Bangladesh vs. Venezuela biotoopje


S

Stephaniex

Guest
Hoi allemaal :)

Ik zit enorm vast en heb dus echt jullie hulp nodig.

Het zit zo: over een aantal dagen komt mijn aquarium binnen (inhoud ca. 110L, maten 81x36x45), maar ik heb nog geen enkel idee wat ik er nu precies mee zou willen.

Optie 1:
Bangladesh biotoop met de Colisa Chuna of Colisa Lalia als hoofdbewoners. Hier zou dus nog een schooltje en een bodembewoner bij komen.

Optie 2:
Venezuela biotoop met de Microgeophagus Ramirezi als hoofdbewoner (koppel) + schooltje. Vind voor deze optie een bodembewoner denk ik weer niet zo handig i.v.m. het territorium van de Ramirezi.

Dit zijn een beetje de ideeën waar ik mee aan het sparren ben, maar hulp zou zeer gewaardeerd worden. Ik vind het echt heel lastig om te bedenken welke vis er nu wel bij zou kunnen (i.v.m. aanhouden biotoop).
Dus alle tips zijn van harte welkom!
 
Tenzij jij aan gezonde (Duitse) nakweek kan komen zou ik de colisa lalia laten schieten, deze hebben (bijna) allemaal het iridovirus.
 
Tenzij jij aan gezonde (Duitse) nakweek kan komen zou ik de colisa lalia laten schieten, deze hebben (bijna) allemaal het iridovirus.

Nou dan laat ik die zeker schieten! Wat zonde zeg. Weet niet of er meer zijn met deze ervaring?
Heb zelf altijd killivissen gekweekt, en nooit eerder labyrinthvissen gehad (op één bettta na). Wist dus niet dat er met de Colisa Lalia zo slecht gekweekt is.
 
Nou dan laat ik die zeker schieten! Wat zonde zeg. Weet niet of er meer zijn met deze ervaring?
Heb zelf altijd killivissen gekweekt, en nooit eerder labyrinthvissen gehad (op één bettta na). Wist dus niet dat er met de Colisa Lalia zo slecht gekweekt is.

Het fijne weet ik er niet van, maar weet wel dat het erg besmettelijk is (alleen bij de lalia's onderling, andere vissen hebben er naar mijn weten geen last van)
Ook kan het pas na maanden zichtbaar opduiken.
 
Oké even verder gezocht.
Venezuela:
1 koppel Microgeophagus Ramirezi
10-15 Pristella Maxilaris of Hemigrammus Rhodostomus
.....? Misschien toch groepje Corydoras Habrosus?

Bangladesh:
Groepje Colisa Chuna
10-15 Barbus Gelius ?
.....? Bodembewoner?
 
Het fijne weet ik er niet van, maar weet wel dat het erg besmettelijk is (alleen bij de lalia's onderling, andere vissen hebben er naar mijn weten geen last van)
Ook kan het pas na maanden zichtbaar opduiken.

Wat ik me dan afvraag, andere vissen hebben er geen last van, maar kunnen wel gastheer zijn?
 
Mikrogeophagus ramirezi zou ik houden op een ph van 6-6,5. Nakweek is wel erg zwak weet ik uit eigen ervaring...
Zou dan toch voor een andere dwergcichlide gaan, in 80cm heb je heel wat keus;)
 
Mikrogeophagus ramirezi zou ik houden op een ph van 6-6,5. Nakweek is wel erg zwak weet ik uit eigen ervaring...
Zou dan toch voor een andere dwergcichlide gaan, in 80cm heb je heel wat keus;)
Ramirezi heb ik vaker gehad in aquaria bij mijn ouders en dat ging wel altijd goed hihi. Zelf af en toe een kweekje tussendoor.

Welke cichlide zou jij aanraden? Ik vind het zelf erg moeilijk hihi.
 
Op kraanwater vrijwel elke vaak voorkomende Apistogramma:
A. cacatuoides, borelli, agassizii, hongsloi, en macmasteri.
Je zou ook de (mooiere) broer van de ramirezi kunnen nemen, Mikrogeophagus altispinosa.

Toch raad ik aan om een osmoseapparaat aan te schaffen, en voor een ph van 6-6,5 te gaan. Een echte biotoopbak heeft bovendien dezelfde waardes als de wateren die je namaakt.
 
Op kraanwater vrijwel elke vaak voorkomende Apistogramma:
A. cacatuoides, borelli, agassizii, hongsloi, en macmasteri.
Je zou ook de (mooiere) broer van de ramirezi kunnen nemen, Mikrogeophagus altispinosa.

Toch raad ik aan om een osmoseapparaat aan te schaffen, en voor een ph van 6-6,5 te gaan. Een echte biotoopbak heeft bovendien dezelfde waardes als de wateren die je namaakt.
Osmose apparaat staat zeker op de lijst. Had er altijd al eentje, alleen heb ik die helaas verkocht toen ik stopte met de hobby (tijdelijke stop dus achteraf haha).

De altispinosa heb ik ook zeker naar gekeken, dat is ook een mooie optie. Even goed kijken wat ik nu wil. Ik ben er namelijk echt nog niet uit welke van de twee het überhaupt moet gaan worden.
 
Overigens zou het dan wel een Bolivia biotoopje worden i.p.v. Venezuela.
Wat een keuzes allemaal...
 
Oké ineens heb ik het 'licht' gezien denk ik!
Maar het is geen van beide geworden wat ik eerst in gedachten had haha.

Waarschijnlijk wil ik nu gaan voor:
- Apistogramma agassizi (ik dacht zelf: 1m + 2v)
- als mogelijk een groepje corydoras
- scholenvisje (ideeën?)

Vind de agassizi echt fantastisch en heb deze ook nog niet eerder gehad, dus ik dacht dat is ook wel leuk.
De borelli en cacatuides heb ik wel eerder gehad, maar wil toch net even iets anders dan ik heb gehad.

Maar dit is dan een Peru biotoop haha dus weer iets anders!
Wel denk ik dat dit het nu wordt (tenzij jullie andere/betere ideeën hebben).
Geen idee of corydorassen kunnen samen met dwergcichliden want dit heb ik niet eerder gehad...

Hoor graag meer! Dus ook een idee voor een scholenvisje.
 
A. agassizi is zéker leuk! En ook best goed te houden, niet de allermoeilijkste dwergcichlide. Ik zou dan wel gaan voor een harempje (1m 2v).

Er wordt vaak beweerd dat dwergcichliden en Corydoras niet samen zouden gaan, maar ik heb die ervaring absoluut niet.
Dat zou ook gek zijn, aangezien ze vaak samen zwemmen in dezelfde wateren.
In 80 cm. zou ik wel voor één van de kleinere Cory-soorten gaan. Je had het al over C. habrosus; C. hastatus of C. panda zou ook prima kunnen, C. duplicareus (naar mijn eigen smaak één van de mooist gekleurde Cory's) zou volgens mij ook kunnen.

Rest nog de midden- en bovenlaag.
In het midden zou Hyphessobrycon columbianus (tja, weer geen Peru ...) een mooie keus kunnen zijn, contrasteert mooi met de A. agassizi.
En bovenin zou je het mooi kunnen afmaken met Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) of Nannobrycon eques (penseelvisje).

Lijkt me alles bij elkaar een heel aardig bestand!
 
Dat ze in dezelfde wateren voorkomen wil niks zeggen. In de natuur hebben ze minstens 10 vierkante meter, in de kleinste poeltjes. Maar, in een aquarium van 80cm kunnen ze elkaar niet ontwijken.

Daarom raden de meeste liefhebbers die combinatie af. 80cm is al de minimale maat voor agassizii's, dus ik zou er zeker geen bodembewoner bij doen.

En een scholenvisje uit Peru... Nannostomus marginatus! Niet alleen een prachtig visje, maar de perfecte medebewoner voor Apistogramma.
 
Dat ze in dezelfde wateren voorkomen wil niks zeggen. In de natuur hebben ze minstens 10 vierkante meter, in de kleinste poeltjes. Maar, in een aquarium van 80cm kunnen ze elkaar niet ontwijken.

Daarom raden de meeste liefhebbers die combinatie af. 80cm is al de minimale maat voor agassizii's, dus ik zou er zeker geen bodembewoner bij doen.
En vergeet niet dat de diepte maar 36 cm is.
Prima voor de agassizii's maar minder voor Cory's.
 
Bedankt allen :)

Ik had zelf ook wel het idee dat cory's niet ideaal zouden zijn. Dus die vallen dan helaas af ;)

Verder vind ik de nannostomus marginatus echt prachtig! Had daar zelf ook al naar zitten kijken maar twijfelde of dit zou kunnen.

Maar dan wordt het dus:
- harem apistogramma agassizi 1m + 2v
- schooltje nannostomus marginatus (hoe veel zou hiervan het beste zijn?)

Marmerbijlzalmpjes heb ik enorme trauma's aan. Die sprongen de bak uit zodra ik ze probeerde te voeren.... En dat terwijl ze zeggen dat killivissen juist enorm springen en die nog nooit m'n bak uit gesprongen zijn haha.

Springen penseelvisjes minder? Ze zien er wel leuk uit in ieder geval :)
 
En vergeet niet dat de diepte maar 36 cm is.
Prima voor de agassizii's maar minder voor Cory's.

De diepte is 45cm maar dat is nog niet veel inderdaad :)
 
Bedenk mij net. De nannostomus marginatus bevind zich toch voornamelijk in de bovenste waterlaag? Dus dan is het misschien niet verstandig daar nog een vissoort aan toe te voegen?
 
Is volgens mij ook wel afhankelijk van je inrichting. Zou het eens aankijken waar ze daadwerkelijk gaan zwemmen en dan kijken naar welke soort (mid-onder of oppervlak) je er dan bij zou kunnen zetten
 
De nannostomus marginatus bevind zich toch voornamelijk in de bovenste waterlaag? Dus dan is het misschien niet verstandig daar nog een vissoort aan toe te voegen?
Nope, hier iig niet, ze zijn het vaakst te vinden in de middenlaag en soms in de bovenlaag;)
 
Nope, hier iig niet, ze zijn het vaakst te vinden in de middenlaag en soms in de bovenlaag;)
Ah oké! Ik had op youtube een filmpje gezien van iemand die ze heeft en daar zwommen ze bovenaan.

De inrichting wordt gewoon met veel hout en bladeren op de bodem, hier en daar een aantal planten maar zeker met drijfplanten of iets dat het oppervlakte deels bedekt.
Verder ben ik daar nog niet helemaal uit.

Hoeveel van de nannostomus marginatus kan ik kwijt ? Wat zou een geschikt aantal zijn?
 
Hoeveel van de nannostomus marginatus kan ik kwijt ? Wat zou een geschikt aantal zijn?
Ik heb er 10 in mijn 60cm. Als de middenlaag voor de rest leegblijft zou ik voor zo'n 20 stuks gaan;)
 
Is dat niet de hoogte?
Nope hier staat het ook bij productbeschrijving, is echt hoogte.

Screenshot_20180522-172231_Chrome.jpg
 
Zoals ik dacht is het begrip diep verwarrend.
Met diep bedoel ik de breedte en die is dus 36 en dat beperkt de ruimte voor de Cory's.
De hoogte is bij Cory's niet zo'n issue.
 
Zoals ik dacht is het begrip diep verwarrend.
Met diep bedoel ik de breedte en die is dus 36 en dat beperkt de ruimte voor de Cory's.
De hoogte is bij Cory's niet zo'n issue.
Oh hahaha! Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Cory's worden het dus helaas dan ook niet. Die zullen de apisto's teveel in de weg zitten dan.
 
Als je het zelf toegeeft, hoef ik niks meer te zeggen:D:D:p

Achja, iedereen vergist zich wel eens;)
Ah oké! Ik had op youtube een filmpje gezien van iemand die ze heeft en daar zwommen ze bovenaan.

De inrichting wordt gewoon met veel hout en bladeren op de bodem, hier en daar een aantal planten maar zeker met drijfplanten of iets dat het oppervlakte deels bedekt.
Verder ben ik daar nog niet helemaal uit.

Hoeveel van de nannostomus marginatus kan ik kwijt ? Wat zou een geschikt aantal zijn?
Op internet (zoals youtube) staan wel filmpjes en foto's van de onderwaterwereld van Peru, mischien kun je daar inspiratie opdoen.

Mischien nog een L nummer erbij? Hier staan er wel een paar die in 80cm kunnen.
 
Zit nu te denken om toch te gaan kiezen voor een 100cm aquarium haha.... Dus dan wordt het weer een heel ander bestand...
 
Dat zeker. Maar wil dan kijken of er een groepje corydoras bij kan.
 
Tenzij jij aan gezonde (Duitse) nakweek kan komen zou ik de colisa lalia laten schieten, deze hebben (bijna) allemaal het iridovirus.

Nooit problemen gehad met lalia's. Wel goed kijken naar het gedrag en vorm van de vis in de winkel. Sloom zwemmen, dikke bult op de kop, mager, strepen als een doolhof? Dan weggaan. Maar kleurrijk, goed zwemmend slabke kop, prima vis.

Alleen niet het hele jaar door warm houden. Hierdoor komt, in mijn belevenis, eerder de ziekte omhoog. In de winter mag de bak 19-22 graden zijn. Veel rustigere vissen dan en houdt je ze langer. Nu met het warme weer(29graden, Paarstand) zijn het vrij agresieve vissen...

Maar als je voor de Z-A biotoop gaat, heb je natuurlijk helemaal geen probleem met her irrido virus.. (;
 

Terug
Bovenaan