Ban de vissenkom!!!!


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
Hallo allemaal,
Ik denk dat iedereen op dit forum wel weet hoe slecht een vissenkom is. In bijna elke dierenwinkel verkopen ze die krengen nog. Ik heb bij 2 dierenwinkels die ik ken en die vissenkommen verkopen, op facebook een recentie gezet met informatie over de vissenkom. Ben vandaag naar die dierenwinkels gegaan voor nieuwe vissen. Bij de dierenwinkel heb ik gevraagd waarom ze die dingen nog verkopen. Het antwoord was: 'dit zijn de laatste kommen, ik heb een recentie op facebook gehad en ben me erin gaan verdiepen. Ik heb toen besloten om de kommen niet meer te gaan verkopen.'
Bij de andere winkel heb ik hetzelfde gevraagd, het antwoord was:'wij blijven de kommen verkopen totdat het verboden is in nederland.'

Nu is mijn vraag: hoe zorg je ervoor dat de kommen verboden worden?
 
Verbieden zal je moeilijk lukken. Er zijn zelfs mensen die vissen in een vaas weten te stoppen, dus als ze geen kom kunnen kopen gaan ze die kant wel op. Ik erger mij er groen en geel aan.
 
Zoek de politiek op, als je de partij voor de dieren, de PVV en het CDA op één lijn hebt, komt het verbod hierop.
Voor de rest is het vechten tegen de commerciële "bierkaai"
 
Helaas gaat dat niet lukken om het te verbieden, maar wat je wel kan doen is mensen proberen te overtuigen dat het niet goed is wat ze doen.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig wil de LFS bij mij in de beurt geen vissenkommen/bakken onder de 15 liter. En bij de weinig bakken onder de 15 liter die ze wél hebben staat er: "Uitverkoop: Deze bakken zijn niet geschikt voor vissen"
 
Maar meer dan 15 liter is helaas ook niet geschikt voor een goudvis.
Maar ik vind het wel mooi dat hij dat principe heeft, en hij er dan ook nog die tekst erbij plaatst.
 
Maar meer dan 15 liter is helaas ook niet geschikt voor een goudvis.
Maar ik vind het wel mooi dat hij dat principe heeft, en hij er dan ook nog die tekst erbij plaatst.
Vanaf 15 liter kan je wel sommige soorten vissen houden (Betta's bijvoorbeeld).
Dit is trouwens ook mijn duizendste bericht!!!
 
Laatst bewerkt:
Helaas gaat dat niet lukken om het te verbieden, maar wat je wel kan doen is mensen proberen te overtuigen dat het niet goed is wat ze doen.

In duitsland is het al verboden.;)

Het overtuigen heb ik al bij een paar mensen geprobeert, maar mensen blijven eigenwijs.:stom:
 
In duitsland is het al verboden.;)

Het overtuigen heb ik al bij een paar mensen geprobeert, maar mensen blijven eigenwijs.:stom:
Dat is natuurlijk wel een nadeel dat de mensen het soms niet willen begrijpen.
Wist niet dat het in Duitsland al verboden was. Zouden ze hier ook eens werk van moeten maken.
 
In Duitsland is het houden van vissen in bakken kleiner dan 60cm (of was het nou 54 liter? :p) illegaal volgens een boekje van sera die ik heb.. Op zich een prima regel, maar ik zou 30x30 als minimale bakmaat gebruiken, want er zijn een paar soorten die al in 30x30 kunnen.
 
En wat te denken van dergelijke initiatieven? ;)

http://www.flatscreenaquarium.be/

Bakken van 1m75 lang, 44cm hoog en 12CM Diep!
Ik vind zoiets persoonlijk niks. 2 redenen:
1: Moeilijk te aquascapen
2: Niet genoeg ruimte voor de vissen...

Als het nou 44 diep en 12 hoog zou zijn, zou het een heel ander verhaal zijn, dan zou je er heel leuk mee kunnen scapen!
 
Ha Ruben daar ben je :)

Ja van Duitsland dat wist ik.

Het is sowieso triest. Typ op marktplaats maar eens goudvis of sluierstaart in....er staan vaak dagelijks tien of meer advertenties van mensen die hun vis (meestal vergroeid) aanbieden met grote kom! ja ja... (het is maar wat iemand groot vind...20 cm doorsnee.) Vissen in vazen...6 sluiers in een 30 cm bakje...zo vaak,zo vaak. :-(

En vele dierenwinkels geven het verkeerde advies helaas,nog steeds.

Succes met je actie.

Zou mooi zijn als je iemand uit Duitsland kunt vinden die je kan vertellen hoe ze het er daar door hebben gekregen!

Groetjes Nathalie
 
Ik heb 2 ringbandsnoekjes (m+v) in een biotoopje zitten van 43x25. 1 vrouwtje was al na 1 week dood, wsl door transportstress ofzo... Nu die ringbandsnoekjes is 1 van de weinige vissoorten die je makkelijke kan houden in een klein bakje. Zelfs nog beter dan kempvissen mits het goed ingericht is met voldoende drijfplanten natuurlijk. Goudvissen in aquaria vind ik sowieso geen goed idee tenzij sluierstaarten en je 100 liter per vis aanhoud om voldoende buffer te hebben.
 
En wat te denken van dergelijke initiatieven? ;)

http://www.flatscreenaquarium.be/

Bakken van 1m75 lang, 44cm hoog en 12CM Diep!

Ik heb een dergelijk aquarium gehad 160x60x12 , na 4 maanden ben ik er maar mee gestopt, de diepte is namelijk geen 12 cm maar 9 cm, het is 12 cm incl. voorfront en glas.
Nu heb ik zelf een bak gebouwd van 160x20x52 en dat draait stukken beter moet ik zeggen, vissen voelen zich ook beter en dat is te zien aan de jonge vissen (die helaas weer opgegeten zijn) De Betta man en de dwerggoerami man bouwen regelmatig schuimnesten.

20161005_174859.jpg
 
Dat kan ik je zeker aanraden in de sectie ''Fotoalbum''. Is zeer mooi om dan je vorderingen te zien na een tijdje;).
Die kan ik natuurlijk op mijn eigen computer ook zien ;)
Maar zou graag een topic openen om commentaar te ontvangen, zowel positief als wel negatief zodat het aquarium naar een hoger niveau getild wordt en ik nog meer plezier in deze hobby krijg.
 
Die kan ik natuurlijk op mijn eigen computer ook zien ;)
Maar zou graag een topic openen om commentaar te ontvangen, zowel positief als wel negatief zodat het aquarium naar een hoger niveau getild wordt en ik nog meer plezier in deze hobby krijg.
Ja, maar dan kunnen wij ook meekijken;).
Een fotoalbum is ook één van de beste manieren om bij te leren. Je krijgt er complimenten, maar ook wat belangrijk is, tips en opmerkingen hoe je alles wat beter kan maken.
 
Ja, maar dan kunnen wij ook meekijken;).
Een fotoalbum is ook één van de beste manieren om bij te leren. Je krijgt er complimenten, maar ook wat belangrijk is, tips en opmerkingen hoe je alles wat beter kan maken.
Het begin is gemaakt :)
>> klik <<
 
Wat fijn en goed om te zien dat er meer mensen een verbod op deze ernstige vorm van dierenmishandeling zouden willen. Ik verbaas me er ook elke keer weer over als ik in aquaria- of tuinwinkels kom, dat er soms hele wanden met ronde kommen voor de verkoop zijn bekleed.
Nog erger vind ik de presentatie van veel nanocubes, waar op de verpakking een afbeelding staat van de cube met een grote eenzame vis die zich amper kan omdraaien.. Dan denk ik, wat voor voorbeeld geef je als fabrikant?
Veel mensen zijn ook onwetend en hebben geen idee wat voor leed ze een dier aan doen. Ze kopen de kom en de vis bij de winkel en hebben vaak nog de beste intenties.
Op marktplaats springen ook regelmatig de tranen in mn ogen.. Als ik dergelijke advertenties zie dan stuur ik altijd een berichtje met informatie, vaak reageren mensen best positief en zeggen dat ze het niet wisten.
 
Wat fijn en goed om te zien dat er meer mensen een verbod op deze ernstige vorm van dierenmishandeling zouden willen. Ik verbaas me er ook elke keer weer over als ik in aquaria- of tuinwinkels kom, dat er soms hele wanden met ronde kommen voor de verkoop zijn bekleed.
Nog erger vind ik de presentatie van veel nanocubes, waar op de verpakking een afbeelding staat van de cube met een grote eenzame vis die zich amper kan omdraaien.. Dan denk ik, wat voor voorbeeld geef je als fabrikant?
Veel mensen zijn ook onwetend en hebben geen idee wat voor leed ze een dier aan doen. Ze kopen de kom en de vis bij de winkel en hebben vaak nog de beste intenties.
Op marktplaats springen ook regelmatig de tranen in mn ogen.. Als ik dergelijke advertenties zie dan stuur ik altijd een berichtje met informatie, vaak reageren mensen best positief en zeggen dat ze het niet wisten.
Dat van marktplaats doe ik ook, ik heb er ook een advertentie opgezet met informatie over de vissenkom. Van de 10 mailtjes krijg ik meestal maar 3 mailtjes terug.
 

Terug
Bovenaan