Wat is er nieuw

Ballon molly vroegtijdig afwerpen van jongen?

Stijn085

Member
Lid geworden
4 oktober 2024
Leeftijd
40
Goeiemiddag,

Sinds een aantal maanden frequent bezig het (hobby) kweken van ballon molly. Sinds kort aan een ballon molly platinum larytale geraakt die later nog eens zwanger bleek te zijn (zeer mooi kwam vorm)

Spijtiggenoeg aangezien deze soort in mijn omgeving weinig voor kom dacht ik ik zet ze appart in een kweekbakje (wat tegen mijn principes, maar aangezien de soort…)
Nog geen 5 min nadat ik ze in het moederbakje deed, gele bolletjes stuk of 70…)
Vermoedelijk door de stress deze losgelaten, echter mijn vraag: kan ik deze zelf nog laten volgroeien.

IMG_9950.jpeg

Op zich omdat het een eierlevendbarende tandkarper betreft, is het mogelijk om de embryo's buiten het moederlichaam verder te laten ontwikkelen. Maar er moet dan gezegd worden dat het per direct apart gezet moet worden en uitgaand dat de eitjes bevrucht zijn en in een bepaald stadium al zijn. Als het om echte levendbarenden zou gaan (dus vivipaar) dan is het gewoon einde verhaal. Omdat bij een eierlevendbarende (ovovivipaar) de embryo's niet afhankelijk zijn van het moederlichaam tijdens de zwangerschap (waarbij dat wel het geval is bij vivipare tandkarpers) om gevoed te worden, is het moederlichaam enkel een cocon om gevaren buiten de deur te houden tijdens de ontwikkeling van de embryo's. Ingeval je de embryo's buiten het moederlichaam verder laat ontwikkelen, is het goed om ze in bijvoorbeeld methyleenblauw te zetten. Buiten het moederlichaam zijn ze namelijk wel gevoelig voor schimmel.
De embryo's van eierlevendbarenden tandkarpers zitten in een ei dat reeds voorzien is van voeding (die de embryo's nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen) voordat er een bevruchting plaatsvindt. Dit heet "pre-fertilisatie".

In jouw geval is er bij zoveel premature loslaten van de eitjes idd sprake van stress.

Bedankt voor jullie reactie

Ik heb ze zondagmorgen weg gedaan. Ze begonnen wit langs boven te zien. Een aantal kunnen verwijderen en een paar de bak in gegaan. Dusja wie weet alsnog komen ze uit.
Maar ik vrees het.
Spijtig want de ballon molly platinum vinde moeilijk in mijn omgeving

Groetjes Stijn

Bedankt voor jullie reactie

Ik heb ze zondagmorgen weg gedaan. Ze begonnen wit langs boven te zien. Een aantal kunnen verwijderen en een paar de bak in gegaan. Dusja wie weet alsnog komen ze uit.
Maar ik vrees het.
Spijtig want de ballon molly platinum vinde moeilijk in mijn omgeving

Groetjes Stijn
Jammer

Juist Molly´s staan er om bekend om onder invloed van stress hun embryo´s vroegtijdig af te stoten.

Zo´n bakje is trouwens ook helemaal niets om jongen tijdelijk in te verzorgen. Een zgn Netbreeder werkt veel beter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan