Wat is er nieuw

Bakstenen met cement veilig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alexej
  • Startdatum Startdatum
A

Alexej

Guest
Ze zijn hier een tientallen-jaren-oud schuurtje aan het slopen. Uit de grond komen prachtige stukken van een oude muur. stukken van 2 a 3 rode bakstenen aan elkaar gemetseld.

Ik denk dat bakstenen kunnen in een aquarium, maar ik twijfel over het cement. Is dat niet funest voor de KH/pH? (mijn ideale ph is, min of meer kraanwater, 7,5)

Het zou wel prachtig zijn namelijk, een ru�ne in mijn nieuwe bak...

Als er afrikanen inzitten , maar de specie is bar slecht voor de vissen.

Bakstenen kunnen er wel in, dan zou je ze eerst moet aanzuren met verdunt zoutzuur.

Beter is schoonbikken,met een bijltje, en op een straat tegel af schuren, dat ze schoon zijn.

Welk formaat zijn ze? 18 cm l IJsselsteen?
. of 22 cm? Klinkers.

Nee, dan durf ik het niet aan. Lijkt me teveel kalk hebben dat cement.

Maar bakstenen, als in gebakken klei kan in principe wel toch? Als terracotta potten kunnen...?

Ook met gewone baksteen zou ik het niet doen,
wil je absoluut een ru�ne maken dan zou ik er namaakstenen in doen.
Je zit nog altijd met een gesloten systeem, dat is heel wat anders dan bv. een beekje of rivier waarin enkel het water er wat overheen gaat.

en als je met maaskeien of natuursteen zonder kalk zelf een ruine maakt door ze aan elkaar te kitten en dan met epoxy de kieren opvullen

Wat is er dan,met gebakken klei?
Buisjes voor de L.nummers.

Is gelijk aan baksteen.

Zolang er geen kalk meer aan zit, zou ik het best durven.

Er worden ook gatenstenen gebruikt in zoetwater bakken.
Is er ook geen verhoging van Gh.

Ik zal eens de azijn-test doen bij een rode baksteen.
Natuursteen is niet echt wat ik zoek. Rood contrasteert het mooist bij het groen van de planten.

Ik wil een laag afgebrokkeld 'muurtje' met een hoek zo'n beetje midden in de bak. Op de rand van het muurtje wortelhout, wat er half overheen komt. Achter dit lage muurtje de hogere planten, voor dit muurtje veel mos.
En dan kleine diertjes. Een soort macro-nano bak, zeg maar.

Kan. Als er geen kalk aanzit, hoef je het ook niet te zuren.

Ik deed net de azijntest. Wel belletjes, maar het kan ook zo maar zijn dat dat luchtbelletjes waren; tis enigszins poreus.

Dus, tja...

Belletjes, of Bruisen,is een groot verschil,hoor.

steek er maar eens 1 in emmer water.
Die zuigt zich vol, en verdrijft de lucht eruit.

Daarom worden metselstenen, Voor het metselen, eerst ingewaterd, met de tuinslang.

Anders zou het vocht gelijk uit de specie gezogen worden.

Zou gewoon de schoonste pakken.
En daarmee gaan spelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan