Ban de vissenkom!!!!


In de winkels worden overal vissenkommen aangeboden. Ik heb bij dierenwinkels in mijn buurt, recensies geschreven op facebook met uitleg over de vissenkom, zodat iedereen kan zien hoe slecht vissenkommen zijn. Zouden jullie dat ook willen doen bij dierenwinkels bij jullie in de buurt? Zodat mensen kunnen zien hoe slecht de kommen zijn, ( hoeveel mensen kijken er wel niet op facebook?) en de dierenwinkels ze hopelijk niet meer gaan verkopen. En mensen ze niet meer gaan gebruiken.

Ik heb dit geschreven:

ik geef tuincentrum ........... 1 ster omdat ze er ronde kommen verkopen. Vissenkommen zijn erg slecht voor vissen en een dierenwinkel dat alles voor dieren overheeft verkoopt geen vissenkommen omdat dat dierenmishandeling is ( in duitsland is het hebben en verkopen van ronde kommen verboden, dit zou in Nederland ook zo moeten zijn.).
Ik hoop dat iedereen die een vissenkom heeft deze inruilt voor een aquarium of een vijver inruilt en dat ...... de kommen niet meer verkoopt.
Waarom is een ronde kom slecht:
Door de vorm:
- werkt het dus als een lens en de vis wordt totaal gestoord van het licht
- de vis kan alleen rondjes zwemmen en verveelt zich dood
- raakt de vis zijn orientatie kwijt.
- is er zeer weinig oppervlak waar het water zuurstof uit de lucht op kan nemen. Daarom zie je goudvissen in kommen vaak happen naar lucht! Dit happen is niet omdat ze honger hebben.
Omdat de kom te klein is:
- schommelt de temperatuur enorm snel, soms wel 10 graden binnen 24 uur
- raakt het water zeer snel vervuild (binnen een paar dagen is het water al niet meer geschikt om vissen in te houden!)
- vervelen de vissen zich
Nog andere oorzaken:
Verdere dingen die de meeste mensen met een viskom verkeerd doen:
- elke week al het water verversen. Als de vis in het nieuwe water terecht komt krijgt deze een klap door de nieuwe waterwaarden. Een filter is dus vereist, maar niet mogelijk in een viskom.
- de kom voor het raam zetten (vissenogen kunnen hier niet tegen, verder ook nog grotere temperatuurwisseling en nog meer puntlicht!)
- de vis alleen houden, waardoor deze vereenzaamt (en dus sneller doodgaat). Goudvissen zijn scholenvissen, dus liefst minimaal 6, maar toch echt minstens 2. Een viskom zal dan alleen maar sneller vervuilen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de petitie ook getekend! Echt vreselijk die kleine kommetjes.. Helaas ben ik ook jaren geleden begonnen met een vaas met guppies. Jammer eigelijk dat de meeste dierenwinkels enkel op geld uit zijn en geen passie meer hebben voor de dieren.
 
Ik heb de petitie ook getekend! Echt vreselijk die kleine kommetjes.. Helaas ben ik ook jaren geleden begonnen met een vaas met guppies. Jammer eigelijk dat de meeste dierenwinkels enkel op geld uit zijn en geen passie meer hebben voor de dieren.
Ik ben ook begonnen met een kommetje, de dierenwinkel zei dat dat wel kon:stom:, als er bij u in de buurt ook dierenwinkels zijn die vissenkommen verkopen, wilt u daar dan een mailtje naar sturen, of het tegen de winkel zeggen, of een recensie of facebook zetten?
 
mijn ouder hebben een vissen kom met 2 goudvissen we kochten ze 6 jaar geleden en zijn al heel erg veel gegroeid ik vind het super zielig ik probeer er nu ook voor te zorgen dat ze overstappen naar een aquarium of de vissen weg doen naar een betere omgeving met andere vissen.ze zijn nu beide over de 10 centimeter en zitten in een kom van 35 centimeter. de kom word wel elke week verschoont en ze hebben altijd een goed zuurstofplantje. er zat gister ook nog 1 gup bij maar die heb ik na het verschonen van ze gestolen en bij mijn aquarium erbij gedaan gezellig in warm water met meer plantjes een filter en natuurlijk genoeg soortgenoten.
 
mijn ouder hebben een vissen kom met 2 goudvissen we kochten ze 6 jaar geleden en zijn al heel erg veel gegroeid ik vind het super zielig ik probeer er nu ook voor te zorgen dat ze overstappen naar een aquarium of de vissen weg doen naar een betere omgeving met andere vissen.ze zijn nu beide over de 10 centimeter en zitten in een kom van 35 centimeter. de kom word wel elke week verschoont en ze hebben altijd een goed zuurstofplantje. er zat gister ook nog 1 gup bij maar die heb ik na het verschonen van ze gestolen en bij mijn aquarium erbij gedaan gezellig in warm water met meer plantjes een filter en natuurlijk genoeg soortgenoten.
Zet hem op met het overtuigen!!!

Mischien kan dit je helpen:)
http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/goudvissen_viskommen.pdf
 
super bedankt dit zal hopelijk helpen
 
Hee, succes. Ik heb geen vissenkom omdat ik het hopeloos ordinaire jordaanbollen vind.
 
Hee, succes. Ik heb geen vissenkom omdat ik het hopeloos ordinaire jordaanbollen vind.
Hahaha, thanks!


Alleen ik heb een ban op mijn account, en elk account wat ik nieuw aanmaak krijg ik direct weer een ban op. Maar Daan (@blackmoor ) is mijn opvolger, ik doe het niet meer:D;)
 
Blijft toch triest dat er zoveel onwetendheid is over hoe om te gaan met vissen. Het zijn levende dieren en geen decoratie stukken.
 
Blijft toch triest dat er zoveel onwetendheid is over hoe om te gaan met vissen. Het zijn levende dieren en geen decoratie stukken.

Of het ontwetendheid is.... denk toch dat de meeste het niet willen weten.
 

Terug
Bovenaan