjes in wil gaan houden. Het water zal op kamertemperatuur zijn. Nu is mijn vraag: kan zo'n bakje ook goed draaien zonder filter? Het is namelijk al zo'n klein bakje, en een filter neemt ruimte in, plus dat het ook weer stroom kost en ik een verlengsnoer zou moeten hebben door de halve kamer ivm de plek van het bakje. Elke drie dagen zal ik dan een deel water verversen. Kan dit goed gaan? Ivm bacteriecultuur. Is het voldoende om die in alleen de bodem en het water te hebben? En hoe zit het met de zuurstofuitwisseling? Er zal geen oppervlaktestroming zijn. Is het dan voldoende met een flinke bos waterpest of hoornblad bijvoorbeeld?
 
Kan goed gaan maar ook fout,komt er wel licht boven? een keertje uitschieten met voer of een verslijmend plantje en kan gedaan zijn met je garnaaltjes wat met een filtertje net voorkomen kan worden om maar een voorbeeld te noemen.
 
heb wel al bakken gezien die geen filter hebben omdat ze zo veel planten hebben ( die goed groeien) en een kleine bezetting
maar wel een stromings pompje er in hebben voor de cicculatie zodat de planten als filter dienst doen

maar denk wel dat je dan al een goede kennis van zaken moet hebben om dar draaiende te houden
 
Of dit specifieke geval zal lukken geen idee. Ik kan je alleen vertellen dat een van mijn eerste bakjes een 50 cm was zonder filter, zonder verwarming en zonder licht. Bevolking: een koppel paradijsvissen, enkele danio's en een paar modderkruipers. Verder zat dit vol (heel vol) planten uit een naburige beek. Je hebt natuurlijk het nadeel dat garnalen nogal gevoelig zijn voor de waterkwaliteit.
 
een extern filter? maar dan zit je wel weer met stroom enzo.

ik zou dan proberen om een bakje op te zetten met veel, heel veel nuttige bewoners.

hoornblad is een goed idee, met een goede bodem en slakjes.
 
Er zullen een stuk of 10 garnalen in komen, denk japonica zodat ze niet kweken en de bak niet overvol kan worden. Een klein stromingspompje is wel een idee, zodat planten als filter werken inderdaad. Slakjes zit er al een aantal van in uit de andere bak, met de plantjes meegelift. Er staat een ikea led lampje boven. Deze: Klik
Maarja, als ik toch een stromingspompje doe, kan er net zo goed een sponsfiltertje aan vast.. Het zou zonde zijn als er garnalen doodgaan vanwege mijn 'experiment'. Ik was ook gewoon benieuwd of er eigenlijk mensen waren die een bakje goed hebben draaien zonder filter/pompje, of het kan. Ik twijfel of ik het dan zelf aandurf.
 
persoonlijk denk ik dat je niet zonder stromings pompje kunt zodat er een circulatie is van afval stoffen langs de planten zodat die ze eruit kunnen halen.
 
Waarom geen Aanhangfilter? Zit een spons in,wat ok bacterie vasthoud.

Heb ik ook aan een 40 cm hangen.
 
Diana Walstad heeft een mooi artikel geschreven over hoe je zonder techniek een kleine garnalenbak kan opzetten. Haar conclusie was dat een simpel pompje voor enige circulatie wel handig was.

Heb 't zelf ook wel 's gedaan en het werkt op zich wel maar het gebrek aan circulatie kan je opbreken.
 
Toch maar een sponsfiltertje erin gedaan voor de zekerheid.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan